Internationale studenten zijn van belang voor hogeronderwijsinstellingen, internationale klaslokalen en de Nederlandse economie. Maar internationale studenten worden vaak geconfronteerd met diverse praktische moeilijkheden en het wennen aan een nieuwe omgeving. Ook blijkt uit de jaarlijkse Studentenwelzijnsmonitor van Inholland dat internationale studenten gemiddeld een lager gevoel van sense of belonging hebben dan Nederlandse studenten. Voor studenten is sense of belonging belangrijk omdat het positief verband houdt met studiesucces, studievoortgang en negatief verband houdt met studieuitval. Sense of belonging gaat over het diepgaande emotionele gevoel van verbondenheid, thuis voelen en jezelf kunnen zijn. Dit zijn universele basisbehoeften van de mens die bij vervulling een positief effect hebben op iemands mentale en fysieke welzijn. Uit intern onderzoek blijkt dat de sense of belonging onder de internationale studenten laag is en correleert met het welzijn en de betrokkenheid van de studenten. International Office van Inholland heeft behoefte aan meer informatie over waarom de sense of belonging van de internationale studenten laag is en wat zij eraan kunnen doen om dit te verbeteren. In deze studie is gekeken naar de behoeften, ervaringen en opbrengsten die hebben bijgedragen aan de sense of belonging van internationale studenten en wat Inholland hierin kan betekenen. Er zijn 21 kwalitatieve interviews gehouden met internationale studenten van verschillende opleidingen en Inholland-locaties. Er is gebruik gemaakt van een semigestructureerde interviewguide.
DOCUMENT
The central goal of this study is to clarify to what degree former education and students' personal characteristics (the 'Big Five personality characteristics', personal orientations on learning and students' study approach) may predict study outcome (required credits and study continuance). Analysis of the data gathered through questionnaires of 1,471 Universities of Applied Sciences students make clear that former Education did not come forth as a powerful predictor for Credits or Study Continuance. Significant predictors are Conscientiousness and Ambivalence and Lack of Regulation. The higher the scores on Conscientiousness the more credits students are bound to obtain and the more likely they will continue their education. On the other hand students with high scores on Ambivalence and Lack of Regulation will most likely obtain fewer Credits or drop out more easily. The question arises what these results mean for the present knowledge economy which demands an increase of inhabitants with an advanced level of education. Finally, implications and recommendations for future research are suggested.
LINK
Onderzoek naar de vraag welke mensen uitvallen tussen het eerste en tweede contactmoment bij de schulddienstverlening in Amsterdam, waarom zij uitvallen en in welke mate deze uitval problematisch is. Vijf studenten van de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening hebben hiervoor 59 burgers die hun hulpvraag na het eerste contactmoment niet hebben doorgezet geïnterviewd.
DOCUMENT
De toename van het aantal jongeren met psychische problemen baart zorgen.Diverse media berichtten onlangs over depressie bij jongeren,de studieuitval door overbelasting en het toenemende aantal zelfdodingen. Uit onderzoek komt naar voren dat deze jongeren vaak problemen ervaren bij het afronden van een opleiding of het vinden van werk.Om deze reden is het van belang om psychische problemen vroegtijdig te signaleren, zodat grotere problemen voorkomen kunnen worden.Dit blijkt in de praktijk echter gecompliceerd te zijn. Op dit moment zijn er veel initiatieven die zich richten op participatie van jongeren met psychische problemen.Bovendien is er veel aandacht voor het signaleren van internaliserende problematiek bij jongeren.In wetenschappelijk onderzoek zien we echter dat de jongeren zelf nog relatief weinig betrokken worden, terwijl deze betrokkenheid er juist voor kan zorgen dat het onderzoek beter aansluit op de dagelijkse praktijk.Jongeren beschikken over kennis en ervaring die uniek zijn voor hun situatie.Bovendien is het perspectief van de jongere op zijn psychische problemen onmisbaar om tot een goede signalering te kunnen komen. Dit onderzoeksvoorstel richt zich op het herkennen en signaleren van internaliserende problemen vanuit het perspectief van de jongeren.Dit onderzoek geeft jongeren van een kwetsbare doelgroep een stem en draagt daarmee bij aan de participatie van jongeren met psychische problemen.De aanpak van deze studie is vernieuwend ten opzichte van andere studies aangezien jongeren met psychische problemen zelf betrokken worden bij de opzet van dit onderzoek.Zij denken mee over de werving en de af te nemen vragenlijst. De uitkomsten van dit onderzoek zullen leiden tot diverse nationale en/of internationale wetenschappelijke publicaties.Daarnaast wordt er studiemateriaal ontwikkeld voor de toekomstige sociaal werkers, zoals een checklist ‘’Signalering en herkenning van internaliserende problematiek’’ en worden huidige studenten betrokken bij de opzet van het onderzoek.