Verslag van een werkconferentie van De Baak, getiteld de Wereld van Morgen. Viermaal twee dagen, eerst Noordwijk, dan 13 en 14 april in Driebergen, 11 en 12 mei in Londen en 8 en 9 juni in Parijs
Forensisch sociale professionals werken met cliënten die verdacht worden van of veroordeeld zijn voor een delict. Geboden hulp of zorg vindt plaats binnen een strafrechtelijk kader. Het is van belang kennis te hebben van het strafproces en de verschillende juridische modaliteiten waarin gewerkt kan worden. Dit strafrechtelijk kader is van invloed op de bewegingsruimte van cliënten maar stelt ook eisen aan het handelen van professionals. In dit hoofdstuk beschrijven we het straf(proces)recht op hoofdlijnen, zonder steeds te verwijzen naar concrete wetsartikelen.
Van de Lerarenbeurs is bekend dat dit soms tot isolement bij leraren leidt en niet tot de gewenste schoolbrede veranderingen, bijvoorbeeld als leraren met de Lerarenbeurs een masteropleiding volgen. De ervaringen met de Teambeurs PO regeling bieden belangrijke handvatten voor schoolleiders om de impact van masteropleidingen te versterken. Zo kan het volgen van een masteropleiding leiden tot zowel individuele ontwikkeling bij leraren als tot ontwikkeling van de school als geheel.