De omvang van generatieve taalmodellen binnen de juridische wereld is op dit moment nog onbekend. Er zijn echter een aantal aspecten waar rekening me gehouden moet worden als je werkt met generatieve taalmodellen zoals OpenAI’s ChatGPT. Belangrijk aspecten waarnaar gekeken moet worden, zijn onder andere: auteursrechten. Dit beroepsproduct gaat in op de auteursrechtelijke aspecten van het gebruik van generatieve taalmodellen binnen het HBO-rechtenonderwijs.Disclaimer:Deze opdracht is uitgevoerd door studenten in het kader van hun opleiding bij het Instituut voor Rechtenstudies. De studenten leveren een juridisch beroepsproduct op en doen daartoe onderzoek. De studenten wordt tijdens de uitvoering van de opdracht begeleid door een coach. De inspanningen van de studenten en de coach zijn erop gericht om een zo goed mogelijk beroepsproduct op te leveren. Dit moet opgevat worden als een product van (derdejaars)studenten en niet van een juridische professional. Mocht ondanks de geleverde inspanningen de informatie of de inhoud van het beroepsproduct onvolledig en/of onjuist zijn, dan kunnen de Hanzehogeschool Groningen, het Instituut voor Rechtenstudies, individuele medewerkers en de studenten daarvoor geen aansprakelijkheid aanvaarden.
DOCUMENT
Een taalmodel trainen is niet alleen een technische uitdaging. Hoe zorg je ervoor dat ook minder gehoorde stemmen worden meegenomen? Bij GPT-NL staat inclusiviteit en kansengelijkheid centraal. Lieke Dom en Duuk Baten vertellen hoe dit in praktijk vorm krijgt – en waarom dat zo weerbarstig is.
LINK
Dit paper bespreekt de impact van intelligente technologie, in het bijzonder ChatGPT in het onderwijs. Wat is de rol van intelligente technologie in het onderwijs?Intelligentie technologie vindt in toenemende mate ingang in het onderwijs en in het dagelijks leven, waar leerlingen er gebruik van maken en docenten zich ertoe zullen moeten verhouden. Maar wat is de mogelijke impact van deze technologie op het onderwijs? En is deze anders dan wat we al kennen? Of het nu gaat om de rekenmachine, het internet of om het digibord, het onderwijs verandert immers steeds mee met of door technologische ontwikkelingen. In dit artikel plaatsen we de opkomst van intelligente technologie in een historisch perspectief en proberen vandaar uit de overeenkomsten, verschillen en impact van intelligente technologie op het onderwijs te duiden.
MULTIFILE
Reflectie over de impact van generatieve kunstmatige intelligentie op het (hoger) onderwijs. Na een introductie van het Smart Education lab, wordt besproken hoe technologie de aanjager is van een continue veranderende behoefte betreffende kennis en vaardigheden. Levenslang ontwikkelen is meer dan ooit aan de orde. Vervolgens wordt ingegaan op de rol van taal bij onderwijs, met name als gereedschap bij een beroep, als middel om te leren en als middel voor toetsen. De opmars van generatieve kunstmatige intelligentie vraagt om bij deze laatste twee doel en middel te heroverwegen.
YOUTUBE
In het artikel "Past een sociale robot bij mijn winkel?" (Nas et al., 2024) onderzoeken Ewout Nas, Tibert Verhagen, Jacqueline Arnoldy, Stephanie van de Sanden, Filip Otten en Koen Hindriks of en wanneer een sociale robot een passende toevoeging is aan een fysieke winkel. Tijdens een zes weken durend praktijkonderzoek in Tuincentrum Osdorp en Hubo Doorn werd een robot ingezet om productadvies te geven over respectievelijk potgrond en reinigingsproducten. Uit enquêtes onder 278 klanten blijkt dat sociale robots vooral goed functioneren bij het geven van eenvoudig, feitelijk advies over functionele producten, in grotere en ruim opgezette winkels waar medewerkers niet overal tegelijk kunnen zijn. De toegevoegde waarde is kleiner bij hedonistische producten of complexe adviestaken, waarbij klanten eerder op persoonlijke voorkeur of menselijke interactie vertrouwen. De auteurs concluderen dat sociale robots, mits goed afgestemd op de context, een waardevolle rol kunnen spelen, en verwachten dat hun adviescapaciteit met de opkomst van geavanceerdere AI-modellen verder zal toenemen.
MULTIFILE
In het artikel "Sociale robots op de winkelvloer: toegevoegde waarde?" (Verhagen et al., 2024) onderzochten Tibert Verhagen, Stephanie van de Sanden, Ewout Nas, Jacqueline Arnoldy, Filip Otten en Koen Hindriks hoe winkelmedewerkers de inzet van sociale robots ervaren. In zeventien Nederlandse winkels, waaronder supermarkten, drogisterijen en bouwmarkten, werd gedurende zes weken gewerkt met de sociale robots Pepper en Temi. Via vragenlijsten (n=135) en interviews werd in kaart gebracht hoe medewerkers de robot beoordelen. Medewerkers zijn voorzichtig positief over de inzet van robots voor klantondersteuning, vooral vanwege de aantrekkingskracht op klanten en het verlichten van werkdruk. Echter, de toegevoegde waarde van de robot voor hun eigen werkzaamheden wordt nog als beperkt ervaren, mede door technische beperkingen en hoge verwachtingen. De waardering varieert per branche: in supermarkten en drogisterijen is deze hoger dan in mode- en bouwwinkels. Ondanks zorgen over persoonlijke interactie ervaren medewerkers nauwelijks angst voor baanverlies. Actieve betrokkenheid bij technologische vernieuwing blijkt medewerkers juist enthousiast te maken, wat kansen biedt voor modern werkgeverschap en het versterken van werkplezier.
MULTIFILE
Dit is de lectorale rede van Jeroen Linssen, lector Symbiotic AI bij het lectoraat Ambient Intelligence van Hogeschool Saxion. Artificial Intelligence maakt veel dingen mogelijk en werpt veel uitdagingen op. AI wordt steeds ‘slimmer’, maar worden wij dat zelf ook? Hoe gaan we verantwoord om met deze technologie zodat mens en machine in balans blijven? Bij ons lectoraat spreken we ons uit voor een verbeterde samenwerking tussen mens en machine om AI verantwoord en duurzaam in te kunnen zetten. De insteek hiervan is dat er een symbiose zou moeten plaatsvinden tussen mens en machine, gebaseerd op wederzijds begrip.
MULTIFILE
In het rapport ‘Artificiële Intelligentie en passende zorg’ van het Zorginstituut Nederland worden kansen en uitdagingen van AI binnen de zorg belicht. Artificiële Intelligentie (AI) biedt ook talrijke mogelijkheden voor de medisch specialistische revalidatiezorg (MSR). Aan de hand van dit rapport beschouwen we de kansen en uitdagingen van AI voor de MSR. Samenwerking binnen de revalidatiesector is daarbij essentieel om AI-toepassingen effectief en verantwoord te integreren in de revalidatiezorg.
DOCUMENT
In de eerste blog in deze serie stonden we stil bij de vraag waarom het belangrijk is om over AI en kansengelijkheid na te denken. De aanleiding is dat als we niets doen, kansengelijkheid voor studenten door AI eerder af- dan toeneemt. Voordat we verder ingaan op de mogelijke positieve of negatieve effecten van studiedata en AI op kansengelijkheid, is het belangrijk om het begrip ‘kansengelijkheid’, ‘AI’ en ‘studiedata’ eerst uit te leggen.
LINK
Er is weinig aandacht voor het precies definiëren van kunstmatige intelligentie, ook wel artificiële intelligentie (AI). Door het bestaan van verschillende interpretaties en definities van AI is niet helemaal duidelijk wat een AI nu wel of niet kan. Met het woord intelligentie in de naam, en de indrukwekkende nieuwe systemen zoals ChatGPT die in 2022 in de markt kwam, ontstaat het beeld dat AI menselijke eigenschappen heeft. Het gevolg is dat AI wordt gebruikt als co-pilot, als digitaal vriendje of zelfs als alwetende. De mens of de AI, wie bepaalt nu eigenlijk? Of is AI als een collega met wie je goed kunt samenwerken? Tijd om nog eens goed te beschrijven wat AI is, hoe AI wordt ingezet en wat nodig is om AI een meerwaarde te geven en verantwoord te maken.
DOCUMENT