Het onderzoek Studentenwelzijn 2017-2018 is een eerste meting om in kaart te brengen hoe het gaat met de studenten van Hogeschool Inholland. Vanuit het Student Wellbeing Model zijn verschillende variabelen op het gebied van studentenwelzijn in kaart gebracht. We hebben gekeken naar energiebronnen, mate van stress, grootste stressoren en mogelijke stressreacties. Ook is onderzocht hoe studenten hun eigen gezondheid en levensstijl beoordelen en in welke mate zij bevlogen zijn. Tot slot is er aan studenten gevraagd wat er volgens hen kan worden gedaan om het welzijn van studenten te verbeteren. Er is gekozen voor een benadering waarbij het onderzoek werd afgenomen in de klas, tijdens de les, met als doel om in mindere mate een steekproef te trekken uit de onderzoekspopulatie. Op basis van deze eerste meting (0-meting) kunnen we geen harde conclusies trekken. Het onderzoek geeft echter wel enkele indicaties en in de onderzoeksresultaten is een paradox te zien.
Introduction Student success is positively linked to engagement, but negatively linked to emotional exhaustion. Though both constructs have been conceptualized as opposites previously, we hypothesize that students can demonstrate high or low engagement and emotional exhaustion simultaneously. We used quantitative and qualitative data to identify the existence of four student profiles based on engagement and exhaustion scores. Furthermore, we studied how profiles associate to study behaviour, wellbeing and academic achievement, and what risks, protective factors and support requirements students and teachers identify for these profiles. Methods The Student Wellbeing Monitor 2021, developed by Inholland University of Applied Sciences, was used to identify profiles using quadrant analyses based on high and low levels of engagement and emotional exhaustion (n= 1460). Correlation analyses assessed profile specific differences on study behaviours, academic delay, and wellbeing. Semi-structured interviews with students and teachers are currently in progress to further explore the profiles, to identify early signals, and to inspect support requirements. Results The quadrant analysis revealed four profiles: low engagement and low exhaustion (energised-disengaged; 9%), high engagement and low exhaustion (energised-engaged; 15%), low engagement and high exhaustion (exhausted-disengaged; 48%), and high engagement and high exhaustion (exhausted-engaged; 29%). Overall, engaged students demonstrated more active study behaviours and more social connections and interactions with fellow students and teachers. The exhausted students scored higher on depressive symptoms and stress. The exhausted-engaged students reported the highest levels of performance pressure, while the energised-disengaged students had the lowest levels of performance pressure. So far, students and teachers recognise the profiles and have suggested several support recommendations for each profile. Discussion The results show that students can be engaged but at the same time are exhausting themselves. A person-oriented mixed-methods approach helps students and teachers gain awareness of the diversity and needs of students, and improve wellbeing and student success.
MULTIFILE
The first year of study is very exciting for many students. Everything is new: the school, your schedule, the teachers, and your fellow students. How can a university ensure a smooth transition for first-year students? For this, Inholland launched the Students for Students (S4S) project in the 2019-2020 academic year. In this project, second-year students (studentcoaches) support first-year students with their studies. They do this based on their own experience and the training they receive during their year as studentcoaches. Research shows that peer-mentoring is very successful in aiding first-year students through their first year of the study program. Peer-mentoring has the potential to increase well-being, social bonding, the feeling of belonging, and student resilience. It also ensures smoother academic integration, as peer-mentoring focuses on developing academic skills as well. Additionally, a studentcoach is often a low threshold point of contact for students where they can go with questions.
‘Leren met de Stad’ (LmdS) is een unieke samenwerking tussen hogeschool, universiteit en gemeente Leiden. Het is de Leidse invulling van de City Deal Kennis Maken, waarin de partners sinds 2019 samenwerken aan een kennisinfrastructuur die actuele lokale maatschappelijke vraagstukken verwerkt in het onderwijs en onderzoek van de Leidse kennisinstellingen. LmdS valt onder Leiden Kennisstad (LKS), het samenwerkingsprogramma van gemeente Leiden en vier Leidse Kennisinstellingen, waarin de stad als rijke leeromgeving een focus is. Inmiddels is LmdS een begrip in de stad. In deze aanvraag beschrijft Hogeschool Leiden haar instellingsbrede ambitie voor het leren met en van de stad en hoe ze die ambitie samen met de universiteit, gemeente en stadspartners wil implementeren. We geven aan hoe we LmdS willen opschalen en verder integreren in het onderwijs en onderzoek binnen de kennisinstellingen en de stad. We doen dit via twee lijnen: 1. een inhoudelijke: binnen LmdS opzetten van de ‘Leergemeenschap STAD’ om de kwaliteit en kwantiteit van het in co-creatie werken aan vraagstukken uit de stad te verhogen en een gemeenschappelijke thematische (onderzoeks- en uitvoerings-)agenda te formuleren; 2. een procesmatige: implementeren van de methodiek van LmdS in het onderwijs en onderzoek van de kennisinstellingen. Voor het formuleren van de gemeenschappelijke onderzoeks- en uitvoeringsagenda sluiten we ons aan bij een centraal thema van Leiden Kennisstad: Health and Wellbeing. We hebben ons aangesloten bij het Leids Preventieakkoord en halen onderzoeksvragen op bij gemeente, stadspartners, bewoners en onze instellingen. De implementatie van de methodiek van LmdS voeren we uit via het driefase model van Willen, Doen en Behouden (zie H.4) en binnen de Leergemeenschap STAD. We combineren deze aanvraag met de bestaande LmdS-structuur om deze stappen te zetten. Dit is het moment om dat te doen, de CDKM maakt het ons mogelijk om duurzame borging van deze methodiek te bereiken.