Studentenwelzijn blijkt de laatste jaren meer onder druk te staan en staat dan ook hoog op de agenda in het hbo en wo. Ook bij Fontys Pedagogiek is er in toenemende mate aandacht voor studentenwelzijn, zeker sinds de coronapandemie. In 2020 is de voltijdopleiding Pedagogiek van Fontys overgestapt naar een nieuw 'leergroep-curriculum'. Vanuit het Lectoraat Opvoeden voor de Toekomst hebben Aafke Baars-Seebregts en Guusje Staring een praktijkgericht, exploratief onderzoek uitgevoerd vanuit de vraag: Hoe kunnen de coachende onderwijsprofessionals binnen het leergroep-curriculum van de voltijdopleiding Pedagogiek handelen op een manier die bijdraagt aan het welzijn van de Pedagogiekstudent? In deze publicatie doen zij verslag van zowel de literatuurverkenning als het praktijkonderzoek met collega-coaches, studenten en een lid van de ontwikkelgroep.
DOCUMENT
Voor het lectoraat staat het beantwoorden van de volgende vraag centraal: hoe kunnen professionals, werkzaam in de praktijk, de gezondheid en het welzijn van kwetsbare ouderen bevorderen? Door antwoorden te zoeken op deze vraag draagt het lectoraat bij aan een gezonde samenleving, een profilerend thema voor Hogeschool Inholland dat richting geeft aan de inrichting van het onderwijs en onderzoek. De Gezonde Samenleving verwijst naar een integrale benadering van zorg en welzijn, waarin de mens zelf centraal staat en niet de afzonderlijke problemen waar hij of zij tegenaan loopt.
DOCUMENT
De laatste jaren groeit het bewustzijn onder wetenschappers en het brede publiek over hoe innig financiën, gezondheid en welzijn met elkaar verstrengeld zijn. Je kunt problemen van mensen vaak niet reduceren tot een aantal sub-problemen die je onafhankelijk van elkaar kunt oplossen, vanuit de gedachte dat alle oplossingen bij elkaar opgeteld het totaalprobleem verhelpen.4 Uit onderzoek weten we inmiddels steeds meer over hoe problemen met elkaar in verband staan. Beleidsmakers en uitvoerende beroepskrachten en vrijwilligers die de complexe relatie tussen financiële, fysieke en mentale factoren begrijpen, bevinden zich in de unieke positie om deze inzichten te vertalen naar hun initiatieven. Dit rapport biedt een overzicht van academische en grijze literatuur, en de lessen die we hieruit kunnen trekken.
DOCUMENT
De Nederlandse paardensector speelt een grote economische en maatschappelijke rol. Van fokkerij en topsport tot breedtesport en recreatie – met zo’n 500.000 paarden en 450.000 ruiters is Nederland een van de meest actieve hippische landen ter wereld. Terwijl stamboeken heldere selectiecriteria hanteren voor fysieke kenmerken, ontbreekt een uniforme, wetenschappelijk onderbouwde methode om het karakter van paarde te beoordelen. Karakterbeoordelingen blijven vaak subjectief, waardoor waardevolle kansen voor betere selectie en training onbenut blijven. Het karakter van een paard beïnvloedt de samenwerking, prestaties en stressbestendigheid, wat cruciaal is voor zijn welzijn. Toch wordt hier in de praktijk nog weinig mee gedaan. Dit komt deels doordat traditionele methoden voor het beoordelen van het karakter van paarden arbeidsintensief zijn en uitgebreide gedragstesten vereisen. In de afgelopen jaren zijn deze methoden aanzienlijk verbeterd, waardoor karakterbepaling nu ook betrouwbaar kan worden uitgevoerd met vragenlijsten en eenvoudigere gedragstesten. Dit onderzoeksproject richt zich op het identificeren van de meest geschikte en betrouwbare methode om het karakter van paarden in Nederland te beoordelen, zowel bij sport- als recreatiepaarden. Daarnaast onderzoekt het hoe verschillende karaktereigenschappen verband houden met sportprestaties en op welke manier ze het leerproces van paarden beïnvloeden, wat essentieel is voor training. Verder wordt gekeken welke karaktereigenschappen het beste matchen met de persoonlijkheid van ruiters en menners, om zo een optimale samenwerking te bevorderen. De centrale onderzoeksvraag luidt: Hoe kunnen karaktereigenschappen van paarden nauwkeuriger worden gedefinieerd, betrouwbaar gemeten en effectief afgestemd op de behoeften van ruiters, menners, fokkers, trainers en ondernemers, met als doel een optimale samenwerking en het welzijn van het paard te bevorderen? Dit project stelt professionals in staat om paarden beter te selecteren, training te optimaliseren, de samenwerking tussen mens en paard te verbeteren en het welzijn en de veiligheid binnen de sector te verhogen. Hiermee wordt tevens de maatschappelijke acceptatie van de paardensector versterkt.