© 2025 SURF
LINK
LINK
LINK
Een transformatie naar een nieuw economisch paradigma gaat niet vanzelf: wij maken als mensen onderdeel uit van het gevestigde systeem en gedragen ons daar ook naar. Om een echte transformatie te kunnen maken naar een samenleving met nieuwe en andere waarden moeten we eerst te rade gaan bij onszelf. Waarom doe ik wat ik doe? Hoe verhoud ik mij tot anderen en de samenleving? Wat is het effect daarvan? Word ik daar gelukkig van? Kan het ook anders? We moeten leren om kritisch te kijken naar onszelf, de natuur, de maatschappij, de systemen die wij gecreëerd hebben, waaronder ook ons eigen onderwijssysteem. Rust en stilte Dit nadenken en bezinnen kan alleen vanuit rust en stilte. In het muziekstuk 4’33” van componist John Cage spelen de opgestelde muzikanten 4 minuten en 33 seconden lang geen noot. Met de verwijzing naar dit muziekstuk willen de schrijvers benadrukken dat het nemen van rust en stilte in een tijd van een steeds sneller draaiende economie met meer en meer burn-outs (van mensen, systemen en uiteindelijk ook de Aarde) geen vanzelfsprekendheid is. Het zoeken naar rust en stilte in een dolgedraaide wereld vergt om een actieve inspanning. Vanuit het bewustzijn dat vanuit het stilstaan ontstaat is het mogelijk ons ONT-wikkelen: het losmaken van ingesleten patronen, waarden en gewoonten die ons met de paplepel zijn ingegoten. Een mindshift is nodig is om te komen tot andere maatschappelijke waarden en systemen. Het slagen van de circulaire economie is daarvan in grote mate afhankelijk. Deze vergt andere waardesystemen, andere vormen van samenwerking en een andere consumentenvraag. Die komen er niet vanzelf, dat vergt tijd, inspanning en zelfreflectie op alle niveaus. Behoefte Het boek is geschreven door het ‘collectief circulaire economie’: een samenwerkingsverband tussen auteurs van binnen en buiten Fontys. Het doel van het boek is een nieuw licht te werpen op de benodigde transitie naar een circulaire economie. Het voorziet daarmee in een behoefte van onze studenten, die vragen om meer literatuur over circulaire economie. Daarnaast is het boek ook bedoeld voor docenten en professionals. In de diverse hoofdstukken laten de auteurs zien dat de transitie naar een circulaire economie meer is dan het sluiten van grondstofkringlopen. Zij betogen dat een circulair economisch model niet verenigbaar is met het huidige economische systeem gericht op onstuitbare groei en financiële winstmaximalisatie. De transitie naar een echt circulaire economie vergt een grotere transformatie van de maatschappij als geheel: van een competitieve naar een meer coöperatieve samenleving, van een individualistische naar een netwerksamenleving en van het loslaten van ingesleten consumptiepatronen zoals de wens tot steeds meer bezit. Dat er hierin al iets aan het veranderen is in de maatschappij is zichtbaar: een bijvoorbeeld is de razendsnelle en succesvolle opkomst van servicegerichte bedrijvigheid, zoals bijvoorbeeld Swapfiets, waarbij studenten voor een vast per maand altijd een werkende fiets ter beschikking hebben
LINK
Purpose Due to the recent economic crisis, competition has considerably increased in the legal profession in the Netherlands. However, marketing in legal services is mostly in its infancy and value research in this context is scarce. We therefore used a contingency approach in exploring the origin of customer value and the association with loyal behaviour in legal services for small and medium enterprises (SMEs). Methodology Because professional services are effectively provided by means of a relationship, the emergence of value was studied in the interaction between lawyers and clients in an explorative way, by means of a case study: in-depth interviews with ten lawyers and ten SMEs led to provider and client perspectives on value driving in twenty-eight legal cases. The underlying research model was based on the Service logic for marketing (e.g. Grönroos and Voima, 2013), which proposes that interaction is conditional for the emergence of value. Findings We assumed that value could only derive from the interaction during the service encounter. Field findings however, confirmed that previous, current and anticipated service experiences influences value. Due to the credential character of legal services, antecedent recommendation of others and the track record of lawyers, for example, are also important value drivers. The relational value perspective appears to be insufficient in analysing the emergence of value in credence services, because value drivers outside the joint sphere help clients to reduce perceived purchase risks. Originality Our study enriches the limited literature and offers a more holistic understanding of the origin of value in credential contexts like legal services. Our findings agree not only with insights from the Service logic (e.g. Grönroos and Voima, 2013) but also from the Customer-dominant logic (e.g. Heinonen et al., 2013).
LINK