Aankomend studenten hebben recht op een studiekeuzecheck (SKC). Bij Hogeschool Inholland bestaat de SKC uit een online vragenlijst en een bijeenkomst bij de instelling. Op basis van de SKC krijgen studenten een advies, dit kan een positief, positief mits of negatief advies zijn. Het lectoraat studiesucces heeft onderzocht hoe aspecten van de SKC, namelijk de risicoscores op basis van de vragenlijst en het gekregen advies, gerelateerd zijn aan de aanmelding en uitval van studenten. Als uitgangspunt zijn studenten met startjaar en cohort 2016 genomen, waarbij geselecteerd is op voltijdstudenten, die verplicht moeten deelnemen aan de SKC en in september met de opleiding starten. Deze poster geeft een aantal bevindingen weer.
DOCUMENT
Presentatie en Handout tijdens landelijke Studiekeuze123 conferentie, Jaarbeurs Utrecht
DOCUMENT
Decanen uit de regio Noord-Holland waren aanwezig en werden door sprekers van de Vrije Universiteit (VU), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en Hogeschool Inholland geïnformeerd over veranderingen die gaande zijn binnen het hoger onderwijs in het algemeen en binnen enkele opleidingen in het bijzonder. Carlijn Knuiman lichtte de decanen in over hoe de studiekeuzecheck binnen Inholland ingericht is. Deze bestaat voor het merendeel van de opleidingen uit twee stappen, een online vragenlijst en een fysieke middag bij de opleiding.
DOCUMENT
De casusbeschrijvingen zijn opgetekend bij vijf instellingen van de G5 hogescholen. Naast Hogeschool Inholland (INH) zijn dat De Haagse Hogeschool (HHS), de Hogeschool van Amsterdam (HvA), Hogeschool Rotterdam (HR) en de Hogeschool Utrecht (HU). In het hoger onderwijs heeft elke instelling eigen keuzes gemaakt met betrekking tot de vormgeving van de studiekeuzecheck (Kappe, 20153), zo ook binnen de G5 instellingen. In tabel 1 wordt derhalve allereest beknopt een overzicht van de SKC bij de vijf participerende instellingen weergegeven, gebaseerd op voltijd bacheloropleidingen cohort 2016. Aanpassingen die na cohort 2014 zijn gemaakt worden in het rood weergegeven. Een uitgebreide beschrijving van de SKC van de verschillende instellingen wordt weergegeven in het rapport van Knuiman en Kappe2 (2017).
DOCUMENT
Presentatie op mbo-hbo studiedag, LICA bijeenkomst, 12 maart 2015.
DOCUMENT
The check on study choice ('studiekeuzecheck', introduced in 2014) provides enrolling students the possibility to receive extra advice and reconsidering their choice between 1st of May and 1st of September. The studiekeuzecheck is supposed to improve students' information and motivation levels at the start of their study in higher vocational education, implying a better match with secondary education. A a result, student should drop out and switch less. In this article, the factors playing a role in the study choice.
DOCUMENT
Keynote presentatie op Studiekeuzecheck Congres - Fontys Hogeschool 9 april 2015.
DOCUMENT
De Vereniging Hogescholen heeft het lectoraat studiesucces van Hogeschool Inholland benaderd om, in samenwerking met collega instellingen in de Randstad (G5), een onderzoek uit te voeren naar succes en faalfactoren bij de implementatie, het gebruik en de doorontwikkeling van de SKC bij de G5 instellingen. Het gaat om een evaluatie van de resultaten en effecten van de SKC, waarbij gevraagd is om onderstaande zes evaluatiecriteria mee te nemen: 1 Relevantie (o.a. welke doelstellingen zijn aan de SKC gekoppeld?) Coherentie (o.a. welke relatie is er met de instellingsbrede doelstellingen?) 3 Draagvlak (o.a. hoe was het draagvlak?) 4 Uitvoering (o.a. op welke manier is de maatregel geïmplementeerd in de organisatie?) 5 Effectiviteit (o.a. zijn de doelstellingen bereikt?) 6 Efficiëntie (o.a. staan de resultaten in verhouding tot de ingezette middelen?)
DOCUMENT
Workshop tijdens Windesheim Conferentie Studiesucces. Presentatie van resultaten G5-onderzoek en Fontys-onderzoek.
DOCUMENT