De maatregelen om verspreiding van COVID-19 tegen te gaan, bezorgen Nederlandse studenten stress. Wandelen in de natuur heeft deze studenten geholpen met het verwerken van stressgerelateerde klachten. Dit blijkt uit onderzoek van studenten van Van Hall Larenstein dat is uitgevoerd gedurende drie periodes. In het eerste onderzoek is voornamelijk aandacht besteed aan de persoonlijke ervaring wat betreft stress, natuur en wandelen. In het vervolgonderzoek is er, naast persoonlijke ervaring, ook aandacht besteed aan de toekomst door studenten de vraag voor te leggen wat er kan worden gedaan om stressherstel te bevorderen.
MULTIFILE
Dit onderzoek wordt uitgevoerd binnen de onderzoekslijn Studentenwelzijn van het lectoraat Studiesucces. Onderzoek op het gebied van studentenwelzijn in Nederland is nog beperkt. Een van de doelen van de onderzoekslijn is daarom een bijdrage te leveren aan (praktijkgerichte) kennis over het welzijn van studenten. Dit onderzoek heeft als doel daar aan bij te dragen door 1) de stresservaring van studenten binnen Hogeschool Inholland te onderzoeken, 2) in kaart te brengen wat studenten helpt om met stress om te gaan, en 3) te onderzoeken wanneer studenten zich bevlogen voelen. Tevens is dit onderzoek een verkenning van de variabelen van het Student Wellbeing Model. De onderzoeksuitkomsten dienen aanknopingspunten te bieden voor vervolgonderzoek naar het welzijn van studenten in relatie tot studiesucces. Ten slotte, de inzichten die verkregen worden dienen uiteindelijk bij te dragen aan het tegengaan van een hoge mate van stress (en andere gerelateerde psychische klachten) bij studenten en aan het bevorderen van het welzijn van studenten.
Programmatisch toetsen is een holistische manier van toetsen waarbij gekeken wordt naar de gehele ontwikkeling van de student. Een groeiend aantal HU-opleidingen kiest ervoor om programmatisch toetsen te implementeren. In dit project wordt onderzocht hoe HU-opleidingen programmatisch toetsen ontwerpen in hun curriculum en op basis daarvan een e-portfolio inrichten.
In het mbo zijn onderwijs en examinering vaak strikt gescheiden. Daardoor krijgen mbo-docenten moeilijk zicht op de ontwikkeling van hun studenten op de langere termijn, richting die examinering. Eerder onderzoek laat zien dat formatief evalueren en het maken van een leerpad van de ontwikkeling van studenten hierbij kunnen helpen.
In het mbo zijn onderwijs en examinering vaak strikt gescheiden. Daardoor krijgen mbo-docenten moeilijk zicht op de ontwikkeling van hun studenten op de langere termijn, richting die examinering. Eerder onderzoek laat zien dat formatief evalueren en het maken van een leerpad van de ontwikkeling van studenten hierbij kunnen helpen.Doel In dit project ontwikkelden docententeams van 4 mbo-opleidingen samen een leerpad dat de ontwikkeling van hun studenten weergeeft. Bij dat leerpad zijn formatieve activiteiten ontwikkeld en uitgeprobeerd, om zicht te krijgen op de ontwikkeling van studenten op dat leerpad. Resultaten Inzicht in hoe een leerpad kan helpen bij het ontwikkelen van doelgerichte formatieve activiteiten (artikel in tijdschrift Profiel) NRO-eindrapportage met een uitgebreide beschrijving van de werkwijze en voorbeelden vanuit de mbo-teams. Spel waarmee mbo-teams een leerpad met bijbehorende formatieve activiteiten kunnen maken. Workshopmaterialen: interviewposter voor studenten en template persona. Looptijd 15 maart 2021 - 31 oktober 2022 Aanpak In dit project hebben we vijf gezamenlijke werkbijeenkomsten georganiseerd. Tussendoor haalden de mbo-teams input van hun studenten en collega’s op, en experimenteerden zij met de ontwikkelde formatieve activiteiten.