The Best of Both Worlds: Success factors of Turkish-Dutch innovative entrepreneurs In recent years, a number of countries, among them the Netherlands, attach great importance to stimulating the economic development in the country, by promoting entrepreneurship in general and within the ethnic and cultural entrepreneurial groups in particular. Innovation is generally the result of an interactive process involving synergy between the diverse backgrounds and characteristics. Based on a qualitative research, this article provides an overview of insights in the critical success factors of Turkish-Dutch innovative entrepreneurs in the Netherlands. The success factors of ethnic entrepreneurs are approached in this study from three different dimensions: individual factors, social factors, and environmental factors. The individual factors are presented as personality traits and personal motivations. The social factors are discussed from the perspective of social networks, socio-cultural and socio-economic characteristics. As for environmental factors, they are divided into regional characteristics as well as the availability of resources and the presence of opportunities. Turkish-Dutch entrepreneurs, also called “ethnic entrepreneurs”, appear proficient in linking different innovation opportunities to their own strengths. They are operating better in both worlds, and are successfully navigating between the two cultures. This article also formulates several suggestions for the Dutch government, business world and educational institutions to stimulate innovation. SAMENVATTING Het beste van beide werelden: Succesfactoren van Turks-Nederlandse innovatieve ondernemers De laatste jaren hechten vele landen, onder andere Nederland, er groot belang aan om de economische ontwikkelingen op een hoger niveau te tillen door ondernemerschap in het algemeen, en binnen de etnische en culturele groepen in het bijzonder, te stimuleren. Innovatie is een gevolg van een interactief proces waarbij synergie ontstaat tussen de diverse achtergronden en kenmerken. Gebaseerd op een kwalitatief onderzoek worden in dit artikel, aan de hand van drie verschillende dimensies, te weten individuele, sociale en omgevingsfactoren, de succesfactoren van Turks-Nederlandse innovatieve ondernemers inzichtelijk gemaakt. De Turks-Nederlandse ondernemers, ook wel “etnische ondernemers” genoemd, blijken bedreven te zijn in het koppelen van innovatiekansen aan hun eigen sterke punten. Ze komen beter tot hun recht in beide werelden, en navigeren op succesvolle wijze tussen de twee culturen door. Dit artikel formuleert een aantal aanbevelingen voor de Nederlandse overheid, het bedrijfsleven en de klanten.
DOCUMENT
Presentatie en Workshop tijdens Seminar matching en selectie in het HO - De Burcht. Zijn competenties, studiecijfers, intelligentie, persoonlijkheid, motivatie en leerstijlen gerelateerd aan (het vroege) succes op de arbeidsmarkt? Focus op matching, selectie en uitstroom.
DOCUMENT
In EU-verband zijn door overheden afspraken gemaakt om het aantal hoger opgeleiden binnen hun beroepsbevolking te verhogen. Dit in een tijd van kleinere budgetten, lagere slagingspercentages en oplopende studieduur. Rutger Kappe achterhaalde de factoren die van invloed zijn op enerzijds het succesvol afronden van een opleiding en anderzijds het latere succes op de arbeidsmarkt. Zijn onderzoek toont aan dat bepaalde persoonskenmerken gerelateerd zijn aan studie- en werksucces. Kappe onderzocht de rol van intelligentie, persoonlijkheid, motivatie en leerstijlen voor studiesucces en vond dat het persoonlijkheidskenmerk ‘consciëntieusheid’ het best de hoogte van behaalde studiecijfers en de tijd die studenten over hun studie doen voorspelt, gevolgd door intelligentie en motivatie. Voor werksucces blijken deze kenmerken ook voorspellende waarde te hebben. Tevens zijn competenties van belang en blijken eerdere studieprestaties (cijfers) een minder belangrijke rol te spelen. Kappe geeft adviezen aan instellingen en studenten hoe zij hun kans op succes kunnen vergroten door bepaalde interventies (timemanagement, selectie) en curriculumontwikkeling
MULTIFILE
There’s a lot to deal with when students start a new degree programme; for instance, familiarising with a new place and meeting lots of new people. The way students learn in higher education might also be different than what they are used to. Research group Study Success created tips for a great start in the first 100 days. These tips are based on the results of various studies conducted by the research group, but also on advice from current students who were asked for their input.
DOCUMENT
Eerder gepubliceerd in Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 2021, nr.2 Studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs (pabo) voeren in het laatste jaar van hun studie doorgaans zelfstandig een praktijkonderzoek uit, dat getoetst wordt aan de hand van een verslag. Lerarenopleiders van Hogeschool Saxion en vanuit het werkveld vroegen zich af of met een andere insteek van het afstudeeronderzoek de onderzoekende houding van studenten en de aansluiting bij de onderwijspraktijk beter gerealiseerd zouden kunnen worden. Daarom is een nieuwe variant ontwikkeld en beproefd: Lesson Study als afstudeeronderzoek. Studenten formuleerden in groepjes op basis van een analyse van de schoolcontext een onderzoeksvraag en ontwikkelden met behulp van de theorie vervolgens samen een les. Deze les werd uitgevoerd, geobserveerd en nabesproken door de studenten, waarbij het denken en leren van leerlingen centraal stond. We onderzochten in hoeverre ‘Lesson Study als afstudeeronderzoek’ geschikt is om het onderzoekend vermogen van pabo-studenten te stimuleren, en welke aanpassingen in het ontwerp nodig zijn voor implementatie. Zes deeltijdstudenten en twee voltijdstudenten hebben deelgenomen (twee groepen van vier studenten). De groepen werden begeleid door twee docenten. Door middel van een vragenlijst, interviews en docentenlogboeken is antwoord verkregen op de onderzoeksvragen. Op basis van de resultaten concluderen we dat de onderzoekende houding van studenten in dit afstudeeronderzoek ruim voldoende is gestimuleerd en de onderzoeksvaardigheden zijn bevorderd. Met name het praktijkgerichte karakter van de Lesson Study en de samenwerking tussen studenten worden als positief ervaren door studenten en opleiders. Wanneer een aantal kleine aanpassingen wordt doorgevoerd ten aanzien van de ondersteuning, planning en informatieoverdracht en de vorm en eisen die gesteld worden aan het eindproduct goed worden (her)overwogen, kan deze vorm van afstuderen met succes worden geïmplementeerd.
MULTIFILE
-
DOCUMENT
Obtaining credits, studying for exams, attending classes, engaging with fellow students and lecturers, living alone or with others, and taking part in extra-curricular activities: there is a fair amount for students in higher education to take in. There are also numerous external factors — such as the COVID-19 pandemic and the changing labour and housing market — that affect students. However, students experience these situations differently and deal with them in different ways. How can we ensure that, notwithstanding these stress factors and differences, as many students as possible become and remain engaged and energised? Happier students tend to be more engaged and generally achieve better study results.1 That is why student well-being is also a widely researched and important topic. The search is on for measures to promote student well-being and success. Having a clear idea of how things are going for a student and what they need is a starting point. This booklet helps readers to identify different student profiles and understand what is needed to improve student success. We zoom in on two key aspects of student success: engagement and emotional exhaustion.
MULTIFILE
Over the last few decades the power struggle between nations to win medals in major international competitions has intensified. This has led to national sports organisations and governments throughout the world spending increasing sums of money on elite sport. Several nations have indeed shown that accelerated funding in elite sport can lead to an increase of medals won at the Olympics. Nevertheless, in spite of increasing competition and the homogenisation of elite sports systems, the optimum strategy for delivering international success is still unclear. There is no model for comparing, and increasing, the efficiency and effectiveness of elite sport investments and management systems. This makes it difficult for sports managers and policy makers to prioritise and to make the right choices in elite sports policy. This book presents an international comparison of elite sport policies in six nations (Belgium, Canada, Italy, the Netherlands, Norway and United Kingdom). Over 1,400 athletes, coaches and performance directors in these nations have provided information on the climate to perform at the highest level of elite sport in their country. Over a hundred criteria are evaluated and compared using a scoring system in nine sport policy areas. This book is aimed at sports professionals, academics and politicians seeking a better understanding of the factors that lead to international sporting success and seeking insights in future sport policy developments.
DOCUMENT
At the beginning of May 2020 all Inholland-students received an invitation to participate in a large international study on the corona crisis impact on student life and studies. This poster, presented by the Study Success Research Group, covers relevant results divided in four themes. These themes are student wellbeing, student engagement, satisfaction and the coronavirus. To determine student wellbeing we asked students about their feelings and contacts. Student engagement is phrased in time allocation and engagement. We also wanted to find out how satisfied students were with things like ICT facilities, quality of education and provision of information. Of course we asked students about (not) having corona and adhering to the measures.
DOCUMENT
Kijkend naar de ontwikkelingen in de medische en farmaceutische zorg, concludeer ik dat het belang van innovaties niet altijd in overeenstemming is met de snelheid waarmee die innovaties hun plek krijgen in het standaardhandelingsarsenaal van zorgverleners. Veranderingen in de zorg gaan vaak langzaam en doorbraken worden slecht herkend. De vraag is hoe dit komt. Er blijken vele factoren van invloed op het mogelijke succes van een innovatie. Van groot belang is het inzicht dat innoveren meer is dan iets bedenken en dan maar aannemen dat het wel zal worden opgepikt door de (potentiële) doelgroep. Het aan de man brengen (‘dissemineren’) van de innovatie is mede bepalend voor een succesvolle implementatie. In de farmaceutische zorg is voor deze overbruggingsfunctie een belangrijke rol weggelegd voor de farmakundige. Mijn lectoraat, dat is gekoppeld aan de opleiding Farmakunde, zal zich bezighouden met het onderzoek naar het proces om farmaceutische innovaties te dissemineren. In deze openbare les licht ik de context en consequenties van dit onderzoeksthema nader toe. Ik begin met een uitleg van de farmakundige en diens toegevoegde waarde in het werkveld (hoofdstuk 1), en vervolg met een korte beschrijving van recente veranderingen binnen de zorg (hoofdstuk 2). In het begeleiden van die veranderingen ligt een belangrijke meerwaarde van de farmakundige, en de missie van dit lectoraat. Daarna (hoofdstuk 3) beschouwen we het innoveren in de (farmaceutische) gezondheidszorg in meer detail. Hoofdstuk 4 geeft diverse handvatten voor het kiezen van de juiste interventies om de afstand tussen de innovator en de toekomstige gebruiker te overbruggen en zodoende de toegang voor de gebruiker tot de innovatie te verbeteren. De keuze van de onderzoekslijnen van mijn lectoraat, zoals in hoofdstuk 5 beschreven, is daarvan afgeleid
DOCUMENT