Dit boek is een pleidooi voor de erkenning van de complexiteit van de wereld waarin managers, professionals en beleidsmakers moeten opereren. De instrumenten die tot nu toe voorhanden zijn, bieden vaak te weinig soelaas en vergroten juist regelmatig de problemen. Het is tijd om nieuwe begrippen te omarmen, afkomstig uit systeem-en complexiteits-theorieën. Zo kunnen we uitdagingen als robotisering, polarisatie, burn-out, globalisering en cybercriminaliteit en vele andere thema’s wél de baas. Deze belofte wordt in dit boek waargemaakt waarbij de ontwikkeling van systeemwijsheid de eerste stap is.
LINK
Deze publicatie beschrijft ervaringen met innnovatie in trajecten in de zorg en de bouw. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de theorie van Peter Senge die complexe veranderingen in systeemdenken beschrijft. Deze Duurzame SysteemInnovatie/aanpak (DSI-aanpak) wordt beschreven met theoretische aanknopingspunten: Transitiemanagement, Sustainability by Design en Eco-acupunctuur. het project is mogelijk gemaakt door subsidieregeling duurzaamheid van de Provincie Utrecht.
DOCUMENT
DOCUMENT
LINK
Wie wil meetellen in de postindustriële samenleving doet er verstandig aan op tijd en voldoende te investeren in de ontwikkeling van zijn of haar unieke kennis en kunde. Immers meer en meer draait het in de kennismaatschappij om opbouw, onderhoud en versterking van het eigen competentievermogen. Wij menen dat ondanks allerlei goede ontwikkelingen aan de kant van scholen, toch het gevaar te groot is dat het beroepsonderwijs in zijn totaliteit niet voldoet aan de zich wijzigende behoeften van zowel individuen als bedrijven. We stellen daarom dat echte transformatie noodzakelijk is. Dit geldt in het bijzonder voor het technisch beroepsonderwijs omdat als oorzaak en gevolg van de veranderingen in eisen vooral de snelle technologische ontwikkelingen moeten worden beschouwd. Technische kennis en kunde moet dan ook nog eerder worden gemoderniseerd dan altijd al het geval was. Meer dan zoeken om welke technische kennis en kunde het precies gaat, lijkt systeeminnovatie aan de orde die zorgt voor een betere aansluiting op voortdurend veranderende omstandigheden. Hierbij komt bovendien dat achterblijven op technisch gebied de motor achter onze welvaartsontwikkeling, zal doen stokken.
DOCUMENT
Sociale innovatie heeft als doel om kwaliteit toe te voegen aan de samenleving. Dat moet in de eerste plaats vooral opgevat worden als een gemeenschappelijke opgave. Het kan nooit alleen tot stand gebracht worden door de overheid of door professionals. Meer dan ooit is het nodig om burgers zelf in het middelpunt te plaatsen. Hier ligt een aantal mooie uitdagingen te wachten, waarbij we onderscheid kunnen maken tussen systeeminnovatie en beroepsinnovatie, die niet los van elkaar gezien kunnen worden.
DOCUMENT
Vrijdag 13 november 2015 houdt dr. Frank de Jong bij Stoas Wageningen | Vilentum Hogeschool een openbare les waarin hij de balans opmaakt van zijn lectoraatsperiode over ‘Kenniscreatie en Ecologisch Intelligent Denken’ en zijn nieuwe thema ‘Responsief Onderwijs’ introduceert. Responsief onderwijs: Een zoektocht naar ‘een verschil dat het verschil maakt’ voor transitie, leren en onderwijs. Het onderwerp Responsief Onderwijs is onderdeel van het lectoratenprogramma ‘Impact: transitie in de groene sector’ dat uitgevoerd wordt door vijf lectoraten verdeeld over de groene hogescholen. Het programma is gericht op transitie en systeeminnovatie waarin de lectoraten samenwerken in onderzoek ten behoeve van de kennisontwikkeling van het collectief. Het lectoraat van Frank de Jong gaat in het bijzonder over de vraag hoe onderwijs studenten kan uitrusten om toekomstige emergente, complexe en vaak ill-defined vraagstukken aan te kunnen in een veranderende maatschappij en sector. Aangezien de kiem voor leren denken in het onderwijs wordt gevoed, ligt het voor de hand ook juist in het onderwijs een basis voor transitie te leggen.
DOCUMENT
Innovations are required in urban infrastructures due to the pressing needs for mitigating climate change and prevent resource depletion. In order to address the slow pace of innovation in urban systems, this paper analyses factors involved in attempts to introduce novel sanitary systems. Today new requirements are important: sanitary systems should have an optimal energy/climate performance, with recovery of resources, and with fewer emissions. Anaerobic digestion has been suggested as an alternative to current aerobic waste water treatment processes. This paper presents an overview of attempts to introduce novel anaerobic sanitation systems for domestic sanitation. The paper identifies main factors that contributed to a premature termination of such attempts. Especially smaller scale anaerobic sanitation systems will probably not be able to compete economically with traditional sewage treatment. However, anaerobic treatment has various advantages for mitigating climate change, removing persistent chemicals, and for the transition to a circular economy. The paper concludes that loss avoidance, both in the sewage system and in the waste water treatment plants, should play a key role in determining experiments that could lead to a transition in sanitation. http://dx.doi.org/10.13044/j.sdewes.d6.0214 LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/karel-mulder-163aa96/
MULTIFILE
In dit korte artikel wordt het idee van een regionaal ecosysteem uitgewerkt. Op de eerste plaats wordt het begrip ecosysteem gedefinieerd. Uit de definitie zal blijken dat een ecosysteem iets is dat niet overal als een vaste formule op dezelfde wijze kan worden ingevoerd. Het is geen blauwdruk maar een proces.Op de tweede plaats wordt het doel omschreven van het ontwikkelen van een ecosysteem en de richting waarin gedacht moet worden.Tenslotte wordt een dynamisch procesmodel geïntroduceerd en uitgewerkt. Het model is een instrument dat helpt om een succesvol ecosysteem tot stand te brengen.
DOCUMENT