Uit de scriptie: "Managementsamenvatting In dit document wordt er een toelichting gegeven over de ontwikkeling en implementatie van een nieuw software test proces binnen de organisatie van Conclusion ICT Projects. Er gaat teveel kostbare tijd verloren aan de revisie van opgeleverde software. De tijd die achteraf gebruikt wordt voor het “repareren” van de opgeleverde software, kan niet doorberekend worden aan de klant. Dit zal altijd ten koste gaan van de winst die geboekt wordt op projecten. Ondanks voorgaande onderzoeken was er nog geen goed ontwikkeld test proces wat aansloot bij de wensen van de organisatie. Er wordt binnen de organisatie gewerkt met verschillende project methodieken. Daarnaast worden er verschillende software applicaties ontwikkeld die elk hun eigen doel hebben. Door deze verschillende factoren is het lastig om een goed en universeel test proces te ontwerpen en te implementeren. Door een goed test proces te ontwikkelen en de goede software hiervoor te gebruiken, zal de opgeleverde software van betere kwaliteit zijn en dus minder revisie tijd vergen. Naast de implementatie van de software, zal er tevens een meer Visual Studio gerichte aanpak gehanteerd gaan worden binnen de verschillende projecten. Er zal meer informatie voor alle betrokkenen vastgelegd worden in Visual Studio. Dit houdt in dat er vanaf de start van het project, informatie over de wensen van de klant en de technische uitwerking hiervan, vastgelegd worden in Visual Studio. De reden hiervoor is dat er rekening gehouden zal moeten worden met het testen van de software en deze vastgelegde informatie hiervoor van zeer groot belang is. Er zit een grote administratieve kant aan een project. Door het aanpassen van de software van Visual Studio naar de wensen vanuit de organisatie kan er beter in de informatie behoefte voorzien worden. Dit leidt tot beheersbare projecten waarin rekening gehouden wordt met het testen van de op te leveren software. Er zijn een groot aantal factoren die hierbij meespelen. Zo zal er gelet moeten worden op het draagvlak en de acceptatie onder de medewerkers. Niet in de eerste plaats voor het gebruik en toepassing van de software, maar zeer zeker ook voor het gebruik van de nieuwe processen. Door de ontwikkel processen te onderzoeken en te luisteren naar de medewerkers, zijn processen ontworpen die goed aansluiten op de verschillende project aanpakken die gehanteerd worden binnen de organisatie van Conclusion ICT Projects. Deze processen houden vanaf het begin van een project al rekening met de test fase. Het uiteindelijke resultaat van het invoeren van de nieuwe processen en de implementatie van nieuwe test software, is dat projecten beheersbaarder zijn en beter op kwaliteit gericht zijn. Dit resulteert in kwalitatief betere software applicaties. Een neveneffect is dat de opdrachtgevers/klanten kwalitatief beter applicatie opgeleverd krijgen, dit zal er voor zorgen dat klanten meer vertrouwen zullen krijgen in Conclusion ICT Projects."
DOCUMENT
This paper discusses challenges in assessing design students within studio model education. It reflects on the assessment methods used in the M.Sc. Digital Design, Amsterdam University of Applied Sciences, with input from an online survey targeting former students and assessors of the programme. Building on the particularities they see in this assessment process and its perceived advantages and disadvantages; we reflect on the extent to which these methods respond to the intentions for their development. Lastly, we discuss these issues in relation to the literature with the purpose of providing input to others that, like us, are in search of improved assessment tools for studio-based education.
MULTIFILE
To contribute positively to systemic transitions within local communities, architects need to be critical, reflective, far-sighted communicators. This paper presents educational practices developing adaptive, systemic and co-creative approaches within the training of architectural Masters students. It evaluates the first outcomes of a four-year research by design studio executed by the Academy of Architecture in Groningen, in which experiential learning helps development of heightened awareness, appropriate mindsets and critical thinking, enabling students to identify problems and challenges specific to their profession. Students, stakeholders, teachers and researchers involved in the studio form a learning community that critically monitors the educational program. By working on "live" projects, the studio produces insights concerning local scale energy transition in the North of The Netherlands.Global issues urge fundamental changes in the Dutch energy system and recent accumulations of earthquakes resulting from natural gas exploitation in the region of Groningen make the 'energy transition' inevitable. Whilst alternatives, proposed by the Dutch government, mainly consist of isolated, mono-functional interventions, the studio investigates integrative systemic scenarios that seek to enhance resilience on a human scale by embedding the energy transition within local communities. However, systemic transitions may be unpredictable, as they tend to play out within complex spatial, social and economic arenas, involving multiple, multi-level stakeholders. Shove and Walker (2007) caution professionals, involved in long-term transitions, to remain critical during the "[continuous] cycle of problem-definition, intervention and response".Ziegler and Bouma argue that analysing is designing in the reversed direction. The first year's outcomes consist of adaptic architectonic interventions within local communities, integrating flows of energy, food and waste. Using interviews with the learning community, the paper describes the educational processes leading to these outcomes, focusing on the formation and elaboration of the appropriate questions concerning stakeholders' interests; how these questions are kept central and deepened throughout projects; how they are represented at their closure and, above all, how they renew awareness concerning future regional needs. Initial findings stress the necessity of a circular research by design process, not necessarily to solve, but to accurately define those needs.
DOCUMENT
The purpose of this paper is to discuss the insights gained by testing in a design studio a particular research-by-design strategy, focusing on the generation of innovative solutions for climate change adaptation. The strategy is based on the Design Thinking Process and has been applied in the climate adaptation design studio, which took place in 2022 at a Master of Architecture degree program in the Netherlands. The case study area was the Zernike university campus in Groningen, the Netherlands, which is situated in the verge between the city and the surrounding rural landscape, facing the urgent climate change challenges of the wider region, mainly floodings due to increased frequency of rainfalls and sea level rise. Furthermore, the area faces particular challenges, such as the increasing demand for serving additional needs, beyond the current educational and business related functions, such as (student) housing. Three indicative design research projects were selected to illustrate the tested research-by-design strategy, while systematic input has been collected from the participating students regarding the impact of this strategy on their design process. The results reveal that this strategy facilitates the iterative research-by-design process and hence offers a systematic approach to convert the threats of climate change into opportunities by unravelling the potentials of the study area, resulting in place-based, innovative and adaptive solutions.
DOCUMENT
Veel ruimtelijke vraagstukken, zoals volkshuisvesting en wateropslag, worden steeds vaker op regionaal niveau aangepakt. Planning en beleidsontwikkeling nemen echter veel tijd in beslag. Dit komt deels door gebrek aan ervaring, maar ook door het toenemend aantal partijen waarmee rekening moet worden gehouden.'Designing for a Region' zoekt naar nieuwe wegen om deze taak te vervullen. Het boek gaat zowel in op ruimtelijke als bestuurlijke aspecten.
DOCUMENT
DOCUMENT
Keep the Best of Your Life (for the Rest of Your Life) is part Making Oneself ‘a twofold exhibition of both historical investigations and contemporary showcases of photo studio practises in South and Southeast Asia and Uganda.’ ‘Making Oneself’ was one exhibitions of the Noorderlicht Photo festival 2015.The South and Southeast Asia part of the show on the ground floor was curated by Alexander Supartono, while the Ugandan bit in the basement was put together by me and includes historical photographs by Musa Katuramu, Elly Rwakoma, William Kayamba and Mzee Edward Lule. And contemporary images by Rumanzi Canon, Papa Shabani, Arthur Kisitu and photographic documentation that I made of 6 photo studio’s in northern Ugandan town Kitgum in 2011.What I tried to do with the exhibition is to show the power of the photographic portrait as a way to present yourself and to control in which you will remember former selves and be remembered by others.
LINK
Op 21 februari 2014 vond de tweede expert meeting/workshop van Kansen in Krimp plaats. Deze keer stond de bijeenkomst in het teken van het ontwikkelen en uitwerken van de verschillende deelonderzoeken. Deze onderzoeken zullen door de junior medewerkers van bureau NoorderRuimte de komende tijd worden uitgevoerd als onderdeel van hun afstudeertraject. De studenten zijn afkomstig van verschillende opleidingen van de Hanzehogeschool Groningen: Architectuur, Bouwkunde en Civiele Techniek, Bedrijfskunde, Facility Management, Communicatie, Economie en Vastgoed&Makelaardij. Naast deze afstudeerders zijn er ook nog eens 19 studenten van de opleiding Architectuur, Bouwkunde en Civiele Techniek en 3 studenten Toegepaste Psychologie betrokken bij Kansen in Krimp vanuit het reguliere curriculum van hun opleiding. Om alle studenten zoveel mogelijk op wegte helpen hadden we voor deze bijeenkomst - naast de vaste kern KIK deelnemers - ook een aantal andere experts uitgenodigd. Bovendien stond er een heuse inspiratielezing op het programma, verzorgd door Studio Papaver. In dit document wordt een verslag gedaan van die middag.
DOCUMENT