Chapter 3 describes the need for T-shaped Sport, Physical Activity and Health professionals. The authors de Jong and Skovgaard give insights on how to stimulate exercise and physical activity behaviour and counter sedentarism from a socioecological perspective. This perspective considers the complexity and systems thinking necessary to promote an active lifestyle for health. Furthermore, recommendations for a T-shaped Sport, Physical Activity, and Health professional that is educated in real-life situations (“Living Labs”) are made. From inside the classroom to outside in practice, the approach is a more congruent way of experiencing and learning how to deal with complex Sport, Physical Activity and Health challenges.
DOCUMENT
Motor learning is particularly challenging in neurological rehabilitation: patients who suffer from neurological diseases experience both physical limitations and difficulties of cognition and communication that affect and/or complicate the motor learning process. Therapists (e.g.,, physiotherapists and occupational therapists) who work in neurorehabilitation are therefore continuously searching for the best way to facilitate patients during these intensive learning processes. To support therapists in the application of motor learning, a framework was developed, integrating knowledge from the literature and the opinions and experiences of international experts. This article presents the framework, illustrated by cases from daily practice. The framework may assist therapists working in neurorehabilitation in making choices, implementing motor learning in routine practice, and supporting communication of knowledge and experiences about motor learning with colleagues and students. The article discusses the framework and offers suggestions and conditions given for its use in daily practice.
DOCUMENT
High Performance Organization (HPO) characteristics indicate why an organization is able to achieve significantly better results than other organizations and these characteristics can facilitate associations to optimize employees’ work outcomes. The independent professional (IP) is an increasingly occurring phenomenon in the labor market that fulfils an organizations’ need for flexibility in knowledge productivity. This study focuses on the contribution of HPO characteristics to the knowledge productivity of IP's. It was conducted among managers and HRM professionals in various Dutch knowledge-intensive organizations that frequently enlist the services of IPs. This study found a number of HPO attributes that appeared to contribute to the IPs' knowledge productivity, namely the quality of management, an open and actionfocused organizational culture, and continual improvement and innovation. We will use these results to look ahead and consider the future consequences for professional practice. Managers and HRM professionals should strive to contribute to the incorporation of these characteristics within the organization in order to safeguard and enhance knowledge productivity of independent professionals.
DOCUMENT
Naast een ongezonde leefstijl of chronische en psychische klachten en aandoeningen kunnen ook geldzorgen een grote impact hebben op de gezondheid. Veel zorgprofessionals zijn onbekend met signalen van geldzorgen en andere mogelijke uitdagingen binnen het sociaal domein, terwijl zeker in de eerstelijnszorg er nog veel winst te halen is. Zij kunnen een belangrijke laagdrempelige rol vervullen in het vroegtijdig signaleren van geldzorgen.Doel Het project leidt tot een product waardoor zorgprofessionals op een laagdrempelige manier het gesprek kunnen aangaan over geldzorgen. De zorgprofessional kan de burger doorverwijzen en verkrijgt extra informatie voor de aanpak van de gezondheidsproblemen. Resultaten Het beoogde projectresultaat is een vragenlijst waarmee zorgprofessionals op een snelle en efficiënte wijze kunnen signaleren of er geldzorgen zijn. Zo kan er bekeken worden of de geldzorgen de aanpak van de zorgvraag of gezonde leefstijl, danwel de burger belemmeren te participeren in de samenleving. De vragenlijst is intern gevalideerd. Ook is er is uitgezocht in welke vorm (app, website, papieren screening) de vragenlijst omgezet kan worden in een screeningsinstrument. Looptijd 01 februari 2021 - 01 februari 2022 Relevantie voor de beroepspraktijk en het onderwijs De ontwikkelde vragenlijst kan gebruikt worden door de studenten uit het gezondheidsdomein in het HU GEZOND&WEL Centrum en/of (bij Preventieve GezondheidsChecks) in de wijk. De inbedding van de vragenlijst in een interprofessionele context zorgt dat wij bijdragen aan het opleiden van toekomstbestendige T-shaped professionals. Daarnaast zien we dit project als een eerste stap naar een grotere samenwerking. Op termijn zou het instrument kunnen uitgroeien tot screeningsinstrument waar ook andere sociale problemen (huisvesting, eenzaamheid, relatieproblemen, opvoedkundige uitdagingen) in worden opgenomen. Alle kennis die we op doen in dit project willen we nadrukkelijk gebruiken voor deze vervolgstap. Cofinanciering Dit project wordt gefinancierd met subsidie van het Regieorgaan SIA in het kader van de subsidie call Kiem2020.
Door het ontwikkeling van een instrument dat geldzorgen signaleert, wordt een startpunt gecreëerd voor een gesprek en kan een burger worden doorverwezen of kan hulp bij geldzorgen (op termijn) onderdeel gaan uitmaken van een integraal plan. Ook geeft het de zorgprofessional direct informatie over de mogelijke aanpak van de gezondheidsproblemen. Iemand met grote geldzorgen zal mogelijk extra kosten vermijden en wellicht geen gebruik maken van specialistische zorg waarmee extra kosten zijn gemoeid. De zorgprofessional kan helpen door met de patiënt bespreken wat hij zelf kan doen, hem wegwijs te maken rondom zorgverzekeringen en rekening te houden met de kosten van inhoudelijke adviezen (zoals goedkope gezonde voeding, geen elektrische tandenborstels etc.). Het project heeft ook zijn uitwerking op het onderwijs. De ontwikkelde vragenlijst kan gebruikt worden door de studenten uit het gezondheidsdomein in de HU klinieken en/of (bij Preventieve GezondheidsChecks) in de wijk. Inbedding van de vragenlijst in een interprofessionele context zorgt dat wij bijdragen aan het opleiden van toekomstbestendige T-shaped professionals. Daarnaast zien we dit project als een eerste stap naar een grotere samenwerking. Op termijn zou het instrument kunnen uitgroeien tot screeningsinstrument waar ook andere sociale problemen (huisvesting, eenzaamheid, relatieproblemen, opvoedkundige uitdagingen) in worden opgenomen. Alle kennis die we op doen in dit project/traject willen ook nadrukkelijk gebruiken voor deze vervolgstap. Het beoogde productresultaat is een vragenlijst waarmee zorgprofessionals op een snelle en efficiënte wijze kunnen signaleren of er geldzorgen zijn die de aanpak van de zorgvraag of gezonde leefstijl, danwel de burger belemmeren te participeren in de samenleving. De vragenlijst is intern gevalideerd en er is uitgezocht in welke vorm (app, website, papieren screening) de vragenlijst omgezet kan worden in een screeningsinstrument. De daadwerkelijke omzetting valt buiten de scope van dit project.
Hogeschool Rotterdam wil in samenwerking met Albeda College (mbo) en Hofstede Insights de belangrijkheid van 21st century skills voor de toekomstige positie van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) onderzoeken. MRDH heeft binnen Roadmap Next Economy (Next Education) aangegeven dat door de exponentiële groei van nieuwe technologieën een skills-set nodig is die de T-shaped professional een multidisciplinaire scope geeft, die voor de Next Economy in de regio nodig is. Aangezien onderwijsinstellingen een skills-agenda hebben met een internationaal karakter, willen zij i.s.m. Hofstede Insights, MRDH en MKB kijken welke skills voor die T-shaped professional het beste aansluiten bij de technologische ontwikkelingen in een veranderende economische regio. Sneller en beter aansluiten op die exponentieel groeiende technologie zal van het onderwijs vragen te kijken naar samenwerking, nieuwe methoden en nieuwe onderwijsvormen. De meeste van de vaardigheden zijn competenties, vaardigheden en life skills die vanuit het onderwijs doorontwikkeld worden, formeel en informeel, expliciet en impliciet. Het ontwikkelen van skills in een ontwerp Next Skills-set in samenspraak met Hofstede Insights, MRDH en MKB geeft onderwijsinstellingen de kans om te experimenteren met die vaardigheden die aansluiten bij veranderingen in onderwijs, maatschappij en werkveld. De samenwerking in onderzoeksverkenning zal een bijdrage leveren aan het domein van Internationalisering, in het bijzonder skills als belangrijkste aanjager om de internationale en employability van jonge professionals bij de exponentiële groei en ontwikkeling van digitalisering en economie te versterken. Daarnaast kan zo’n ontwerp Next Skills-set een instrument zijn om in te spelen op de veranderende technologische en economische veranderingen. Op die wijze blijven de onderwijsdomeinen in gesprek met elkaar ten aanzien van nieuwe methoden en onderwijsvormen voor vaardigheden. Een ontwerp Next Skills-set kan voor het werkveld een instrument zijn voor professionele ontwikkeling als ook een referentiekader voor het gesprek met onderwijspartners en overheid.