In dit artikel laten de auteurs zien hoe het denken van Eric Borgmann een module van Fontys Hogeschool Theologie Levensbeschouwing, de spiriualiteit van het maatschappelijk handelen beïnvloed heeft. Aan de hand van het boek Metamorfosen wordt gezocht naar kernconcepten voor een hedendaagse spiritualiteit waarin bijbelse bronnen, kerkelijk spreken en moderne theologie met elkaar verbonden zijn.
DOCUMENT
In dit onderzoek in het kader van de kenniskring ‘Surfen naar Zin’ van het lectoraat Praktische Theologie van de Fontys Hogeschool Theologie Levensbeschouwing in samenwerking met de Fontys Pabo’s is een verkenning verricht naar doeloriëntaties van Pabo-studenten. De ‘jeugd van tegenwoordig’ waar Pabo-studenten nog recentelijk deel van uitmaakten heeft een andere oriëntatie op religie en levensbeschouwelijkheid dan zo’n dertig jaar geleden. Op basis van de theoretische concepten over religieus leren van Grimmitt is onderzocht welke doelen studenten voor zichzelf en het levensbeschouwelijke onderwijs hanteren. Immers oriëntaties van studenten zijn beïnvloedend voor de wijze waarop ze levensbeschouwing aan basisschoolkinderen onderwijzen. Inzicht in de voorkeursdoeloriëntatie zou kunnen leiden tot verhoging van de expertise en innovatie van het huidige Pabo curriculum op dit gebied. De volgende indeling van doeloriëntaties is gehanteerd: het monoreligieuze model - learning in religion - , het multireligieuze model - learning about religion - en het interreligieuze model - learning from religion -. Met behulp van een schriftelijke vragenlijst zijn 120 studenten bevraagd op hun oriëntaties. Het blijkt dat de onderzoeksgroep een voorkeur heeft voor het model van ‘learning about religion’ In hoeverre dit beïnvloed wordt door persoonskenmerken, culturele diversiteit, relaties tussen religies, vindplaatsen, perspectieven en alternatieven in religieus beleven is niet significant gebleken. Naar aanleiding van dit onderzoek wordt gepleit voor een aanpassing van het curriculum van de Pabo in de richting van het ‘learning about religion’ model en voor verder onderzoek naar de doeloriëntatie van leerkrachten, ouders en kinderen in de basisschool.
DOCUMENT
Filosofie, ooit de bewaakster van de rationaliteit van de religie, is geworden tot de bewaakster van haar irrationaliteit.
DOCUMENT
De parochiemonitor is een beleidsinstrument voor het opnemen van de feitelijke stand van zaken van een parochie, met het oog op de keuze van een passend profiel of parochiemodel. Het is een belangrijk instrument om de actuele situatie van een parochie in beeld te brengen, gerelateerd aan vijf parochie modellen die de hoofdkenmerken van een parochie representeren. De parochiemonitor laat tevens zien of de actuele situatie van een parochie het beste past bij een of meer van de vijf parochiemodellen. Op basis hiervan kan een beleidskoers uitgezet worden voor de parochie. Naast een ecclesiologische overtuiging en een kerkopbouw visie voor een parochie kan de parochiemonitor een belangrijke bijdrage leveren aan het bepalen van de koers van de parochie. Een koers die mee gebaseerd dient te zijn op de sociale en geloofswerkelijkheid waar de parochie in staat. Een goede en/of visionaire kijk op de parochie dient verbonden te kunnen worden met de realiteit van een parochie. Dit instrument is ontwikkeld in het kader van het vak kerkopbouw bij Fontys Hogeschool Theologie Levensbeschouwing in samenwerking met de Lector Praktische Theologie van deze Hogeschool, dr. L. W.J.M. van der Tuin en is bedoeld voor studenten theologie/pastoraal werk en beroepskrachten en vrijwilligers in het pastoraat. In het bijzonder met het oog op kerkopbouw en beleidsontwikkeling.
DOCUMENT
Getransformeerde religie in de postmoderne samenleving, haar verschijningsvormen in met name de jongeren popcultuur en de betekenis hiervan voor nieuwe vormen van religieuze en levensbeschouwelijke vorming en begeleiding.
DOCUMENT
In de allereerste aflevering van De Flexpert Podcast verwelkomt Lonneke Frie Theo Bakker. Theo vertelt over zijn loopbaan die begon met een studie theologie. Na verschillende carrièrestappen en een promotieonderzoek werkt Theo nu als Lector Learning Technology and Analytics bij De Haagse Hogeschool. Ontdek hoe Theo's achtergrond als theoloog de basis vormde voor zijn latere carrièrestappen en hoe hij flexibiliteit en aanpassingsvermogen heeft ingezet om zijn expertise continu te vernieuwen. Naar aanleiding van de voorbeelden in deze aflevering, geeft Lonneke vanuit haar onderzoek tips over hoe jij je flexpertise kunt ontwikkelen, ongeacht jouw vakgebied.
LINK
Deze studie behelst enerzijds een zoektocht binnen de Westerse geschiedenis van filosofie en theologie naar de wortels van de hedendaagse ecologische crisis. Daarbij tracht zij de aard van deze crisis, de draagwijdte en de ecologische en morele gevolgen voor de mens vast te stellen. Anderzijds poogt zij vanuit dezelfde geschiedenis mogelijke perspectieven te schilderen, die een handreiking in de richting van het oplossen van deze crisis zouden kunnen zijn.
DOCUMENT
Verslag van een empirisch onderzoek naar opvattingen van leerlingen in Europa omtrent de doelen en inhouden van religieuze educatie
DOCUMENT
Handboek waarin de belangrijkse topics van het vak Godsdienstpedagogiek besproken worden, bedoeld voor studenten en docenten godsdienst/levenbeschouwing
DOCUMENT