Wie straks in de auto rijdt, betaalt voor gebruik van de wegen en extra in de spits. We noemen dat rekeningrijden. Volgens Martien Visser geen gek idee.
LINK
Het stroomnet zit vol. Nederland is rood. Een gedegen analyse naar de oorzaak ontbreekt tot nu toe. “De elektriciteitsvraag is niet gestegen. De piekvraag evenmin. De in 2013 in het Energieakkoord afgesproken groei van zon en wind misschien? De toegenomen stroomexport, die ook al lang geleden voorspeld werd? Sommigen wijzen met de beschuldigende vinger. Anderen hebben slechts vragen. Vooralsnog denk ik aan een samenspel van factoren. Eén daarvan is de wijze waarop de kosten van de netinfrastructuur bij de gebruikers in rekening wordt gebracht.”
LINK
Dankzij de enorme groei van zon en wind is steeds minder gas en kolen nodig voor de Nederlandse elektriciteitsproductie. De groei brengt ook uitdagingen. “Zo blijkt het stroomnet een beperkende factor bij de verdere uitbouw van zon en wind. Dat geldt nog meer voor de elektriciteitsvraag. Op steeds meer uren en dagen produceren windturbines en zonnepanelen meer elektriciteit dan we nodig hebben. Als gevolg daarvan is die elektriciteit op de markt niets waard en ontstaan zelfs negatieve prijzen. Beheerders van zon- en windparken schakelen dan af.”
LINK