Voor dit boekje ‘(Her)ken je student!’ hebben studenten en medewerkers hun verhaal verteld over vier verschillende studenttypes, ingedeeld op basis van bevlogenheid en emotionele uitputting. Deze vier types hebben hun eigen karaktereigenschappen en behoeftes. Natuurlijk is iedere student uniek en is geen student precies hetzelfde. Maar dat maakt het ook ongrijpbaar. Want hoe ga je dan om met alle verschillende behoeftes van de honderdduizenden studenten die alleen al in Nederland studeren? De vier herkenbare studenttypes in dit boekje geven richting en bewustwording voor zowel studenten als docenten. Daarnaast worden in dit boekje praktische handvatten aangeboden. Zo kan je als student zelf testen hoe het staat met je eigen bevlogenheid en uitputting. En docenten kunnen de gesprekstips gebruiken om te onderzoeken wat de behoeftes zijn van de student en wat nodig is om deze te kunnen vervullen.
DOCUMENT
Het welzijn van mbo-studenten is een groeiend punt van zorg, met een toename in voortijdige uitval en motivatieproblemen. Digitalisering blijkt zowel positieve als negatieve uitwerkingen te hebben op welzijn motivatie en studiesucces. Mbo-instellingen zijn bezig met de implementatie van blended onderwijs. Studentenwelzijn en blended onderwijs worden vaak als aparte speerpunten gezien terwijl blended onderwijs een impact heeft op het welzijn van studenten. Internationaal onderzoek toont aan dat een inclusieve leeromgeving de kans op uitval kan verminderen. Voorliggend project levert relevante kennis op over hoe blended leeromgevingen optimaal kunnen worden ontworpen om studentenwelzijn te bevorderen. We hanteren hierbij een capability aanpak: rekening houdend met de (on) mogelijkheden van studenten om gebruik te maken van de elementen van leeromgeving teneinde de eigen doelen te bereiken. In dit vierjarige project herontwerpen multidisciplinaire teams van studenten, docenten, experts en onderzoekers evidence-informed door technologie ondersteund (blended) onderwijs dat studentenwelzijn bevordert. Het project omvat het ontwikkelen van ontwerpeisen op basis van theorie en praktijk, het herontwerpen en uitvoeren van onderwijs en het onderzoeken van de opbrengsten. Binnen het project is voorzien in een promotie. Er wordt samengewerkt met wetenschap en praktijkpartners. De bevindingen worden in het wetenschappelijk discours gebracht en gepubliceerd als praktijkpublicaties. De inzichten opgedaan uit het onderzoek worden geïntegreerd in de tweedegraads lerarenopleidingen (TGLO), de master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL) en Pedagogisch Didactisch Getuigschrift (PDG) van de HAN en worden breed gedeeld in het netwerk van het iXperium Centre of Expertise leren met ict. Voor bredere disseminatie wordt een Herontwerpstudio ontwikkeld: een online omgeving die docenten in het mbo en lerarenopleiders ondersteunt bij het evidence-informed aanpassen van hun onderwijs dat rekening houdt met studentenwelzijn. Deze studio wordt openbaar beschikbaar gesteld voor alle docenten met ontwerpvragen.
Fotowedstrijd Eenzaamheid in beeld Door de Coronacrisis hebben veel bewoners van Amsterdam ervaren hoe het is om geïsoleerd en/of eenzaam te zijn. Gezinnen kwamen onder druk te staan, mensen zijn naar elkaar om gaan zien. Studenten hebben ervaren hoe het is om afgesloten te zijn van campus, docenten en medestudenten. Senioren heroverwegen hun toekomstplannen voor wonen uit angst om in een volgende lock down opgesloten te zitten in een verzorgingshuis. Corona heeft iedereen aangeraakt. Deze ervaringen met isolatie en eenzaamheid willen we in beeld brengen met de fotowedstrijd Eenzaamheid in beeld. Op deze manier wordt eenzaamheid bespreekbaar gemaakt en onderwerp van gesprek. Deze zomer kunnen foto’s worden ingezonden via Instagram om deelname zo laagdrempelig mogelijk te houden. De groep ouderen zal ook via andere kanalen benaderd worden. In de week van de eenzaamheid (1 t/m 8 oktober) kiest een jury de vijf meest sprekende foto’s uit die het verhaal van eenzaamheid visualiseren. De bekendmaking van de winnende foto’s (2 oktober) wordt gecombineerd met een presentatie van de bevindingen van verschillend onderzoek naar eenzaamheid in Coronatijd, waaronder studentenwelzijn tijdens de lockdown van HVA en VU. De winnende foto’s worden gebruikt voor een tentoonstelling die door studenten Culturele Maatschappelijke Vormgeving (HvA) wordt georganiseerd. De foto’s worden uitgelicht op panelen met daarop naast de betreffende foto een professioneel portret van de maker en het verhaal achter de ingezonden foto. Aan de tentoonstelling zullen verschillende andere projecten op het thema eenzaamheid worden gekoppeld die in Amsterdam Nieuw West zijn uitgevoerd. door studenten van Klinische Psychologie, studenten van de cursus Analysis of Governmental Policy en onderzoek van 4 sociologiestudenten naar de impact van de Covid-19 op o.a. buurtwerk, eenzaamheid en flexwerk.
Door, voor en met studenten innoveren om studentenwelzijn op mentaal, fysiek en sociaal vlak te verbeteren.In dit experiment bouwen de samenwerkingspartners VitaalNed, Hanzehogeschool Groningen studenten en docent-onderzoekers en Gemeente Groningen kennis en ervaring op over de successen en belemmeringen van een gezamenlijk innovatieproces dat leidt tot een voor partijen gewenst en aantrekkelijk leefstijlaanbod.