Het lectoraat Psychogeriatrie aan De Haagse Hogeschool bestaat inmiddels bijna vijf jaar. Het kreeg landelijke bekendheid door zijn jaarlijkse congressen, het Café PG en de Minor Psychogeriatrie. Eind vorig jaar werd de lector van het eerste uur – Bère Miesen – opgevolgd door Frans Hoogeveen. In april hield deze zijn intreerede. Hugo van Waarde reisde af naar de residentie om voor Denbeeld de plannen van de nieuwe lector op te tekenen.
DOCUMENT
Het lectoraat De Pedagogische Opdracht deed een verkennend onderzoek naar het handelen van leerkrachten op een basisschool met een hoog schoolgewicht. Leerkrachten blijken gericht op het vergroten van de vaardigheden van de kwetsbare leerling en diens relaties met volwassenen.
DOCUMENT
Voor het nummer over ethiek spraken de auteurs met Jeffrey Wijnberg - psycholoog, publicist en schrijver van een groot aantal populairwetenschappelijke boeken. Wijnberg werkt als gezondheidspsycholoog en psychotherapeut en is met name bekend geworden door zijn bijzondere stijl van begeleiden: de provocatieve stijl. ‘Uitdagen met liefde en humor’, schrijft hij daar zelf over op zijn website. Het uitdagen bij provocatief behandelen gaat soms ver. Dat is de reden waarom de auteurs met hem van gedachten wilden wisselen over de vraag: iemand helpen door te provoceren, kun je dat wel maken?
LINK
Het eten wat op ons bord ligt heeft steeds meer kilometers afgelegd voor het daar terecht is gekomen. Een opkomend alternatief is voedsel uit zogenoemde ‘korte ketens’, waarbij geprobeerd wordt de afstand tussen producent en consument – zowel fysiek als mentaal - te verkleinen. Maar wat is de capaciteit van korte ketens in het uitdagen van het systeem, en daarmee hun rol in een transitie?
DOCUMENT
De leraar basisonderwijs van de toekomst zal naast kennisoverdracht ook sterk erop gericht zijn zijn of haar leerlingen op hun eigen ontwikkelingsniveau kennis te leren toepassen en problemen te leren oplossen. Daarvoor is een ander rollenrepertoire voor de leraar van belang geworden: relevante oefenmaterialen en oefeningen ontwerpen en rolpatronen als coaching, uitdagen, diagnostische rol, monitoren van ontwikkeling, zelf voordoen en feedback geven, evalueren. Het dilemma van deze tijd is dat lerarenopleiders die de leraar van de toekomst moeten opleiden zelf zijn grootgebracht met kennisoverdracht als dominant didactisch paradigma. Om deze lerarenopleiders op inspirerende wijze te helpen hun opleidingen toekomstgerichter te maken dient dit veranderingsproject.
DOCUMENT
At the end of the 1920s the International Review i10 was published in the Netherlands. This avant-garde magazine was characterized by the search for radical innovation in art and society. The editors of i10 created an international platform where several European avant-garde movements could exchange their ideas. How did this avant-garde platform realize the transnational ambitions of the editors? And what kind of ideas on Europe can be identified in i10 in the context of a more general discourse on moder-nity? This article focuses on the extent to which i10 realized these transnational ambitions to provide an innovative platform of the European avant-garde.
LINK
Samenvatting: Het is vanzelfsprekend dat onderwijs zich met de burgerschapsvorming van studenten bezighoudt. Niet in de laatste plaats omwille van noodzaak of morele rechtvaardigheid, maar eerder omdat kennis en ervaringen die studenten opdoen logischerwijs van invloed zijn op hun wereldbeeld, de (on)mogelijkheid tot participatie in de samenleving en hoe ze hun beroepsidentiteit in relatie tot hun burgerschap zien. In de onderzoekswerkplaats burgerschap Democratisering van kritisch denken (hierna werkplaats) is handen en voeten gegeven aan het burgerschapsvormende karakter van het beroepsonderwijs. In dit artikel delen we onze inzichten. We richten ons primair op het mbo, maar ook voor het voortgezet onderwijs is deze benadering bruikbaar
DOCUMENT
Deze publicatie geeft een overzicht van die maatschappelijke trends die naar verwachting de komende tien tot vijftien jaar van invloed zijn. De publicatie is bedoeld om de partijen op de vastgoedmarkt en bestuurders te prikkelen tot nadenken over de nieuwe opgaven, uitdagingen en kansen en over hun rol en invloed daarin. Wie vastgoed ontwikkelt, moet naar de toekomst kijken.
DOCUMENT
interne publicatie; CD-ROM Professional in Beeld, aanbod aan scholenveld
DOCUMENT
Getalenteerde studenten uitdagen om het beste uit zichzelf te halen is het credo van het komende decennium. Om dit te realiseren worden binnen diverse onderwijsinstellingen programma’s ontwikkeld die hieraan bijdragen. Realisatie van deze visie vraagt om innovaties in het onderwijs. Echter, onderwijsinnovaties halen vaak niet het beoogde doel. Dit is het gevolg van verschillende factoren, zoals betrokkenheid, helderheid over de aanleiding, de veranderaar en de aanpak. Dit artikel beschrijft de elementen waaraan moet worden gedacht bij het realiseren van een onderwijsinnovatie aan de hand van een succesvol verlopen innovatie, met focus op excellente studenten.
DOCUMENT