Wie weet wordt Trump inderdaad de slechtste President ooit, maar sommige reacties op zijn verkiezing waren wel erg hysterisch.
MULTIFILE
In KG-18 hebben we verschillende grafieken laten zien. Een veel gebruikte grafische figuur in de statistiek is de zogenaamde boxplot. Weliswaar wordt deze niet vermeld bij de standaard keuzemogelijkheden onder de Wizard Grafieken, toch is het mogelijk om deze figuur met behulp van Excel te tekenen. KG-20 opent met het tekenen van een boxplot. Het tweede onderwerp is het berekenen van de Cronbachs alfa, andere woorden hiervoor zijn homogeniteitsindex of coëfficiënt alfa. Beide begrippen worden zo vaak gebruikt in onderzoeksrapporten en artikelen dat we gemeend hebben dit onderwerp in dit KG te bespreken. Bovendien geeft dit ons de mogelijkheid om de veelzijdigheid van Excel te demonstreren. Deze KG-publicatie is het logische vervolg op KG-18. In het laatste hoofdstuk van KG-18 hebben we een aantal rekenschemas gemaakt voor het berekenen van kengetallen zoals het gemiddelde, de variantie en de correlatiecoëfficiënt. Natuurlijk kunt u dergelijke kengetallen ook met een functie in Excel opvragen. Werken en spelen met dergelijke rekenschemas is echter van onschatbare waarde om de betekenis van kengetallen te illustreren en eigen te maken. De lezer ziet immers meteen hoe een kengetal verandert als hij of zij de ruwe gegevens wijzigt waarop dit kengetal gebaseerd is.
DOCUMENT
Al op heel jonge leeftijd ontdekken kinderen dat zij sporen kunnen maken, bijvoorbeeld wanneer zij knoeien met hun pap. Kort nadat peuters een krijtje of potlood kunnen vasthouden, gaan zij krabbelen op papier. Deze ervaring doen kinderen vaak op in het tweede levensjaar. Dat is het startpunt voor de ontwikkeling van papier- en pentaken. Met kwasten, krijtjes, potloden en viltstiften, schilderen, kleuren en tekenen peuters heel wat af. Kleuters ervaren zo dat ze symbolen kunnen maken. Een hartje betekent ‘lief’ en bij het tekenen van hun eerste koppoter zeggen ze: ‘Dit ben ik.’ Ze zien hoe volwassenen schrijven en imiteren dat. Eerst met krabbels en daarna tekenen ze de letters van hun naam na. Ze ontdekken dat hun naam uit meerdere klanken bestaat: ‘Dat is de S van Sam.’ Zo ervaren kleuters dat symbolen en klanken bij elkaar horen en aan elkaar gekoppeld zijn (Berninger et al., 2006).Al doende worden peuters en kleuters steeds handiger: zelf aankleden, een boterham smeren, spelen met verschillende materialen, en oefenen met kleuren en tekenen, zorgen ervoor dat zij fijnmotorische ervaring opdoen. Ze ontdekken wat hun handigste hand is bij het tandenpoetsen, bij brood smeren, en bij kleuren en tekenen. Het is goed om in deze ontdekkingsperiode het materiaal rechts aan te bieden, maar wel ruimte te laten om over te pakken. De periode in groep 1 en 2 is belangrijk voor de ontwikkeling van papier- en pentaken als voorbereiding op het schrijven.
DOCUMENT
Drijvende zonneparken komen steeds vaker voor. Het grootste van Europa bevindt zich in Zwolle. Hier is onderzoek gedaan naar het effect van de drijvend panelen op de waterkwaliteit en het leven in het water. De eerste resultaten tekenen zich af: op deze locatie en installatie vrijwel geen effecten op het zuurstofgehalte onder de drijvende energiefabriek.
DOCUMENT
Ieder kind is in principe talentvol, mits als talentvol benaderd. Om het potentieel om te kunnen ontwikkelen aan te spreken, is het belangrijk dat professionals die werkzaam zijn in het onderwijs (leerkrachten, onderwijsassistenten, zorgverleners, etc.) oog hebben voor tekenen van talentvol gedrag, bijvoorbeeld enthousiasme, nieuwsgierigheid, exploratiegedrag, diepte van verwerking, creatief denken en het ontlokken van steun aan de omgeving.
LINK
Het lectoraat Psychogeriatrie aan De Haagse Hogeschool bestaat inmiddels bijna vijf jaar. Het kreeg landelijke bekendheid door zijn jaarlijkse congressen, het Café PG en de Minor Psychogeriatrie. Eind vorig jaar werd de lector van het eerste uur – Bère Miesen – opgevolgd door Frans Hoogeveen. In april hield deze zijn intreerede. Hugo van Waarde reisde af naar de residentie om voor Denbeeld de plannen van de nieuwe lector op te tekenen.
DOCUMENT
Saharso begint haar rede met een verwijzing naar de participatieverklaring, die inburgeringsplichtige nieuwkomers moeten tekenen. Hierin wordt van heb gevraagd dat zij de Nederelandse kernwaarden (vrijheid, gelijkwaaridgheid en solidariteit) accepteren en verklaren dat zij deze graag zullen helpen uitdragen. Het is dus kennelijk niet voldoende dat ze zich aan de Nederlandse wet zullen houden. Wat betekent haar verhaal voor de theorie en de praktijk van Normaieve professionalisering en waardenwerk en vice versa
LINK
Samenvatting van de auteurs: De ambitie om onderzoek een goede plaats te geven in het onderwijs van ICT studenten in het HBO, was de aanleiding voor vertegenwoordigers van negen hogescholen om ervaringen en inzichten uit te wisselen. Daarmee is in beeld gekomen welke interpretaties van onderzoek gehanteerd worden, de manier waarop dit in curricula verwerkt is en welke ontwikkelingen daarin bestaan. Onderzoek in het HBO begint zich daarbij steeds duidelijker met een eigen identiteit af te tekenen. In deze bijdrage schetsen we aan de hand van concrete voorbeelden welke keuzes gemaakt zijn, welke knelpunten geconstateerd worden en welke ontwikkeling er plaatsvinden. Bij de deelnemers toetsen we de herkenbaarheid van onze waarnemingen.
LINK
Dit rapport verkent of de lokale jongerenwerker bij machte is om te opereren op het snijvlak van maatschappelijk welzijn en signalering van gewelddadig extremisme. Hoewel extremisme onder jongeren een zeldzaam fenomeen blijkt, en uitreizen om zich aan te sluiten bij Jihadistische strijdgroepen in het buitenland nog maar sporadisch voorkomt, ligt er een nadrukkelijke boodschap vanuit de overheid om alert te zijn op de eerste tekenen van afwijkend gedrag. Aan de hand van documentanalyse en interviews met jongerenwerkers brengt deze exploratieve studie in kaart hoe deze groep sociaal werkers gestalte geeft aan hun monitorende rol in de wijk. De resultaten laten zien dat er in de dagelijkse praktijk een helder kader ontbreekt, en dat dit twee hoofdoorzaken heeft. De eerste is dat, in de praktijk, de termen radicalisering en (gewelddadig) extremisme lastig van elkaar te onderscheiden zijn. De tweede oorzaak is dat de oordeelsvorming grotendeels leunt op de eigen individuele perceptie op de problematiek. Dit rapport concludeert daarom dat oordeelsvorming in de context van signalering van gewelddadig extremisme ogenschijnlijk weinig gestructureerd verloopt en niet geheel objectief is. De vraag is of de focus van het beleid op lokaal niveau niet verlegd moet worden naar het voorkomen van extremistisch geweld door jongerenwerkers in plaats van het tegengaan van radicaal gedachtegoed of ideologieën.
DOCUMENT
Schilder en dichter Ali Rashid probeert in zijn werk een verbinding te maken tussen persoonlijke herinneringen en de loop van de algemene geschiedenis. Herinneringen aan Irak, de mensen daar, zijn jeugd, de oorlogsjaren, de onderdrukking en de armoede. Door zijn herinneringen als uitgangspunt te nemen en ze in een breder perspectief te plaatsen, probeert hij als kunstenaar verantwoordelijkheid te nemen voor de hem omringende wereld. Tijdens zijn verblijf in Nederland zoekt hij naar verbanden tussen het Oosten en het Westen. Zijn werk is krachtig, maar ook poëtisch. Als schilder en dichter zoekt hij naar manieren om lijnen en letters te verenigen. Deze fascinatie stamt uit de oorlogsjaren toen gedichten onleesbaar werden gemaakt door er doorheen te tekenen. Een zaak van leven en dood.
DOCUMENT