Commissarissen en toezichthouders zoeken naar de juiste balans en afstemming met het bestuur bij invulling van hun rol, zo blijkt uit in het najaar van 2010 gepresenteerde onderzoek ‘Iedere Raad van Commissarissen heeft zo zijn problemen’ van de Governance University.
DOCUMENT
Interview Stefan Peij in De Commissaris (9-2012)
DOCUMENT
De complexe dynamiek tussen toezichthouders en cliënten in de reclassering wordt aangeduid met de term werkalliantie in gedwongen kader. De term werkalliantie staat voor de manier waarop een professional en een cliënt zich naar elkaar gedragen en samenwerken bij een tijdelijke, doelgerichte interactie binnen een juridisch verplichtend kader voor de cliënt. De kwaliteit van de werkalliantie wordt in meerdere studies van invloed geacht op voorkomen van uitval en daarmee medebepalend geacht voor het bereiken van het doel van een reclasseringstoezicht. In de hier gepresenteerde studie is een methode onderzocht die bedoeld is de kwaliteit van de werkalliantie te vergroten. Deze methode draait om gezamenlijke reflectie tussen toezichthouder en cliënt.
DOCUMENT
We zijn boos over wat de zorg kost, over wat de zorg presteert en over het bestuur van de zorg. De boosheid hierover gaan we te lijf met meer regels en meer toezicht — een garantie op nog meer ergernis. Om de agressie jegens cliënten, verzorgers, managers, toezichthouders en overheid te laten verdwijnen, moeten we de ouderdom weer gaan zien als een voortzetting van het leven met andere middelen. Han Noten: ‘De scheiding in ons denken tussen “zelf leven” en “verzorgd worden” moet veel minder strikt worden dan zij nu is.’
DOCUMENT
Open innovatie biedt vanuit strategisch management een denkrichting voor het creëren van een andere aanpak om oplossingen te bedenken voor uitdagingen. Voor bestuurders en toezichthouders kan dit nieuwe inzichten geven. Er is veel waardevolle kennis beschikbaar buiten het eigen bedrijf. Samenwerking met andere organisaties, klanten en toeleveranciers, biedt mogelijkheden voor verbetering van producten en diensten. Bestuurlijke vraagstukken die gepaard gaan met open innovatie worden in dit artikel uitgelicht met specifieke aandacht voor het organiseren van open innovatie in het voortgezet onderwijs (VO). Er zijn kansen voor schoolbesturen om de onderwijskwaliteit continue hoog te houden, juist met de uitdagingen van deze tijd.
DOCUMENT
Dit boek is een praktijkversie van een eerder dit jaar gepubliceerd proefschrift dat gaat over klantgerichtheid en oordeelsvorming van zakelijk vastgoedtaxateurs. Het is bestemd voor praktiserend en aankomend taxateurs en voor gelieerde instellingen als opleiders, beroepsorganisaties en toezichthouders. Een dergelijk wetenschappelijk onderzoek naar het denken en handelen van taxateurs in de Nederlandse context heeft niet eerder plaatsgevonden. Weliswaar is het nodige geschreven over de uitvoering van taxatieprocessen of taxatiemethoden, maar de taxateur zelf is tot op heden zelden onderwerp van onderzoek geweest. Een omissie, gezien het belang van diens werk.
LINK
Witwassen wordt beschouwd als een ernstige bedreiging voor de Europese Unie. Sinds juni 2017 dient het anti-witwasbeleid van de lidstaten te zijn gebaseerd op de uitgangspunten en eisen van de vierde Europese anti-witwasrichtlijn. Deze richtlijn beoogt een aantal knelpunten en tekortkomingen van de eerdere Europese regelgeving op te lossen. De misschien wel meest relevante verandering van de nieuwe richtlijn is de verplichte hantering van de risicogerichte benadering van het witwassen op drie niveaus: door de lidstaten, door de verschillende toezichthouders en door de individuele instellingen. De achterliggende gedachte daarvan is dat overheden en instellingen hun beleid en inzet van middelen kunnen aanpassen aan het risicoprofiel, de feitelijke witwasdreiging, per sector, product of klantgroep. In beginsel kan een dergelijke aanpak leiden tot meer resultaat en lagere kosten. In dit artikel wordt ingegaan op de belangrijkste praktische aspecten van de risicogerichte aanpak en de mogelijke impact op zowel de doeltreffendheid, als de doelmatigheid van de Nederlandse witwasbestrijding. De kernvraag die aan de orde komt, is in hoeverre de vierde richtlijn, en de gewijzigde Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft), daadwerkelijk risicogericht anti-witwasbeleid faciliteert. Hoewel de inkt van de nieuwe richtlijn nauwelijks is opgedroogd, wordt er door wetgevende Europese gremia druk gesproken over substantiële aanpassingen van de Vierde Richtlijn. Omdat de definitieve tekst van deze Vijfde Richtlijn nog niet bekend is, wordt in dit artikel niet verder ingegaan op de mogelijke aanpassingen. LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pietersteenwijk/
DOCUMENT
Fintechs worden steeds belangrijker voor de financiering vanhet midden- en kleinbedrijf. Naast nieuwe kansen brengen hunnieuwe verdienmodellen ook nieuwe risico’s met zich mee. Hoekunnen toezichthouders hier verstandig mee omgaan?IN HET KORT●Al te snel ingrijpen smoort innovatie, maar laisser-faire kan viaincidenten het vertrouwen in de financiële sector schaden.●Toezichthouders en de Stichting MKB Financiering kiezen nugelukkig voor intensieve monitoring samen met zelfregulering.
MULTIFILE
In the Netherlands, there is an increasing need for collective forms of housing for older people. Such housing bridges the gap between the extremes of living in an institutionalised setting and remaining in their own house. The demand is related to the closure of many residential care homes and the need for social engagement with other residents. This study focuses on housing initiatives that offer innovative and alternative forms of independent living, which deviate from mainstream housing arrangements. It draws on recent literature on healthcare ‘rebels’ and further develops the concept of ‘rebellion’ in the context of housing. The main research question is how founders dealt with challenges of establishing and governing ‘rebellious’ innovative living arrangements for older people in the highly regulated context of housing and care in the Netherlands. Qualitative in-depth interviews with 17 founders (social entrepreneurs, directors and supervisory board members) were conducted. Founders encountered various obstacles that are often related to governmental and sectoral rules and regulations. Their stories demonstrate the opportunities and constraints of innovative entrepreneurship at the intersection of housing and care. The study concludes with the notion of ‘responsible rebellion’ and practical lessons about dealing with rules and regulations and creating supportive contexts. Original article at MDPI; DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17176235 And atachment "Supplementary Materials" (This article belongs to the Special Issue Feature Papers "Age-Friendly Cities & Communities: State of the Art and Future Perspectives")
MULTIFILE