Interview in televisieprogramma MO Actueel van de Moslim Omroep over meertaligheid in het onderwijs. Rick de Graaff komt aan het woord vanaf de 8e minuut.
LINK
De markt van groepsvakanties en groepsuitjes is sterk in beweging. Mensen gaan steeds meer in groepsverband op pad in wisselende samenstelling. Het aanbod kent steeds meer spelers naast de traditionele groepsaccommodaties. Ook op het gebied van marketing is de sector in beweging met een veelheid aan boekingsplatforms en groepsaccommodatie-ondernemers die het heft in eigen hand nemen. En tot slot kent ook de belangenbehartiging een roerige tijd met de oprichting van de stichting Groepsaccommodaties Nederland (GAN). GAN is een jonge brancheorganisatie die staat voor de belangenbehartiging en promotie van de op dit moment ca. 100 leden, allemaal ondernemers met één of meerdere groepsverblijven. Gelet op al deze ontwikkelingen heeft GAN het initiatief genomen om te komen tot een nieuwe strategische visie voor de groepsaccommodaties. Waar staat deze bedrijfstak voor, wat komt er op de ondernemers af en hoe kunnen ze hierop inspelen? Voor de ontwikkeling van deze visie heeft GAN samenwerking gezocht met het Centre of Expertise Leisure, Tourism and Hospitality (CELTH) en de Hogescholen Breda University of Applied Sciences (BUas; voorheen bekend als NHTV) en NHL Stenden, die hiervoor ook haar European Tourism Futures Institute heeft ingezet. De onderwijsinstellingen hebben met inzet van docenten en studenten diverse deelonderzoeken uitgevoerd die als ‘bouwstenen’ voor het proces op weg naar de visie beschouwd kunnen worden. Aanvullend is nog een schriftelijke enquête gehouden onder (450) groepsaccommodaties in Nederland (respons 34%).
DOCUMENT
"Maar honing is toch wèl gezond?!"Het besef dat suiker, en vooral een teveel aan suiker, slecht is voor de gezondheid wordt steeds breder in de samenleving gedragen. Het nuttigen van voedsel met veel suiker is onlosmakelijk verbonden met de stijging van obesitas onder kinderen,[1] met grote gevolgen voor de gezondheid op latere leeftijd door het verhoogde risico op diabetes en hart- en vaatziekten. Een belangrijke oorzaak van het overmatige consumeren van suiker is de alom aanwezigheid van suiker in ons dagelijks leven: van ontbijtgranen, broodbeleg en snacks voor tussendoor, tot zoete dranken en traktaties bij feestjes. Volwassenen eten volgens berekeningen dagelijks wel 14 klontjes toegevoegd suiker. Hiermee wordt de aanbevolen dagelijkse maximale hoeveelheid van 5-10% van de totale benodigde calorieën ruim overschreden, zoals door de World Health Organization berekend.[2] Alarmerend genoeg is deze hoeveelheid bij kinderen nog groter: die krijgen naar schatting 18 klontjes extra toegevoegd suiker per dag binnen.[3]Om het tij te keren is de vermindering van suiker in producten opgenomen in het Nationaal Preventieakkoord (deelakkoord Overgewicht), en zijn er programma's gestart om scholen en kinderopvanglocaties bewuster te maken van gezonde voeding.[4] Van de vele manieren om suikerconsumptie te reduceren is het herformuleren van de productsamenstellingen één van de meest kansrijke.[5] Voedselproducenten brengen steeds meer producten op de markt waaraan '0% suiker toegevoegd' is, maar er is een belangrijke categorie die aan de aandacht ontsnapt: koek en gebak. Terwijl 11% van de dagelijks geconsumeerde suikers uit koekjes en gebak komt,[6] is het verrassend dat er nauwelijks suikervrije alternatieven op de markt zijn. Televisieprogramma's zoals Heel Holland Bakt (3,2 miljoen kijkers), Heel Holland Bakt Kids (376.000 kijkers) en CupcakeCup (143.000 kijkers) zijn razend populair,[7] ook onder kinderen, maar besteden geen aandacht aan de grote hoeveelheden suikers die in de baksels gaan. Het is ook niet eenvoudig om een echt suikervrije taart te bakken, omdat suikers - naast dat ze een zoete smaak geven - ook vocht vasthouden en textuur bepalen.[8] Daarbij wordt het consumenten lastig gemaakt om suikers te herkennen, want er bestaan meer dan 50 verschillende benamingen voor toegevoegde suikers.[9,10] Op dit moment leidt de grote aandacht voor gezonde voeding en suikervervangers zelfs tot verkeerde informatie in kookboeken en blogs, waar ingrediënten als kokosbloesemsuiker, agavesiroop en honing onterecht worden aangeprezen als 'gezonde suikers'.Het SlimSmullen-project rekent af met de mythe rondom gezonde suikers. Het project draait om het vergroten van de kennis van suikers, én het verkleinen van de handelingsverlegenheid om suikers te vervangen door een gezonder alternatief. Tot de primaire doelgroep van ons project behoren kinderen in de basisschoolleeftijd (4-14 jaar) die een op maat gemaakt lesprogramma krijgen. Aansluitend bij de belevingswereld van de kinderen leren ze over suikers en gaan ze zelf aan de slag met suikervrij bakken, met een heuse bakwedstrijd als bekroning. De secundaire doelgroep bestaat uit studenten die hun kennis en kunde vergroten middels het verzorgen van het lesprogramma. Op verschillende momenten worden ouders ook betrokken om de effectiviteit van ons project te verhogen. Hiermee legt dit project de basis waar kinderen en hun ouders op terug kunnen vallen als ze Slim willen Smullen. Na de succesvolle ontwikkeling in Noord-Nederland is het doel om het SlimSmullen-project in andere delen van Nederland aan te bieden.