Een van de onderdelen van het TSDCE project, WP3, betreft het meten en een veldtest op locatie. Hierbij wordt in Amsterdam op locatie gemeten, waarbij het vooral gaat om de dynamiek van veranderingen in belasting (bij remmen en optrekken). Het is gelukt om het verloop van de spanning van de bovenleiding en de minus in kaart te brengen. Meten in praktijksituatie is wat anders dan meten onder lab-omstandigheden. Aarding is een cruciaal aspect. De Deltavoeding was instabiel door een rimpel op de bovenleidingspanning. Met de solar converter is wel stroom geleverd aan het tractienet.
DOCUMENT
Resultaten van het project TSDCE - van Tractiesysteem naar Slim DC Elektriciteitsnet.
MULTIFILE
Full text via link. De folkband Pater Moeskroen bezong in 1991 moeders instructies voor de risicovolle tocht van ‘Roodkapje’ naar haar oma met het openbaar vervoer in de grote stad. Roodkapje zelf bleef rustig, net zoals reizigers van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) in Amsterdam dat nu ook doen.
LINK
Publicatie naar aanleiding van de door Stadslab European Urban Design Laboratory georganiseerde Master Class met als thematiek het ontwerpen van een Innovative District voor de Poolse stad Lublin. De Master Class werd gevolgd door 8 internationale deelnemers en stond onder supervisie van Didier Rebois (Europan, Parijs), Marc Glaudemans (Fontys) en Juliette van der Meijden (Fontys)
DOCUMENT
Hoe kunnen we voorbij een maatschappelijke verhouding tot handicap die gebaseerd is op verschil en exclusie? ‘Willen we een ander soort engagement met handicap aangaan, dan volstaat bewustwording niet langer’, stelt Andries Hiskes. Hij ontdekt een vruchtbaar alternatief in de filosofie van Spinoza, die de potentie van een lichaam ziet als inherent relationeel van aard.
MULTIFILE
The World Health Organization engages cities and communities all over the world in becoming age-friendly. There is a need for assessing the age-friendliness of cities and communities by means of a transparently constructed and validated tool which measures the construct as a whole. The aim of this study was to develop a questionnaire measuring age-friendliness, providing full transparency and reproducibility. The development and validation of the Age Friendly Cities and Communities Questionnaire (AFCCQ) followed the criteria of the COnsensus-based Standards for selection of health Measurement INstruments (COSMIN). Four phases were followed: (1) development of the conceptual model, themes and items; (2) initial (qualitative) validation; (3) psychometric validation, and (4) translating the instrument using the forward-backward translation method. This rigorous process of development and validation resulted in a valid, psychometrically sound, comprehensive 23-item questionnaire. This questionnaire can be used to measure older people’s experiences regarding the eight domains of the WHO Age-Friendly Cities model, and an additional financial domain. The AFCCQ allows practitioners and researchers to capture the age-friendliness of a city or community in a numerical fashion, which helps monitor the age-friendliness and the potential impact of policies or social programmes. The AFCCQ was created in Dutch and translated into British-English. CC-BY Original article: https://doi.org/10.3390/ijerph17186867 (This article belongs to the Special Issue Feature Papers "Age-Friendly Cities & Communities: State of the Art and Future Perspectives") https://www.dehaagsehogeschool.nl/onderzoek/lectoraten/details/urban-ageing#over-het-lectoraat Extra: Vragenlijst bijlage / Questionnaire attachement
MULTIFILE
Aim: Participation of adolescents with autism spectrum disorder hardly occurs in settings outside of home and school. Little is known about how their participation is influenced by environmental factors. This study explored how and why adolescents with autism spectrum disorder perceive aspects of their environment as facilitators or barriers to their participation outside of home and school. Method: This explanatory case study explored the participation experiences of adolescents with autism spectrum disorder (15–21 years) from Zurich and surroundings with in-depth interviews and photo-elicitation, using photos made by the participants during activities outside of home and school. Data was analysed with a 7-step procedure. Result: The presence of two main themes seemed necessary to facilitate participation outside of home and school: “environmental prerequisites to attend activities”, which consists of five subthemes, such as “the company of trusted persons” and “the provision of knowledge and information”, and “social interchange and engagement”, which consists of three subthemes and describes how actual involvement can be supported. Conclusion: Our findings highlight the influence of trusted persons on adolescents with autism spectrum disorder, and the need to extend the support network for these adolescents to other individuals, services and society so that their participation in activities can be encouraged.
DOCUMENT
Aim: Participation of adolescents with autism spectrum disorder hardly occurs in settings outside of home and school. Little is known about how their participation is influenced by environmental factors. This study explored how and why adolescents with autism spectrum disorder perceive aspects of their environment as facilitators or barriers to their participation outside of home and school. Method: This explanatory case study explored the participation experiences of adolescents with autism spectrum disorder (15–21 years) from Zurich and surroundings with in-depth interviews and photo-elicitation, using photos made by the participants during activities outside of home and school. Data was analysed with a 7-step procedure. Result: The presence of two main themes seemed necessary to facilitate participation outside of home and school: “environmental prerequisites to attend activities”, which consists of five subthemes, such as “the company of trusted persons” and “the provision of knowledge and information”, and “social interchange and engagement”, which consists of three subthemes and describes how actual involvement can be supported. Conclusion: Our findings highlight the influence of trusted persons on adolescents with autism spectrum disorder, and the need to extend the support network for these adolescents to other individuals, services and society so that their participation in activities can be encouraged.
DOCUMENT
De onderzoeksvraag die centraal stond was: Welke specifieke uitdagingen of factoren beïnvloeden de ervaren seniorvriendelijkheid van thuiswonende ouderen in de wijk Leidschenveen-Ypenburg van de gemeente Den Haag? Dit naar aanleiding van de eerste stadsmeting in 2020 waaruit bleek dat de wijk Leidschenveen-Ypenburg het laagst scoorde op seniorvriendelijkheid vergeleken met de andere wijken binnen de gemeente Den Haag (van Hoof et al., 2022). De ervaren seniorvriendelijkheid wordt zowel positief als negatief beïnvloed door vier thema’s: steun van het sociale netwerk, fysieke beperkingen, financiële situatie en copingstrategieën.
MULTIFILE
De openbare ruimte staat vol borden waarmee (vooral) de overheid ons gedrag wil sturen. Die borden vertellen ongewild ook een verhaal over de mensen, de organisatie, het beleid erachter. Dat gaat soms goed, soms minder goed.
LINK