BACKGROUND: The mainstay of colorectal cancer care is surgical resection, which carries a significant risk of complications. Efforts to improve outcomes have recently focused on intensive multimodal prehabilitation programs to better prepare patients for surgery, which make the perioperative process even more complex and demanding for patients. Digital applications (eCoaches) seem promising tools to guide patients during their care journey. We developed a comprehensive eCoach to support, guide, and monitor patients undergoing elective colorectal surgery through the perioperative phase of the care pathway.OBJECTIVE: The primary aim of this study was to determine its feasibility, in terms of recruitment rate, retention rate, and compliance. Also, usability and patient experience were examined.METHODS: A single-center cohort study was conducted from April to September 2023 in a tertiary teaching hospital in the Netherlands. All elective colorectal surgery patients were offered an eCoach that provided preoperative coaching of the prehabilitation protocol, guidance by giving timely information, and remote monitoring of postoperative recovery and complications. Recruitment and retention rate, as well as compliance for each part of the care pathway, were determined. Secondary, patient-reported usability measured by the Usefulness, Satisfaction, and Ease of Use questionnaire and patient experiences were reported.RESULTS: The recruitment rate for the eCoach was 74% (49/66). Main reasons for exclusion were digital illiteracy (n=10), not owning a smartphone (n=3), and the expected burden of use being too high (n=2). The retention rate was 80% (37/46). Median preoperative compliance with required actions in the app was 92% (IQR 87-95), and postoperative compliance was 100% (IQR 100-100). Patient-reported usability was good and patient experiences were mostly positive, although several suggestions for improvement were reported.CONCLUSIONS: Our results demonstrate the feasibility of a comprehensive eCoach for guiding and monitoring patients undergoing colorectal surgery encompassing the entire perioperative pathway, including prehabilitation and postdischarge monitoring. Compliance was excellent for all phases of the care pathway and recruitment and retention rates were comparable with rates reported in the literature. The study findings provide valuable insights for the further development of the eCoach and highlight the potential of digital health applications in perioperative support.
Beeldbellen wordt gezien als één van de oplossingen om de kosten van de geestelijke gezondheidszorg in de hand te houden en kwalitatief goede zorg te blijven leveren. Beeldbellen (ook wel bekend als beeldschermzorg of telezorg) is een vorm van zorg op afstand waarbij zorgverlener en cliënt met elkaar communiceren via een beeldscherm. Effectievere behandeling, doelmatiger werken en afname van reistijd worden gezien als enkele grote voordelen van zorg op afstand (GGZ Nederland, 2013). Overheden, zorgverzekeraars en GGZ-instellingen hebben beeldbellen en andere vormen van zorg op afstand vanwege deze voordelen tot een speerpunt van hun beleid gemaakt (Schippers & van Rijn, 2014). Hierdoor aangemoedigd, worden er veel pilots met beeldbellen uitgevoerd. Echte doorbraken blijven vooralsnog echter uit (Krijgsman et al., 2016).
LINK
Het zorglandschap In Nederland is momenteel sterk aan het veranderen en dat heeft grote gevolgen voor het vastgoed en voor de locatie waar de zorg in de toekomst zal worden verleend. Zo moeten de zorginstellingen hun vastgoed verrekenen in hun bedrijfsvoering, wat voor die tijd niet het geval was. Tegelijkertijd krijgen de huisartsen steeds meer functies toebedeeld, wat er toe leidt dat zij steeds meer gezamenlijk vanuit centrale praktijken zullen moeten gaan werken, waar ook specialistische kennis en apparatuur aanwezig is.Om de concurrentiepositie van ziekenhuizen te verbeteren worden steeds meer onderdelen van de ziekenhuiszorg verplaatst naar de eerstelijnszorg. Dit vraagt om een nauwere samenwerking tussen het ziekenhuis en de eerstelijnszorg (huisartsen).