Publinova logo

Zoekresultaten

Producten 159

product

Begrijp jij het ? Mixed-method monitor van overheidsteksten

On behalf of the Ministry of the Interior and Kingdom Relations and the Taalunie, the University of Utrecht and the Arnhem-Nijmegen University of Applied Sciences have jointly measured the comprehensibility of government texts. The unique aspect of this study is the combination of three methods: automatic text analysis (LiNT), check interviews (conducted by government communication professionals), and reader surveys (involving readers with different backgrounds and reading abilities). The study provides insight into comprehensibility, applicability and perception of government texts. Over 70 government organizations submitted texts about payment or healthcare that citizens encounter, either on paper or online, during their interactions with the government. The study shows that at least 30 percent of the Dutch population has difficulty understanding and applying the information in the majority of the texts. Unexpected information or an inappropriate tone of voice often led to a negative perception. Here, we show that the combination of research methods is methodologically effective, due to their complementary nature and practical applicability.

LINK

product

Semantisch grammaticaonderwijs: een stand van zaken

Artikel dat een stand van zaken geeft van (onderzoek naar en implementatie van) semantisch grammaticaonderwijs in het voortgezet onderwijs. Tevens wordt in dit artikel ingegaan op de semantische benadering van voorzetsels. Dit artikel vormt achtergrondinformatie bij de workshop die ik op 29-11-2013 op de HSN-conferentie op de Hogeschool van Utrecht heb gegeven.

MULTIFILE

Semantisch grammaticaonderwijs: een stand van zaken
product

Het wijkservicepunt

'Onderzoek naar de meerwaarde van het wijkservicepunt in Amsterdam-Noord. Hoe een laagdrempelige, sociale voorziening de verbinding kan zijn tussen informele en formele zorg.'

PDF

Projecten 1

project

Het stimuleren van grammaticaal inzicht en grammaticale redeneervaardigheid in het schoolvak Nederlands bij vmbo-leerlingen

Nederlands is een kernvak op school dat een belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van taalvaardigheid van alle leerlingen. Inzicht in de grammatica van een taal kan daaraan bijdragen. Het huidige grammaticaonderwijs in scholen is echter nog (te) vaak gericht op het leren van ezelbruggetjes, trucjes en ‘teaching to the test’, en draagt in die vorm nauwelijks bij aan taalinzicht van leerlingen. Leraren weten vaak niet goed hoe ze grammaticaonderwijs op een betekenisvolle manier kunnen vormgeven en leerlingen begrijpen vaak niet waar ze grammatica voor nodig hebben. Uit onderzoek bij vwo-leerlingen blijkt dat grammaticaonderwijs betekenisvoller wordt door het gebruik van zogeheten ‘metaconcepten’ en het stimuleren van grammaticale redeneervaardigheid. Een dergelijke benadering leidt bij die leerlingenpopulatie eveneens tot sterke verbeteringen in het redeneren over grammaticale problemen, en daarmee tot een dieper inzicht in de materie. Over de invloed van een ‘metaconceptuele’ didactische aanpak gericht op taalinzicht van vmbo-leerlingen is echter nog weinig bekend, terwijl juist bij deze leerlingen de ontwikkeling van taalvaardigheid doorgaans extra aandacht vraagt. Taalbeheersing speelt immers een belangrijke rol in kansen en mogelijkheden die leerlingen zowel tijdens als na hun schoolloopbaan krijgen. Het hier voorgestelde onderzoek heeft als doel betekenisgericht grammaticaonderwijs te ontwikkelen voor vmbo-kaderleerlingen. In de eerste fase van het project wordt de Lesson Study-methodiek ingezet om grammaticaonderwijs voor vmbo-kader leerlingen te ontwerpen gericht op de ontwikkeling van taalinzicht en redeneervermogen en, parallel daaraan, de vakdidactische professionalisering van de deelnemende leraren Nederlands te stimuleren. Vervolgens wordt in de tweede fase van het project een quasi-experimenteel interventieonderzoek uitgevoerd om zicht te krijgen op de invloed van de ontworpen didactische aanpak op de ontwikkeling van het grammaticale inzicht en redeneervermogen van de onderzoeksgroep.

Afgerond