Binnen het SIA-RAAK onderzoeksproject 'Touchpoints: persuasief ontwerpen voor duurzaam en gezond gedrag' werkten de lectoraten Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein (PubLab) en Codesign (Hogeschool Utrecht; FNT) twee jaar lang samen met bureaus uit de creatieve industrie, kennisinstellingen en gedragswetenschappers. Het eindresultaat bestaat uit een praktisch toepasbare toolbox die de creatieve industrie ondersteunt bij ontwerpen voor duurzaam en gezond gedrag, gebaseerd op een breed scala aan theoriën uit de sociale wetenschappen. Deze publicatie is een weergave van de highlights van het project en de resultaten daarvan in onderzoek, praktijk en wetenschap.
Menig Limburgs centrum staat voor de uitdaging te werken aan een compacter en vitaler centrum met specifieke aandacht voor het verminderen van de structurele leegstand. Streetwise is een onafhankelijke stichting uit Parkstad Limburg die ingehuurd wordt door gemeenten om dit doel te bereiken. De stichting is al verschillende jaren bezig met een gelaagde en arbeidsintensieve aanpak om lokaal ondernemerschap te ondersteunen en te begeleiden. Gemeenten in Zuid- Limburg investeren in de ‘straataanpak’ van Streetwise zodat hun centra aan aantrekkingskracht winnen voor zowel starters als gevestigde ondernemers in of van buiten de regio. De hogere ambitie is om door het organiseren van een nieuwe winkeldynamiek richting te geven aan een duurzame en toekomstbestendige retailstructuur voor de binnenstad.
Het adviesrapport onderzoekt hoe het vervoersgedrag van dagbezoekers in Zwolle kan worden verduurzaamd, met name door het gebruik van de auto te verminderen en het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken. In opdracht van de gemeente Zwolle werd kwalitatief en kwantitatief onderzoek uitgevoerd, waarbij bestaande data en interviews werden geanalyseerd. Het rapport identificeert de belangrijkste factoren die bepalen waarom 75% van de bezoekers de auto verkiest, zoals comfort, snelheid, en flexibiliteit. Aanbevelingen omvatten het verbeteren van de kwaliteit van informatie, effectieve marketing, en de ontwikkeling van mobiliteitshubs. Daarnaast wordt voorgesteld om bewustwordingscampagnes te lanceren, samenwerkingen te bevorderen voor kortingen, en parkeertarieven te verhogen om autogebruik te ontmoedigen. Een geïntegreerde aanpak is essentieel om zowel gedragsverandering als structurele aanpassingen te realiseren en zo de duurzaamheidsdoelstellingen van de stad te behalen.
MULTIFILE
Integrated learning draait om het combineren van de kennis die studenten opdoen in het klaslo-kaal - zowel methodologisch als theoretisch - met ‘real-life’ vraagstukken voor bestaande orga-nisaties waarvoor een oplossing bedacht moet worden. Hoe kunnen studenten bijdragen aan het stimuleren van gedragsverandering ten behoeve van een veiligere maatschappij? Dit project richt zich op de verdere ontwikkeling van een innovatieve onderwijsvorm met deze startvraag. Stu-denten gaan hierbinnen aan de slag met een relevant maatschappelijk veiligheidsprobleem en dienen uiteindelijk op basis van hun onderzoeksbevindingen artefacten te ontwikkelen die bij kunnen dragen aan de (lokale) beheersing van dit probleem. Derhalve tracht dit project belang-rijke maatschappelijke thema’s - en de zoektocht naar oplossingen - verder, systematischer en structureler te integreren in het hedendaagse onderwijs. De ervaringen met dergelijke rijke leer-omgevingen dienen er enerzijds voor te zorgen dat studenten belangrijke relevante vaardigheden opdoen (op gebieden die uiteenlopen van communicatie tot presentatie en van kritische reflectie tot de technische omgang met moderne media). Anderzijds zullen de verworven inzichten en ontwikkelde artefacten (zoals documentaires, beslissingsbomen of podcasts) worden ‘terugge-bracht’ naar relevante organisaties en kunnen zo een rolspelen in de (lokale) veiligheidscontext. Op deze wijze streeft dit project naar synergie tussen academische leeromgevingen en de vragen en behoeften van (lokale) organisaties werkzaam op het terrein van veiligheid.