Studenten verschillen in hun leervoorkeuren. Wanneer studenten meer intrinsiekgemotiveerd zijn, neemt hun welbevinden en betrokkenheid toe. Het lesgeven aan hoog gemotiveerde honours studenten stelt andere eisen aan honours docenten. Docenten geven aan te worstelen met het vinden van de juiste balans tussen het bieden van vrijheid en structuur. In deze bijdrage presenteren we de resultaten van de interviews met docenten. De onderzoeksvraag die we in deze bijdrage beantwoorden is: wat zijn de behoeften met betrekking tot vrijheid en structuur van honours en reguliere studenten om te kunnen floreren in hun studie en hoe sluiten docenten daar door hun begeleiding op aan?
DOCUMENT
Rapport IEBB (Integrale Energietransitie Bestaande Bouw) De energietransitie vraagt de komende jaren een grondige renovatie van de bestaande woningvoorraad. Wooncomplexen die in bezit zijn van woningcorporaties lenen zich in principe goed voor grootschalige aanpak voor verduurzaming. In de loop der jaren is echter ook een gedeelte van het woningbezit van woningcorporaties verkocht. Deze verkoop heeft geleid tot een gespikkeld woningbezit. Dit belemmert grootschalige woningrenovatie. Het project Energietransitie in Gespikkelde wijken richt zich op deze problematiek en vormt onderdeel van het IEBB-project te weten activiteit 4 van deelproject 7.2. Het valt binnen Thema 7 Keteninnovatie en binnen onderdeel 7.2 Eenduidige vraag- en vraag-aanbodbundeling. Voor het project is een afbakening gemaakt naar grondgebonden woningen (dus zonder VvE-structuur) die voorheen eigendom waren van woningcorporaties. Het gaat dus om wijken met voormalige sociale huurwoningen (destijds in bezit van woningcorporaties); veelal rijtjeshuizen en veelal geschakelde woningen. De afbakening houdt in dat complexen en appartementen met een VvE-structuur niet de focus hebben. Ook verkocht eigendom dat voorheen in bezit was van institutionele beleggers vormt niet de focus in dit project.
DOCUMENT
Hoe flex is jouw organisatie, alles wat je moet weten. Een boekje over de flexibilisering. Interviews met experts. O.a.
DOCUMENT
Het Nederlandse onderwijssysteem kan beschouwd worden als ‘the hidden secret in education’ (Alma Harris). Weinig landen zijn in staat om hoge onderwijs kwaliteit te combineren met een grote mate van gelijke kansen. Daarmee kan Nederland naast gidslanden zoals Finland, Canada/Ontario en Singapore een inspiratiebron zijn voor andere landen. Met dit doel voor ogen is in mei 2017 het boek ’The Dutch way in education: Teach, learn and lead the Dutch way’ gepubliceerd. ‘because the Dutch score high on Pisa rankings, they top almost every chart on child well-being and have a high performing system with a good balance between equity and excellence. These are just a few aspects that indicate the Dutch society and its education has a lot of things to discover if you look more closely.’In dit boek worden de verworvenheden van het Nederlandse onderwijssysteem beschreven vanuit verschillende invalshoeken (klik hier voor de inhoudsopgave [https://www.thedutch-way.com/downloads/The_Dutch_Way_in_Education_tableofcontents.pdf]). Lector Marco Snoek heeft het hoofdstuk over de leraar in het Nederlandse schoolsysteem beschreven. Zoals overal ter wereld is ook in Nederland de kwaliteit van het onderwijs een belangrijk aandachtspunt. Het onderwijs is immers een belangrijke factor bij het handhaven en ontwikkelen van de economische en sociale stabiliteit van een land. De overheid heeft de belangrijke taak om deze kwaliteit te behouden en te ontwikkelen. De kwaliteit van het onderwijs is geen statisch concept en onderwijs moet zich voortdurend aanpassen aan veranderingen en nieuwe behoeften in de samenleving.Dit hoofdstuk richt zich op de manier waarop onderwijskwaliteit en onderwijsontwikkeling in Nederland worden ondersteund en de rol die leraren hierbij spelen. Er worden drie perspectieven gepresenteerd. In het eerste perspectief is de leraar ontvanger van overheidsmaatregelen en volgt hij systeemstructuren en regelgeving. In het tweede perspectief wordt de individueleleraar beschouwd als de belangrijkste actor bij het bepalen en realiseren van onderwijskwaliteit en in het derde perspectief wordt onderwijskwaliteit beschouwd als het resultaat van nauwe samenwerking tussen lerarenteams.Dit hoofdstuk laat zien hoe nationaal en lokaal beleid in Nederland van het eerste naar het tweede perspectief zijn geëvolueerd en nu langzaam doorontwikkelen naar het derde perspectief.Het boek is uitgegeven door Uitgeverij Onderwijs maak je Samen. Zie www.thedutch-way.com. Dit artikel is verschenen in de vertaalde versie van het Engelstalige boek The Dutch Way in Education.
DOCUMENT
Onderzoek naar het effect van gestructureerde en niet gestructureerde leerstof uit het vak Natuurkunde op leerprestatie en geheugenstruc-turen van leerlingen. ATI onderzoek met als opvallend resultaat dat ongestructureerde leerstof betere prestaties opleverde bij leerlingen met een gestructureerde leerstijl, gestructureerde leerstof betere prestaties opleverde bij leerlingen met een niet gestructureerde leer-stijl. Gestructureede leerstof leverde slechtere prestaties op bij leerlingen die een gestructureerde leerstijl hebben.( zie ook: Leerstofsekwenties: van conceptueel netwerk naarcognitieve structuur; J.C.G.L. Lodewijks,proefschrift
DOCUMENT
Bespreking van onderzoek van Todor Stefanov in ‘Waar wij trots op zijn. De ontdekkingen van 2011’ van de Universiteit Leiden Faculteit der Wiskunde & Natuurwetenschappen. De Bulgaar Todor Stefanov onderzoekt methoden en middelen voor het ontwerpen en programmeren van multiprocessorsystemen die zijn geïntegreerd in een enkele chip. Dit om de verwerking van signalen en beelden in bijvoorbeeld smartphones te verbeteren. En dat moet snel, want ieder jaar komt er wel weer een nieuwe generatie op de markt.
DOCUMENT
-
DOCUMENT
In de ‘Periodieke peiling van het Onderwijsniveau reken-wiskundeonderwijs’ in 2005 wordt geconstateerd dat basisschoolleerlingen niet goed scoren op samengestelde bewerkingsopdrachten. Fouten ontstaan onder meer, omdat leerlingen geen uitwerkingsstappen noteren. We hebben onderzocht of de kwaliteit van uitwerkingen verbetert als leerlingen leren om dit type opdrachten gestructureerd uit te werken. Daartoe werd in een experimentele groep gewerkt volgens een structureringsplan. De controlegroep maakte in dezelfde periode dezelfde opdrachten, maar dan zonder specifieke ‘structureringsstappen’. Uit de resultaten blijkt dat op een school die niet gewend is leerlingen te leren rekenstappen netjes op te schrijven, stevige winst geboekt kan worden door te oefenen op samengestelde bewerkingsopdrachten. Is er op school al wel aandacht voor, dan treedt geen verbetering op door onze structureringsaanpak.
DOCUMENT
Lector Marco Snoek heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de publicatie ‘Shaping career-long perspectives on teaching’. Deze ‘Guide on policies to improve initial teacher education’ is onlangs gepubliceerd door de Europese Commissie. De guide omvat handreikingen die het resultaat zijn van het werk van de Working Group Schools van de Europese Commissie. De publicatie gaat in op de rol van leraren en hoe leraren in die rol ondersteund kunnen worden door een structuur voor het beroep, die gericht is op een leven lang leren en op samenwerkend leren. Het realiseren van een dergelijke structuur vraagt een nauwe samenwerking van de verschillende stakeholders: ministeries, leraren en schoolleiders. In de Working Group Schools bogen vertegenwoordigers van de verschillende lidstaten zich over de vraag hoe beleid van overheden het continuum van het beroep (de samenhang tussen de lerarenopleiding, de eerste fase van de beroepsuitoefening en de verdere loopbaan van leraren) kan versterken, welke bijdrage leeromgevingen die gericht zijn op samenwerkend leren tussen professionals daar aan kunnen leveren en wat dit vraagt van beleid en van de samenwerking tussen stakeholders bij het ontwikkelen van dit beleid. Marco Snoek vertegenwoordigde daarbij het Nederlandse Ministerie van Onderwijs. De verschillende inzichten die ontstonden op basis van uitwisseling van beleidsaanpakken in verschillende landen zijn vertaald naar aanbevelingen voor beleid. In een TEDlike talk die Marco Snoek op het Europese Education, Training and Youth Forum in Brussels op maandag 19 oktober verzorgde, gaat hij in op de hoofdpunten van de publicatie. Zie: www.vimeo.com/144635675
MULTIFILE
In dit artikel schetsen wij een beeld van de wijze waarop de zorg voor kinderen en jeugdigen is georganiseerd in Nederland. Er is in de afgelopen jaren namelijk veel veranderd in de taken en verantwoordelijkheden in de jeugdzorg. Daarnaast zijn er nog veel vernieuwingen in gang gezet. Daarom moet dit overzicht worden beschouwd als een momentopname. Wij zullen ook de veranderingen zoals die in de nieuwe Wet op de Jeugdzorg zijn vastgelegd, in het kort proberen weer te geven. Deze wet geldt per 1 januari 2005, maar moet nog voor een belangrijk deel vorm krijgen.
DOCUMENT