Het hebben van schulden kan het maatschappelijk participeren en succesvolre-integreren flink belemmeren. Wat doen mensen als de last van hun schuldendoor toelating tot de schuldsanering plaatsmaakt voor de zekerheid van eengedurende drie jaar maandelijks te betalen vast bedrag? En maakt het daarbijuit of de finale kwijting via een sanering (vooraf) of een schuldbemiddeling(achteraf) verloopt? Het lectoraat Armoede en Participatie van de Hogeschoolvan Amsterdam legde de gemeentes Amsterdam en Almere deze vragen voor.Het onderhavige vraagstuk raakt de kern van het lectoraat: de combinatie vanschulddienstverlening en re-integratie. Het niet hebben van werk en het levenin armoede zijn immers voor veel mensen twee kanten van dezelfde medaille.Hoe kunnen we bereiken dat burgers en hen ondersteunende professionalsarmoede/schulden en werk meer met elkaar verbinden?
Met de introductie van het begrip ‘nieuwe professional’ wordt aangezet tot een andere manier vandenken over en door professionals. Door deze nieuwe manier van denken worden er andere eisengesteld aan zorg- en welzijnswerkers. Het debat over deze andere eisen kan betrekkelijk nieuwe professionals als zorgboeren mogelijk tekort doen. De intrinsieke waarde die de zorgboerderij als welzijnsaanbod heeft, wordt als gevolg van de transitie mogelijk ook afgemeten aan de hand van de acht bakens (kenmerken) waarlangs het profiel van de ‘nieuwe professional’ wordt ontwikkeld. De zorgboer moet zich met zijn kwaliteiten juist onderscheiden van de reguliere zorg- en welzijnsprofessional
Het MADS-project brengt zeven universiteiten uit Europa en het Verenigd Koninkrijk samen met als doel een nieuw internationaal gezamenlijk masterprogramma Applied Deaf Studies (MADS) op te zetten. Het project wordt geleid door de Hogeschool Utrecht. Volkshogeschool Castberggård in Denemarken is betrokken als niet-academische partner. Het project wordt gefinancierd door de Erasmus Mundus Design Measure, die valt onder het Erasmus+ programma. Alle betrokken academici in het project zijn doof, waardoor het het grootste door doven geleide academische consortium ooit is.Doel MADS heeft tot doel drie belangrijke lacunes op het gebied van Deaf Studies aan te pakken: Gebrek aan beschikbare onderwijsmogelijkheden op Master niveau: ondanks significante vooruitgang op het gebied van Deaf Studies de afgelopen jaren, is er een gebrek aan overeenkomstige groei in onderwijsprogramma’s. Momenteel is er geen masterprogramma Deaf Studies in het Verenigd Koninkrijk en Europa. Gebrek aan verbinding tussen onderzoek en praktijk: onderzoeksresultaten in Deaf Studies moeten worden toegepast op praktische gebieden zoals belangenbehartiging, onderwijs, onderzoek en dienstverlening. Daarom is het de bedoeling dat MADS een programma wordt in Applied Deaf Studies, om studenten uit te rusten met vaardigheden voor de professionele praktijk, zodat onderzoeksresultaten bijdragen aan oplossingen in de echte wereld. Gebrek aan toegang voor dove studenten tot programma's Deaf Studies: hoewel het programma open zal staan voor alle studenten, streeft MADS specifiek naar werving van dove studenten wereldwijd. Dove studenten hebben traditioneel meer barrières en minder kansen gehad om hoger onderwijs te volgen, met name in programma's Deaf Studies. In april 2023 organiseerde het MADS consortium een workshop samen met de Frontrunners studenten en leerkrachten aan Castberggård in Denemarken. Daar werd onder meer curriculumontwikkeling besproken, en de structuur en opzet van een mogelijke Master. In 2023 zullen er ook nog presentaties en workshops zijn op het Wereld Congres van de Werelddovenfederatie in Jeju, Zuid-Korea, en op de International Deaf Academics and Researchers conference in Wenen, Oostenrijk. Van 11-15 december organiseren we een Applied Deaf Studies Taster Week in Ål, Noorwegen. Meer informatie volgt. Resultaten Aan het einde van het project is het doel: Zijn de universiteiten geïdentificeerd die MADS gaan aanbieden. Is een nieuw, innovatief geïntegreerd transnationaal studieprogramma ontwikkeld. Zijn er een gezamenlijk accreditatiesysteem en gezamenlijke procedures voor studentenaanmelding en toelating opgezet. Looptijd 01 november 2022 - 31 januari 2024 Aanpak Het huidige MADS-project voert een behoefteanalyse uit onder potentiële studenten en organisaties in het werkveld, met als doel curriculumontwikkeling. Impact voor het onderwijs Dit project dicht de kloof tussen Deaf Studies onderzoek, dat exponentieel gegroeid is de laatste 10 jaar, en toepassingen van dit onderzoek in de beroepspraktijk, en het onderwijs. We willen bereiken dat nieuw onderzoek in Deaf Studies de vertaalslag maakt naar het onderwijs, en naar de beroepspraktijk. Cofinanciering Het onderzoek wordt medegefinancierd door Erasmus Mundus Design Measure (Erasmus +). Downloads en links
De gemeente Amersfoort streeft naar gelijke kansen in het onderwijs en wil een onderzoek laten doen naar het beleid en de praktijk van de aanmelding en inschrijving bij de Amersfoortse basisscholen. Dit onderzoeksproject onderzoekt dit en bekijkt of er daarbij sprake van een gelijk speelveld voor ouders bij de wettelijke inschrijving van hun kind op 3-jarige leeftijd en bij zij-instroom.Doel De doelstelling van dit onderzoek is om in kaart te brengen hoe het beleid en de praktijk van aanmelden en inschrijven eruit ziet op basisscholen in Amersfoort en of er daarbij sprake is van een gelijk speelveld voor ouders bij de wettelijke inschrijving van hun kind op 3-jarige leeftijd en bij zij-instroom. Resultaten De volgende onderdelen worden meegenomen in dit onderzoek: Een onderzoek naar het beleid en de praktijk van het aanmelden en toelaten met daarbij aandacht voor de lokale situatie in Amersfoort en de mogelijke verschillen tussen de wijken en/of scholen; De ervaringen van ouders; Concrete handvatten over hoe we in Amersfoort transparanter aanmeldbeleid vorm kunnen geven Looptijd 01 januari 2023 - 01 mei 2023 Aanpak Om het beleid en de praktijk rondom het aanmelden en inschrijven van leerlingen in kaart te brengen worden achtereenvolgens (a) websites en beleidsdocumenten van de schoolbesturen geanalyseerd, (b) semi-gestructureerde interviews met schoolleiders en (c) semi-gestructureerde interviews met ouders gehouden en geanalyseerd. Downloads en links
De autonome auto staat sterk in de belangstelling en de ontwikkelingen gaan hard. Ontwikkelaars beloven ontspannen vervoer, zelfs voor gehandicapten en ouderen. Echter, zonder certificering, geen autonome auto. Industrie en overheden zien de noodzaak van certificering, om autonome technologie goed te kunnen invoeren. De kennis over certificeren is nog onvoldoende en daarnaast ziet de auto-industrie op dit moment kennisontwikkeling op dit gebied nog niet als haar primaire taak. De focus ligt veel meer op de introductie van de (ongecertificeerde) technologie. Het MKB in dit projectvoorstel onderkent dit en ziet ook dat juist op het gebied van certificering kansen ontstaan voor het MKB. Het MKB kan in de luwte van de industrie en overheden, kennis over certificeren en testprotocollen ontwikkelen en toepassen. Hoewel het MKB veel kennis heeft over certificeren, is deze kennis nog niet toegespitst genoeg op het gebied van autonoom rijden. PRAUTOCOL focust zich hierop, via de volgende vraagstelling: “Welke kansen en obstakels brengen de nieuwste ontwikkelingen rond testprotocollen en certificering van zelfsturende auto’s met zich mee voor het MKB en hoe kunnen de kennis en faciliteiten gekoppeld worden aan maatschappelijke en innovatieve wensen in de nabije toekomst“ De aanvragers zijn realistisch als het gaat om de te behalen resultaten. Concreet betekent dit dat PRAUTOCOL een eerste goede en gedegen aanzet gaat geven voor de genoemde certificering en opbouw van testfaciliteiten in een tweetal use-cases. Aan de hand van deze use-cases: 1. Use-case op niveau 3 automatisering: certificering voor autonoom rijden op provinciale wegen en grote stedelijke ‘inprikkers/invalswegen’, en 2. Use-case op niveau 4 automatisering: certificering voor automatisch valet-parking worden kennis en (test)tools/faciliteiten ontwikkeld, die het MKB kan gebruiken in dienstverlening richting de auto-industrie. Daarnaast is ook nadrukkelijk de business case voor MKB-ers onderdeel van PRAUTOCOL. Er wordt daarom gezocht naar concrete product-markt combinaties.