Het accent binnen het hoger beroeps onderwijs heeft de laatste decennia gelegen op het begeleiden van de zwakkere studenten naar het niveau van beginnend beroepsbeoefenaar. De aandacht voor het uitdagen van de betere studenten is daarbij naar de achtergrond verschoven. Het gevolg is dat 37% van de studenten onvoldoende uitdaging vindt in het aangeboden onderwijs (Plasterk, 2007). Om gemotiveerde en getalenteerde studenten meer uit te dagen is op de Faculteit Gezondheidszorg van de Hogeschool Utrecht een Top Class programma ontwikkeld. Studenten krijgen in dit programma de mogelijkheid te excelleren, door middel van het doen van extra inspanningen. Dit programma is in zijn oorspronkelijke vorm vier jaar geleden van start gegaan. De resultaten van de evaluatie van het oude Top Class programma vormden de aanleiding om het programma te herzien. De methode die voor het herzien van het programma werd gebruikt is eerder beschreven in O&G (Coppoolse, 2009). Het afgelopen jaar is veel geïnvesteerd in de aanpassing van het programma en voorlichting aan studenten, docenten en management over het programma. Het nieuwe Top Class programma is onlangs van start gegaan. In het eerste gedeelte van dit artikel wordt het programma gepresenteerd. Vervolgens worden de eerste ervaringen met dit nieuwe programma weergegeven. Tenslotte wordt op basis van de eerste ervaringen geschetst wat vervolgactiviteiten zijn om studenten te faciliteren hun talent in te zetten bij hun verdere ontwikkeling.
DOCUMENT
Publicatie naar aanleiding van de internationale Master Class van Stadslab European Urban Design Laboratory. Onderwerp was het ontwikkelen van een regionale ruimtelijke strategie voor deze Poolse universiteitsstad. In de publicatie, naast de resultaten van de Master Class, ook essays van Ruud Vreeman, Ewa Kipta en Didier Rebois.
DOCUMENT
Twenty sixteen year old fourth-graders of the School for Young Talent (School voor Jong Talent) in The Royal Academy of Fine Arts, Design, Music and Dance (Hogeschool van Beeldende Kunsten, Muziek en Dans) participated in a pilot project that combined music, dance and visual arts in a creative process. A group of six teachers from three different disciplines guided the young artists. This report shows how this process took place and indicates some of the issues that were encountered along the way.
DOCUMENT
Publicatie naar aanleiding van de door Stadslab European Urban Design Laboratory georganiseerde Master Class met als thematiek het ontwerpen van een Innovative District voor de Poolse stad Lublin. De Master Class werd gevolgd door 8 internationale deelnemers en stond onder supervisie van Didier Rebois (Europan, Parijs), Marc Glaudemans (Fontys) en Juliette van der Meijden (Fontys)
DOCUMENT
This brochure is one of the results of the research project Honors in Europe at the Research Centre forTalent Development in Higher Education and Society at Hanze University of Applied Sciences Groningen inthe Netherlands. It is based on the book Talent Development in European Higher Education – Honors programs in the Benelux, Nordic and German-speaking countries by Marca Wolfensberger, published in openaccess in 2015 at Springer Open. The book can be downloaded freely through www.honorsineurope.com.The brochure was prepared in cooperation with the European Honors Council (www.honorscouncil.eu).
DOCUMENT
Dit rapport geeft een compact overzicht van de ontwikkelingen en activiteiten vanaf de startperiode 1 september 2008 tot aan 31 december 2010 van het Kenniscentrum Wetenschap & Techniek West (hierna genoemd KWT West). U krijgt inzicht in de kennis die het kenniscentrum gedurende drie jaar heeft verworven, wat zij hiermee heeft gedaan en waartoe dit heeft geleid. Voorbeeld van een project is het Programma Verbreding Techniek Basisonderwijs (VTB). Het doel van VTB is om meer jongeren te motiveren voor een bèta-georiënteerde opleiding, beroep en functie. Onderzoek (Diephuis 2003) laat zien dat ervaringen op jonge leeftijd van grote invloed zijn voor een studie- en beroepskeuze. Binnen het VTB-programma hebben 2.500 basisscholen de afgelopen jaren de mogelijkheid gekregen om VTB subsidie te ontvangen voor het verankeren van wetenschap en techniek op de basisschool. De subsidieregeling stelde basisscholen in staat techniekmaterialen aan te schaffen en een techniekcoördinator aan te stellen.
DOCUMENT
This text is based on the publication: Wolff, R. & M. de Jong (2018), Doceren voor een inclusieve klas. Een literatuurstudie ter voorbereiding op docenttrainingen in het hoger (beroeps)onderwijs. (Teaching for an inclusive class. A literature study as preparatory input for teacher trainings in higher (vocational) education) Diemen/Rotterdam: Inholland/Risbo
DOCUMENT
Er waait een nieuwe wind door het hoger onderwijs: studenten worden uitgedaagd hun talent te ontdekken en in te zetten om te komen tot bovengemiddelde prestaties. Een van de impulsen is de Topclass, een van de activiteiten uit het introductieprogramma daarvan is het TalentEvent. Het doel van ons onderzoek is om te analyseren of het TalentEvent bijdraagt aan het inzichtelijk krijgen van de talenten van de individuele student.
DOCUMENT
In this study self-reported stress and burn-out levels between general and special education teachers in the Netherlands are compared. More than eight hundred teachers were assessed with the Utrechtse Burnout Schaal (UBOS-L/MBI) to determine their levels of emotional exhaustion, depersonalization, and personal accomplishment within the school context. We also used instruments to measure different stress indicators (personal characteristics: self-efficacy, negative affect, and student characteristics: student responsibility and discipline, studentpeer relationships, and class size). Contrary to recent findings in the United States (Shoho, 2002), results regarding burnout did not show any significant differences between general education teachers (n=604) and special education teachers (n=206). However, we do find significant differences in stress indicators explaining burnout. We also looked for factors other than those intrinsic to teaching, by crossnationally comparing teacher stress and burnout. Teachers in the U.S. and the Netherlands differ significantly in burnout level. U.S. teachers experience more burnout.
DOCUMENT