Krimp, het nieuwe denken is bestemd voor iedereen met interesse voor krimp, of het nu gaat om studenten, beleidsmedewerkers of adviseurs. Ook voor wethouders die zich zorgen maken over de demografische toekomst van hun gemeente is het een aanrader. De interesse voor krimp groeit. Steeds meer regio's en gemeenten in ons land worstelen met bevolkingsdaling, ontgroening en vergrijzing. Leek krimp eerst voorbehouden aan Limburg, Groningen en Zeeland, nu hebben ook de Achterhoek, Drenthe en zelfs delen van de Randstad ermee te maken. Welke oorzaken heeft krimp eigenlijk? Wat betekent een dalende en oudere bevolking voor de kwaliteit van een in een gebied? Hoe moet je ermee omgaan? En biedt krimp ook nieuwe mogelijkheden? Op deze vragen – en nog veel meer – gaat Krimp, het nieuwe denken in. In het boek leggen de auteurs duidelijk uit wat krimp behelst en hoe je er tegenaan kunt kijken. Ze behandelen relevante inzichten uit de demografie, sociologie en geografie en presenteren een samenhangend raamwerk dat als ‘checklist’ voor krimpbeleid kan dienen. Naast de theorie komt de praktijk uitvoerig aan bod in de vorm van voorbeelden uit binnen- en buitenland.
ACHTERGROND: Het effect en de impact van continue professionele ontwikkeling in de verpleegkunde blijft onbekend. Dit zorgt voor een toegenomen interesse in het minimaliseren van de onderwijspraktijkkloof: een ‘transfer’ van kennis waarbij verpleegkundigen in staat zijn om nieuwe kennis toe te passen in de praktijk (om hun gedrag te veranderen). De noodzaak voor effectieve onderwijsactiviteiten is zeker nodig in de geriatrische zorg, aangezien oudere patiënten een verhoogd risico hebben op complicaties, zoals valincidenten. Het is belangrijk dat verpleegkundigen dit kunnen voorkomen. Het blijft echter onduidelijk welke interventies het gedrag van verpleegkundigen beïnvloeden. Het doel van deze studie is het identificeren van interventies om het gedrag van ziekenhuisverpleegkundigen te veranderen ten aanzien van het inzetten van valpreventieve maatregelen. CONCLUSIE: De resultaten van deze studie laten zien dat er een discrepantie is tussen de meningen van de verpleegkundigen, experts in de Geriatrie, managers en onderwijskundigen. Verdere inzichten in de rol en samenwerking van managers, onderwijskundigen en verpleegkundigen is belangrijk voor de ontwikkeling van onderwijskundige programma’s die veranderingen op de werkvloer versterken en daarmee goede verpleegkundige zorg bewerkstelligen.
MULTIFILE