Dit hoofdstuk uit een inmiddels verschenen boek bespreekt de terminologie en functie van een aantal bij e-learning veelgebruikte typen softwaresystemen.
DOCUMENT
Recente studies gebruiken een sterk variërende terminologie voor het benoemen van de opbrengsten van interventies met buurtverhalenwebsites. Onze literatuurstudie ordent deze terminologie tot drie meer eenduidige analyseniveaus, die naadloos aansluiten op het empowerment model: concepten op microniveau voor individuele opbrengsten, op mesoniveau voor groepsvoordelen en op macroniveau voor versterking van de gemeenschap. Op het macroniveau onderscheiden we drie concepten: collectief geheugen, cultureel burgerschap en gemeenschapskracht. Met betrekking tot alle niveaus zijn de beweringen in de huidige literatuur voornamelijk gebaseerd op offline data en bevatten zelden een analyse van online participatie. Deze eenzijdigheid wordt veroorzaakt door de focus op institutionele interventies, die vaak onbedoeld online participatie verhinderen. Desondanks, presenteert de literatuur het open en online karakter van buurtverhalenwebsites als de drijvende kracht voor empowerment, in het bijzonder op het meso- en macroniveau. Om de bestaande kennis op het gebied van buurtverhalenwebsites uit te breiden stellen we onderzoek voor dat de daadwerkelijke samenstelling van dit veld in kaart brengt en meer autonome initiatieven bestudeert.
DOCUMENT
De bedoeling van het Protocol Verbeteren en Verantwoorden van Afstuderen in het hbo is om opleidingen in het hbo te helpen samen werken aan het valide, betrouwbaar en voor studenten inzichtelijk toetsen van de beoogde eindkwalificaties, zoals beoogd in standaard 3/16 van de NVAO en het rapport ‘Vreemde ogen dwingen’ van de Commissie Bruijn (Expertgroep Protocol, 2014). Om dit te bereiken heeft het protocol drie doelen: 1. Duidelijkheid scheppen over terminologie en inrichting van het afstuderen. 2. Een kader scheppen voor gezamenlijk leren en verbeteren. 3. Een kader scheppen voor borging en verantwoording.
LINK
Artikel gepubliceerd in NTvG: Richtlijnen geven soms aan dat je iemands huidskleur of afkomst mee moet laten spelen bij de afwegingen over een behandeling. Een bekend voorbeeld hiervan zijn de specifieke behandeladviezen voor ‘zwarte personen’ met hypertensie. Wij gingen na hoe bruikbaar dit onderscheid is in de Nederlandse situatie. Elders in het NTvG leest u dat onderscheid maken soms nodig is om goede zorg te verlenen.1 De NHG-standaard ‘Cardiovasculair risicomanagement’ adviseert, net als belangrijke internationale richtlijnen, om ‘zwarte personen’ met hypertensie bij wie geen duidelijke voorkeur is voor een specifiek antihypertensivum op basis van bijvoorbeeld zwangerschap, hartfalen of albuminurie, anders te behandelen dan niet-zwarte personen.2,3 Wij zochten uit hoe bruikbaar dit advies is in de Nederlandse spreekkamer. De term ‘zwart’ Om deze vraag te beantwoorden is het noodzakelijk om eerst terminologie te verhelderen. In de NHG-standaard wordt de term ‘zwarte personen’ gebruikt, maar wie zijn dat eigenlijk? Zijn dat alle mensen ‘van kleur’ (met een niet-witte huidskleur of identiteit), of gaat het dan om iedereen met huidtype 5 of 6 volgens de Fitzpatrick-indeling (5: diepbruin, verbrandt bijna nooit; 6: zeer donkerbruin tot zwart, verbrandt nooit)?
LINK
Background: Nursing documentation could improve the quality of nursing care by being an important source of information about patients' needs and nursing interventions. Standardized terminologies (e.g. NANDA International and the Omaha System) are expected to enhance the accuracy of nursing documentation. However, it remains unclear whether nursing staff actually feel supported in providing nursing care by the use of electronic health records that include standardized terminologies.Objectives: a. To explore which standardized terminologies are being used by nursing staff in electronic health records. b. To explore to what extent they feel supported by the use of electronic health records. c. To examine whether the extent to which nursing staff feel supported is associated with the standardized terminologies that they use in electronic health records.Design: Cross-sectional survey design.Setting and participants: A representative sample of 667 Dutch registered nurses and certified nursing assistants working with electronic health records. The respondents were working in hospitals, mental health care, home care or nursing homes.Methods: A web-based questionnaire was used. Descriptive statistics were performed to explore which standardized terminologies were used by nursing staff, and to explore the extent to which nursing staff felt supported by the use of electronic health records. Multiple linear regression analyses examined the association between the extent of the perceived support provided by electronic health records and the use of specific standardized terminologies.Results: Only half of the respondents used standardized terminologies in their electronic health records. In general, nursing staff felt most supported by the use of electronic health records in their nursing activities during the provision of care. Nursing staff were often not positive about whether the nursing information in the electronic health records was complete, relevant and accurate, and whether the electronic health records were user-friendly. No association was found between the extent to which nursing staff felt supported by the electronic health records and the use of specific standardized terminologies.Conclusions: More user-friendly designs for electronic health records should be developed. The poor user-friendliness of electronic health records and the variety of ways in which software developers have integrated standardized terminologies might explain why these terminologies had less of an impact on the extent to which nursing staff felt supported by the use of electronic health records.
LINK
Conceptual metaphors play a vital role in our ability to think in abstract terms like knowledge. Metaphors structure and give meaning to the concept of knowledge. They hide and highlight certain characteristics. The choice of metaphor when reasoning about knowledge is therefore of vital importance for knowledge management (KM). This paper explores the possibility of introducing new knowledge metaphors to the field of KM. Based on a ‘wish list’ of characteristics of knowledge they want to highlight, the authors choose to explore the Knowledge as a Journey metaphor as a new metaphor for knowledge. This results in new insights regarding knowledge sharing, acquisition, retention, and innovation.
DOCUMENT
Conceptual metaphors play a vital role in our ability to think in abstract terms like knowledge. Metaphors structure and give meaning to the concept of knowledge. They hide and highlight certain characteristics. The choice of metaphor when reasoning about knowledge is therefore of vital importance for knowledge management (KM). This paper explores the possibility of introducing new knowledge metaphors to the field of KM. Based on a ‘wish list’ of characteristics of knowledge they want to highlight, the authors choose to explore the Knowledge as a Journey metaphor as a new metaphor for knowledge. This results in new insights regarding knowledge sharing, acquisition, retention, and innovation.
DOCUMENT
De gangbare, DSM-gestuurde interpretatie van depressieve stoornis doet de ervaring van mensen die aan deze stoornis lijden geen recht. Er ontbreken drie wezenlijke aspecten aan de DSM-definitie: een verstoorde wereldbetrekking, een verstoorde lijfelijkheid en een verstoorde temporaliteit. De fenomenologische uitleg van depressie die in mijn proefschrift centraal staat, laat deze psychische stoornis niet naar voren treden als extreme somberheid, maar als existentieel isolement. De ‘stemmingsstoornis’ (mood disorder) is zo beschouwd een afstemmingsstoornis: een verstoring van een proces of gebeuren van synchronisatie op een heel elementair, lijfelijk-affectief niveau. Dat het fenomeen depressie momenteel zo wijdverbreid is – de zogeheten depressie-epidemie – kan in verband worden gebracht met de wijze waarop het individu door de laatmoderne ‘neoliberale’ cultuur tot subject wordt gevormd. De hedendaagse subjectpositie is ‘isolistisch’ van aard. Dit staat op gespannen voet met de menselijke grondbehoefte aan elementaire afstemming. Anders gezegd: de laatmoderne subjectificatie van het individu is depressogeen. LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/bert-van-den-bergh-95476526/
DOCUMENT