Op 1 oktober jl. heeft de Commissie Toekomst Accountancysector (CTA) haar voorlopige bevindingen [12] gepresenteerd in het kader van het door de minister van Financiën ingestelde onderzoek naar de mogelijkheden om de kwaliteit van de wettelijke accountantscontrole duurzaam te verhogen. In deze voorlopige bevindingen, bestaande uit – 348 bullets verdeeld over 101 pagina’s en over 12 hoofdstukken – gaat het veel over kwaliteit en slechts beperkt over transparantie. Het (deel)woord ‘kwaliteit’ komt 402 maal voor. Het woord ‘transparantie’ komt daarentegen slechts 18 maal voor. Op verzoek van de CTA heeft het Erasmus Competition & Regulation institute (ECRi) een literatuurstudie uitgevoerd naar kwaliteitsverbeterende maatregelen in de accountancysector [11]. In deze literatuurstudie komt het woord ‘transparantie’ 10 maal voor (transparency, 2 maal).
LINK
Net als bij privacy lijkt ook de roep om transparantie in het digitale tijdperk steeds duidelijker door te klinken. Ik noem het nadrukkelijk ‘een roep om transparantie’. Het is namelijk vaak onduidelijk of er ook echt behoefte is aan transparantie en wie deze behoefte heeft. Wat wel duidelijk is, is dat de afgelopen jaren de roep om transparantie in de maatschappij harder is gaan klinken.
LINK
Bijna iedere organisatie verwerkt persoonsgegevens. Om dit op een verantwoorde manier te doen is één van de wettelijke eisen transparant zijn naar de verstrekker van de persoonsgegevens. Binnen het project Cybersecurity Noord-Nederland is door een afstudeerder dit beroepsproduct ontwikkeld, zodat het nog gemakkelijker is om transparant te zijn in de verwerking van persoonsgegevens.Disclaimer:De afstudeeropdracht wordt uitgevoerd door een vierdejaarsstudent in het kader van zijn/haar afstuderen bij het Instituut voor Rechtenstudies. De student levert een juridisch beroepsproduct op en doet daartoe onderzoek. De student wordt tijdens de uitvoering van zijn/haar afstudeeropdracht begeleid door een afstudeercoach. De inspanningen van de student en de afstudeercoach zijn erop gericht om een zo goed mogelijk beroepsproduct op te leveren. Dit moet opgevat worden als een product van een (vierdejaars)student en niet van een juridische professional. Mocht ondanks de geleverde inspanningen de informatie of de inhoud van het beroepsproduct onvolledig en/of onjuist zijn, dan kunnen de Hanzehogeschool Groningen, het Instituut voor Rechtenstudies, individuele medewerkers en de student daarvoor geen aansprakelijkheid aanvaarden.
MULTIFILE
Deze lectorale rede gaat over digitalisering en wordt uitgesproken door iemand met een ingenieurstitel. Toch is het geen technisch verhaal. Centraal in deze rede en in het onderzoek van het lectoraat, staat de overheid. De overheid is gewoon, maar ook bijzonder. Ze heeft speciale taken en verantwoordelijkheden, wat bijvoorbeeld eisen stelt aan de transparantie, zorgvuldigheid en het draagvlak van haar werkwijze. Toegevoegd is een samenvatting van het verkennend onderzoek, daterend van februari 2012
MULTIFILE
Ieder zichzelf respecterend bedrijf profileert zichzelf door een transparant Sociaal Jaarverslag op te stellen. Daarin legt het verantwoording af over het gevoerde HRM-beleid en formuleert SMART nieuwe voornemens voor de toekomst.
LINK
Zoals u wellicht weet, heeft er het afgelopen jaar een intensief onderzoek naar de transparantie en effectiviteit van de bestaande studievoorlichtingsactiviteiten van Fontys plaatsgevonden. Dit onderzoek is inmiddels afgerond met een rapport. Het onderzoek werd vanuit het Strategisch Budget project Terecht bij Fontys 2001 (looptijd januari tot en met december 2001) gefinancierd en is uitgevoerd door Cyrille van Bragt van het Fontys Aansluitingscentrum (afdeling Onderwijs), in samenwerking met de afdeling Marketing en Communicatie (beide afdelingen zijn onderdeel van het Facilitair Bedrijf van Fontys Hogescholen).
DOCUMENT
Inhoudsanalyse van websites en printedities van 59 Nederlandse nieuwsmedia toont aan dat nieuwsmedia zich weinig proactief transparant opstellen naar het publiek. Gezien de tijdsgeest in het medialandschap, die zich kenmerkt als een zoektocht naar publiek, onderscheid en kwaliteit, werpt dit kritische vragen op over hoe nieuwsmedia zich profileren en aan hun publiek verantwoorden. Uit inventarisatie van gepubliceerde beleidsdocumenten en zelfkritische rubrieken blijkt dat 60% van de onderzochte media een mission statement publiceert en 32% een introspectieve rubriek van de hoofdredactie publiceert. Nieuwsombudsmannen (3%) en publieksredacteuren (7%) zijn daarentegen dun gezaaid en slechts een enkel medium publiceert een eigen ethische code (15%) of een redactiestatuut (7%). Een op de vijf nieuwsmedia verwijst in hun colofon naar de Raad voor de Journalistiek en vooral regionale omroepen publiceren hun jaarverslagen (17%).
DOCUMENT
Een legitieme marktpositie wordt bereikt als potentiële klanten kennis hebben van en vertrouwen hebben in een financieel product. In deze poster vatten wij ons onderzoek samen en laten grafisch zien welke minimale kwaliteitseisen aandacht behoeven. Deze minimale kwaliteitseisen dragen vooral bij aan verdere transparantie en professionaliteit van de non-bancaire financieringsmarkt.
DOCUMENT
De hoge frequentie waarin bedrijfsregels veranderen wordt veroorzaakt door snel veranderende klantenwensen, wet- en regelgeving en beleid. Tegelijkertijd vindt er een beweging plaats waarin meer transparantie over de bedrijfsvoering wordt geëist. Beheer van bedrijfsregels is essentieel.
LINK
De frequentie waarin bedrijfsregels veranderen versnelt. Deze versnelling wordt veroorzaakt door snel veranderende klantenwensen, wet- en regelgeving en beleid. Tegelijkertijd vindt er een beweging plaats waarin meer transparantie over de bedrijfsvoering wordt geëist. Deze beweging dwingt organisaties om aan te kunnen tonen welke bedrijfsregels in welke situaties zijn toegepast.
LINK