Het begrip ‘teacher leader’ duikt steeds vaker op, in publicaties, masteropleidingen en (boven)bestuurlijke professionaliseringstrajecten. Het verwijst naar leraren die rollen op zich nemen die de eigen lespraktijk overstijgen en een bijdrage leveren aan onderwijsontwikkeling en onderwijskwaliteit. Die rollen bieden steeds meer leraren een aantrekkelijke carrièremogelijkheid. Teacher leadership zou je kunnen vertalen als leiderschap van leraren, maar een echt mooi Nederlands equivalent voor teacher leader is er niet, vandaar dat ik de Engelse term aanhoud. In dit hoofdstuk is de kernvraag hoe leraren zich kunnen ontwikkelen tot teacher leader. Ik maak daarbij een onderscheid tussen formeel en informeel en tussenindividueel en collectief leiderschap van leraren. In het laatste geval is leiderschap een vanzelfsprekende opdracht voor iedere leraar. Ik ga kort in opde benodigde kwaliteiten voor teacher leaders en de voorwaarden die binnen de school aanwezig moeten zijn. Daarmee wordt duidelijk wat leraren die ditloopbaantraject ambiëren, nodig hebben.
For me the concept of the teacher educator as a agent of social change, implies that teacher educators should be focused on stimulating change and improvement in teacher education, schools and society. That focus should not only shape our teaching of student teachers, but also our research activities. This has implications for the research projects that we undertake. When research by teacher educators intends to contribute to change and improvement of practices in teacher education, schools and society, our research projects need to be understood as interventions. In the design of PhD or other research projects, not only academic requirements regarding validity should be taken into also account but also criteria that contribute to interventions and change in universities, schools and society.Effective change is a collective challenge, which requires likeminded colleagues.
LINK