Doel van dit onderzoek is inzicht te verwerven in de mogelijke meerwaarde van studie of stage in het buitenland voor de ontwikkeling van de internationale competenties van studenten en de voorwaarden en factoren die van invloed zijn op de ontwikkeling van deze competenties. De hypothese daarbij is dat een verblijf in het buitenland om redenen van studie of stage inderdaad een bijdrage kan leveren aan deze ontwikkeling
Onderzoeksposter gepresenteerd op EFYE 2018 en ORD 2018 Het Kick-Start College is een driedaagse zomercursus gericht op het binden en boeien van aankomende eerstejaars studenten, wat vervolgens zou kunnen leiden tot minder uitval in het eerste studiejaar. Onderzocht is of studenten na deelname, in vergelijking tot voorafgaand aan deelname, een hogere mate van binding ervaren. Daarnaast is onderzocht of studenten die deelnemen verschillen van studenten die niet deelnemen in onder andere motivatie en zelfvertrouwen.
Infosheet met tips voor nieuwe studenten om ze te ondersteunen bij de start van hun nieuwe studie. De tips zijn gebaseerd op uitkomsten van diverse onderzoeken van het lectoraat, maar ook op tips van studenten zelf, die hierover hebben meegedacht.
De toename van het aantal jongeren met psychische problemen baart zorgen.Diverse media berichtten onlangs over depressie bij jongeren,de studieuitval door overbelasting en het toenemende aantal zelfdodingen. Uit onderzoek komt naar voren dat deze jongeren vaak problemen ervaren bij het afronden van een opleiding of het vinden van werk.Om deze reden is het van belang om psychische problemen vroegtijdig te signaleren, zodat grotere problemen voorkomen kunnen worden.Dit blijkt in de praktijk echter gecompliceerd te zijn. Op dit moment zijn er veel initiatieven die zich richten op participatie van jongeren met psychische problemen.Bovendien is er veel aandacht voor het signaleren van internaliserende problematiek bij jongeren.In wetenschappelijk onderzoek zien we echter dat de jongeren zelf nog relatief weinig betrokken worden, terwijl deze betrokkenheid er juist voor kan zorgen dat het onderzoek beter aansluit op de dagelijkse praktijk.Jongeren beschikken over kennis en ervaring die uniek zijn voor hun situatie.Bovendien is het perspectief van de jongere op zijn psychische problemen onmisbaar om tot een goede signalering te kunnen komen. Dit onderzoeksvoorstel richt zich op het herkennen en signaleren van internaliserende problemen vanuit het perspectief van de jongeren.Dit onderzoek geeft jongeren van een kwetsbare doelgroep een stem en draagt daarmee bij aan de participatie van jongeren met psychische problemen.De aanpak van deze studie is vernieuwend ten opzichte van andere studies aangezien jongeren met psychische problemen zelf betrokken worden bij de opzet van dit onderzoek.Zij denken mee over de werving en de af te nemen vragenlijst. De uitkomsten van dit onderzoek zullen leiden tot diverse nationale en/of internationale wetenschappelijke publicaties.Daarnaast wordt er studiemateriaal ontwikkeld voor de toekomstige sociaal werkers, zoals een checklist ‘’Signalering en herkenning van internaliserende problematiek’’ en worden huidige studenten betrokken bij de opzet van het onderzoek.