Eind februari hebben we binnen de faculteit Economie van de Hogeschool van Amsterdam het True Pricing Living Lab geopend. In onze horecagelegenheden dagen we studenten en medewerkers uit om bewust te kiezen en de echte prijs van producten te betalen. Maar wat betekent dit eigenlijk? True pricing is een concept dat de werkelijke kosten van een product omvat, inclusief verborgen sociale en milieueffecten. Het gaat verder dan alleen de prijs die op het prijskaartje staat en nodigt consumenten uit om de volledige impact van hun aankopen te overwegen.
MULTIFILE
De laatste tijd staan de pakketbezorgers in een slecht daglicht. Op sociale media wordt gevloekt en getierd over de groei van e-commerce en de bestelbusjes in de woonwijken. Een Vlaamse krant schreef dat we ons ‘in de vernieling’ bestellen. Er werd zelfs geopperd dat er een einde komt aan gratis leveringen. Is dat terecht? En, kan het duurzamer?
LINK
Consumenten hechten vandaag de dag veel waarde aan verduurzaming. Circa driekwart van de Nederlanders vindt het belangrijk dat ons land duurzamer en klimaatneutraal wordt. Daarnaast staan veel Nederlanders open voor (meer) duurzame bedrijfsmodellen zoals lokaal kopen, repareren in plaats van vervangen en verpakkingsvrij winkelen. Consumenten verwachten dat bedrijven het voortouw nemen in de verdere verduurzaming. Tegelijkertijd zijn ze zeer kritisch op de vorderingen die het bedrijfsleven op dit vlak gemaakt heeft.
LINK