Meer dan ooit staat de schoolleider in de belangstelling. Enerzijds wordt van scholen steeds meer verwacht. Vaak is de schoolleider de belangrijkste adressant van die verwachtingen en ziet men de schoolleider als degene die men in staat acht om in belangrijke mate invloed uit te oefenen op het verbeteren van het onderwijs. Anderzijds is er een groeiend tekort aan schoolleiders. In deze tijden van toenemende verwachtingen aan scholen, van een toenemende druk om zich als school te verantwoorden en van een toenemend tekort aan schoolleiders wordt het een belangrijke opdracht om voldoende kandidaten voor te bereiden op een leidinggevende taak in het primair onderwijs. De uitdagingen waar schoolleiders in de komende decennia voor staan, vragen om een urgente bezinning op de professionalisering van schoolleiders. Dit thema staat centraal. Bij het ontwikkelen van professionaliseringsactiviteiten voor (toekomstige) schoolleiders spelen vier belangrijke vragen die als een rode draad doorheen deze tekst lopen: - wat zijn succesvolle praktijken van schoolleiders? - over welke capaciteiten dienen schoolleiders te beschikken om succesvol te kunnen handelen? - welke processen bevorderen de ontwikkeling van die capaciteiten? - welke professionaliseringsstrategieën stimuleren de ontwikkeling van die processen?
DOCUMENT
BACKGROUND: In the Netherlands, the scope of dental hygiene practice was expanded in 2006. The objective of this study was to explore reasons among dentists and dental hygienists for supporting or opposing an extended scope of practice and to find explanatory factors.METHODS: A questionnaire containing pre-defined reasons and an open-ended question was distributed among 1,674 randomly selected members of two Dutch professional associations (874 dentists, 800 dental hygienists). Data were analyzed with binary logistic regression with Bayesian information criterion (BIC) model selection.RESULTS: Response were obtained from 541 practitioners (32.3%): i.e., 233 dentists (43.1%) and 308 dental hygienists (56.9%). Non-response analysis revealed no differences, and representativeness analysis showed similarities between samples and target populations. Most often, dentists reported flexible collaboration (50.2%) and dental hygienists indicated task variation (71.1%) as supportive reasons. As opposing reasons, dentists generally reported quality of care (41.2%) and dental hygienists' self-competence (22.7%). Reasons were explained by profession, gender, and new-style practitioners.CONCLUSION: Dentists and dental hygienists conveyed different reasons for supporting or opposing an extended scope of dental hygiene practice. Outcomes can be categorized as reasons related to economic, professional status, quality, job satisfaction, and flexible collaboration and are not only explained by profession.
DOCUMENT
Dit document bevat informatie over de achtergrond, de onderbouwing en de inhoud van de leermodule. De leermodule is onder meer gebaseerd op het kennisdocument Bejegening jongeren 16-23 jaar door jeugdprofessionals. Uitgebreide instructies voor de uitvoering van de leermodule zijn te vinden in een apart handboek.
DOCUMENT