Het onderzoek Studentenwelzijn 2017-2018 is een eerste meting om in kaart te brengen hoe het gaat met de studenten van Hogeschool Inholland. Vanuit het Student Wellbeing Model zijn verschillende variabelen op het gebied van studentenwelzijn in kaart gebracht. We hebben gekeken naar energiebronnen, mate van stress, grootste stressoren en mogelijke stressreacties. Ook is onderzocht hoe studenten hun eigen gezondheid en levensstijl beoordelen en in welke mate zij bevlogen zijn. Tot slot is er aan studenten gevraagd wat er volgens hen kan worden gedaan om het welzijn van studenten te verbeteren. Er is gekozen voor een benadering waarbij het onderzoek werd afgenomen in de klas, tijdens de les, met als doel om in mindere mate een steekproef te trekken uit de onderzoekspopulatie. Op basis van deze eerste meting (0-meting) kunnen we geen harde conclusies trekken. Het onderzoek geeft echter wel enkele indicaties en in de onderzoeksresultaten is een paradox te zien.
Deel 2 van het project Studeren zonder financiële zorgen. Op welke manier begeleiden hbo-instellingen hun studenten met financiële zorgen of problemen? Deze vraag staat centraal in dit rapport. Er zijn vier aspecten onderzocht: wat binnen hogescholen bekend is over de financiële problematiek, wat intern is geregeld met betrekking tot de begeleiding aan deze groep hbo-studenten, wat er gebeurt in de praktijk en tot slot wat hbo-studenten vinden van de begeleiding die zij ontvangen. Voor het onderzoek zijn groepsgesprekken en interviews gehouden met hbo-medewerkers. Ook zijn er studenten geïnterviewd. Een financieel onstabiele situatie is volgens hbo-studenten zelf meestal het gevolg van een complexe situatie thuis, van het lastig rond kunnen komen en van een moeizame balans tussen werken, lenen en studeren. Soms is één van deze situaties op zichzelf de oorzaak van een financieel probleem, maar vaker gebeurt het dat deze situaties elkaar versterken en de financiële situatie verergeren. In veel gevallen maken studenten die een financieel probleem ervaren zich zorgen over het oplopen van studievertraging of hebben zij deze studievertraging al opgelopen
Samenwerking tussen Hogeschool Saxion (Tjark Huizinga), Windesheim (Herma Jonker) en Hanzehogeschool Groningen, met als doel om de (NRO-gefinancierde) 'onderwijskennispagina' te vullen met evidence-based kennis en werkwijzen.
Daarom kiest het onderzoeksteam voor een terugkoppeling op schoolniveau, zodat schools weten wat de behoefte is die bij hun eigen studentenpopulatie leeft. De schoolspecifieke rapportages (een visual) zijn in oktober/november 2022 verspreid aan de MT’s. In de huidige rapportage wordt m.n. Hanze-breed gekeken, waarbij zeer opvallende resultaten op schoolniveau zijn meegenomen.Uit het onderzoek blijkt dat 86% (dat zijn 893 respondenten van de totale 1039 respondenten) van de studenten die gereageerd hebben op de enquête, behoefte heeft aan flexibilisering. Studenten noemen in het onderzoek verschillende aspecten als reden, zoals zelf vakken kiezen die aansluiten bij eigen voorkeur/profilering, het beter kunnen combineren van de opleiding met werk/zorg/etc., toenemende motivatie en de mogelijkheid om te specialiseren.Als meest belangrijke reden voor flexibilisering noemen studenten autonomie/eigenaarschap, gevolgd door de combinatie van werk en opleiding en het kunnen kiezen met wie studenten samenwerken. In het economisch domein was de belangrijkste reden de combinatie van opleiding met een bijbaan.Als we kijken naar de vragen waaruit het grootste groeipotentieel blijkt (d.w.z., de grootste discrepantie tussen de gewenste situatie en de huidige situatie), dan geeft de Hanze-student aan dat zij met name op de volgende aspecten meer flexibiliteit zou willen:- Keuze om een opdracht in een groep of individueel uit te werken;- Keuze voor docent en/of (studie- danwel praktijk)begeleiders;- Keuze met welke studenten zij samenwerken tijdens een groepsopdracht;- Mogelijkheid om te versnellen of te vertragen;- Toetsmomenten en toetsvormen;- Keuze voor online of fysiek onderwijs;- Samenstelling van de vakken die de student volgt binnen een opleiding (à la een ‘vakkenpakket’);- Validering;- Les- en werkvormen.Opvallend was dat studenten het wenselijk vonden dat de opleiding bepaalt of:- studenten certificaten ontvangen na het afronden van een module/eenheid van leeruitkomsten,- of de toetsen / tentamens door een externe deskundige worden beoordeeld,- in welke maand met de opleiding kon worden begonnen.Dit onderzoek is uitgevoerd om schools en de Hanzehogeschool als geheel te ondersteunen bij het verder ontwerpen en faciliteren van passende leerroutes (ookwel bekend als flexibel onderwijs of flexibilisering).