The aim of this study was to evaluate the impact of the implementation of an Oral Care Program on home care nurses' attitudes and knowledge about oral health (care) and the impact on older people's oral health. A pre-post study, without a control group, was conducted. A preventive Oral Care Program (OCP) was designed, focusing on home care nurses and older people, in collaboration with dental hygienists. Implementation was measured with questionnaires at baseline and after 6 months for home care nurses; for older people, implementation was measured at baseline and after 3 months with the Oral Health Assessment Tool and a questionnaire about oral (self) care between January 2018 and September 2019. Although the study design has limitations, the oral health of older people improved significantly after 3 months and the OCP was most beneficial for people with full dentures. The OCP improved knowledge and attitude of home care nurses. The program fitted well with the daily work routines of home care nurses. Individual-centered care plans for older people, education of home care nurses and the expertise of the dental hygienists have added value in home care nursing. Future implementations should focus on older people with natural teeth.
DOCUMENT
De situatie in de bouw is vergelijkbaar met die in de thuiszorg. Ook daar worden taken opgesplitst in kleine taken, aldus Paula Veltink enBen Fruytier.
DOCUMENT
Artikel in tijdschrift: TVZ-Verpleegkunde in praktijk en wetenschap Verpleegkundigen in de eerstelijns palliatieve thuiszorg werken samen met huisartsen, maar onvoldoende met paramedici. Om multidisciplinaire palliatieve thuiszorg te bevorderen, zijn verwachtingen van zorgvragers en hun zorgverleners rondom samenwerking verwerkt in een programma van eisen. Samenvatting ➜ In Oost-Nederland zijn twee palliatieve thuiszorggroepen (PaTz-groepen) gestart met een bijzondere samenstelling van (wijk)verpleegkundigen, huisartsen, fysiotherapeuten, ergotherapeuten, diëtisten en geestelijk verzorgers. ➜ Via participatief actieonderzoek is de meerwaarde van deze PaTz-groepen onderzocht. ➜ De verwachte meerwaarde is dat de kwaliteit van palliatieve zorg verbetert, omdat de zorgvrager centraal staat, de zorg is afgestemd op zijn/haar wensen en behoeften en omdat de zorgverleners elkaar én de zorgvrager informeren. Korte lijnen, het leren van elkaar en een betere organisatie van zorg worden ook genoemd ➜ De eisen voor de inrichting van de PaTz-groepen zijn een positieve teamattitude, afspraken over de structuur en (digitale) ondersteuning
DOCUMENT
Er zijn in dit onderzoeksproject drie onderzoeksvragen geformuleerd: • Wat is de aard en de omvang van onveiligheid in de thuiszorg onder medewerkers van Carinova in de divisie Verpleging & Verzorging? • Wat is de aard en de bron van onveiligheidsgevoelens bij thuiszorgmedewerkers in de divisie Verpleging & Verzorging van Carinova? • Welke maatregelen sluiten aan op de waargenomen onveiligheid en onveiligheidsgevoelens van medewerkers in de divisie Verpleging & Verzorging van Carinova? Zowel de fysieke als de sociale veiligheid in de thuiszorg is in vergelijking met de zorgsector niet ongunstig; alleen de fysieke belasting is relatief ongunstig. In vergelijking met beroepsgroepen in andere sectoren is de sociale onveiligheid groter in de thuiszorg, maar doorgaans lager dan in de overige zorgsector. Het geeft voldoende aanleiding om aandacht te schenken aan de manier waarop sociale veiligheid kan worden verbeterd.
MULTIFILE
Dit artikel is overgenomen uit het tijdschrift Geron, 2020, nr. 2 https://gerontijdschrift.nl/artikelen/zorg-voor-intimiteit-en-seksualiteit-van-ouderen-in-verpleeghuis-en-thuiszorg/ Afgelopen jaren is er veel aandacht geweest voor de zorg rond intimiteit en seksualiteit van ouderen in verpleeghuis en thuiszorg. Er zijn verschillende tools ontwikkeld op dit gebied. In de praktijk blijkt dat er nog veel winst is te behalen. Dit kan door de juiste tool te matchen met de juiste organisatie, zorgprofessional, cliënt en naaste. Het RAAK-project ‘intimiteit en seksualiteit in de ouderenzorg’ is hierover in gesprek geweest met cliënten, zorgprofessionals en naasten.
LINK
Op basis van desk research en interviews met 15 stakeholders (7 professionele zorgverleners, 5 managers/experts in de thuiszorg en 3 cliënten) is inzicht verkregen in zowel de oorzaken van de medicatieproblematiek als ontwerpkansen. Alle inzichten en kansen die in dit document worden gepresenteerd zijn gebaseerd op onderzoek dat is uitgevoerd door ontwerpstudio Moorgen in de periodeseptember tot en met december 2012. De medicatieproblematiek in de thuiszorg blijkt te worden veroorzaakt door factoren op twee gebieden: zorgnetwerk en clientwoning. Het zorgnetwerk slaat op het grote, complexe net werk van zorgverleners rondom een thuiszorgcliënt die elk hun eigen taak hebben in de zorgverlening en hierover met elkaar moeten communiceren. Naast de professionele zorgverleners en mantelzorgers zijn de huiisarts, thuiszorgorganisatie, specialisten in het ziekenhuis, de ziekenhuisapotheek, de “reguliere” apotheek, en eventueel nog andere partijen ( zoals een huishoudelijke hulp) onderdeel van dit netwerk. Het tweede gebied –cliëntwoning- heeft betrekking op fouten die ontstaan op het moment dat een zorgverlener daadwerkelijk bij de cliënt thuis is om zorg te verlenen.
DOCUMENT
Door vergrijzing stijgt de komende jaren de vraag naar thuiszorg. Daartegenover staat een dalend aanbod in thuiszorgverleners door bezuinigingen. Technologische innovaties zullen dit vraagstuk moeten oplossen. In dit vierde en laatste deel van een vierluik over het project RAAK-mkb Ontwerpen voor zorgverleners een voorbeeld van hoe zo’n oplossing ontworpen kan worden.
DOCUMENT
Deze richtlijn is erop gericht verpleegkundigen en verzorgenden in de thuiszorg en in verpleeg- en verzorgingshuizen handvatten te geven om met geagiteerd gedrag om te gaan om agitatie en hiermee samenhangend probleemgedrag bij dementerende ouderen te verminderen. Hierdoor wordt naar verwachting een toename van de kwaliteit van leven van de dementerende ouderen en haar omgeving gerealiseerd. Het pakket bestaat uit een theoretisch deel en meerdere praktische bijlagen die u in de praktijk meteen kan toepassen: de richtlijn zelf is uitgewerkt in drie boekjes: een instructieboekje, een boekje met invulbladen en een boekje met Interventies. Daarnaast is een handzame interventiekaart ontwikkeld waarop op overzichtelijke wijze beschreven kan worden welke interventies worden uitgevoerd bij de geagiteerde oudere.
MULTIFILE
Cliëntgecentreerde zorg vormt binnen de Nederlandse gezondheidszorg een belangrijk thema, dat in de praktijk niet eenvoudig uit te voeren blijkt. Ook het multidisciplinaire pijnteam van Adelante te Hoensbroek wil cliëntgecentreerde zorg verder vorm geven in de dagelijkse praktijk. Bij cliëntgecentreerde zorg bepalen niet de zorgverlener en het beschikbare aanbod de inhoud van de zorg, maar wordt in samenspraak met de cliënt gekeken naar wat de cliënt in zijn situatie en met zijn mogelijkheden nodig heeft. Uit onderzoek in de thuiszorg is naar voren gekomen dat de professionals voor cliëntgecentreerde zorg over een aantal specifieke competenties moeten beschikken, namelijk het zorgproces uitvoeren in dialoog, bevorderen cliëntparticipatie en omgaan met spanningsvelden. Bij de competentie ‘Zorgproces in dialoog’ is samenwerking met de cliënt en gezamenlijke besluitvorming van belang; bij het ‘Bevorderen van cliëntparticipatie’ ondersteunt en motiveert de zorgverlener de cliënt om deel te nemen aan het zorgproces en bij het ‘Omgaan met spanningsvelden’, ten slotte, kan de professional omgaan met organisatorische en persoonlijke grenzen en met ethische dilemma’s.
DOCUMENT
Full text via link. Wie de berichten over overbelaste Eerste-hulp-posten gevolgd heeft kan er moeilijk onderuit: de gelijktijdige afbouw van verzorgingshuizen en thuiszorg was niet de meest rationele respons op de vergrijzing. Wie dagelijks met de problematiek te maken heeft kan er met zijn verstand niet bij dat de doe-het-zelf-beweging erin geslaagd is om linkse en rechtse politici te overtuigen van de noodzaak om structureel (veel) minder zorg te leveren aan oudere Nederlanders. De treurige waarheid is, dat we met deze ellende zitten omdat een groepje ideologen ‘niet in verstand gelooft’. Ik ken geen degelijk onderzoek naar de redenen waarom ouderen vijf jaar terug nog wel een indicatie voor verblijf kregen; maar waarom zou je cijfers willen zoeken als je het gevoel hebt dat ouderen wegkwijnen in een instituut terwijl ze ook heerlijk in hun buurtje hadden kunnen genieten van de liefdevolle zorg van familie en buren? Toch?
LINK