Binnen het onderzoeksprogramma Co-makership Leven Lang Leren van hetlectoraat Flexicurity van het Kenniscentrum Arbeid (kca) van de HanzehogeschoolGroningen (hg) is een toegepast onderzoeksproject uitgevoerd naar devraag hoe uitzendbureaus en een hogeschool (zoals de hg) elkaar kunnenversterken bij hun functie op en voor de regionale arbeidsmarkt. In het bijzondergaat het daarbij om de stimulering van arbeidsmobiliteit en Leven Lang Leren(lll). Steeds snellere veranderingen op de (regionale) arbeidsmarkt nopen totarbeidsmobiliteit, en zowel individuen als organisaties zullen flexibel op dieveranderingen moeten reageren. Dit impliceert dat een initiële opleiding nietvolstaat, maar dat volwassenen later in de loopbaan verder leren. Een ‘LevenLang Leren’ wordt gezien als één van de middelen om flexibel en mobiel op dearbeidsmarkt te blijven of worden.
DOCUMENT
This article investigates the aesthetic advice posted by temporary employment agencies on their websites. These agencies organise a substantial part of the Dutch labour market and they are known to apply exclusionary practices in their strategies of recruitment and selection in order to meet employers’ preferences. This article sheds light on (1) the content of the advice; (2) how it legitimises the importance of aesthetics for finding work; and (3) in what ways the advice serves the purposes of the agencies. An in-depth content analysis illustrates how the advice has the potential to reproduce exclusions, thus helping employment agencies adhere to employers’ exclusionary requests. Creating online content that generates traffic to the websites in this case causes a circular logic in which the importance of aesthetics is self-reinforcing. The study illustrates that the seemingly neutral and empty advice posted on websites may enforce exclusions in the temporary work labour market.
DOCUMENT
De geruchtmakende uitzending van Peter R. de Vries op 3 februari 2008 over de raadselachtige verdwijning van Natalee Holloway heeft naast psychologische en strafrechtelijke ook media-ethische vragen opgeroepen. Zo is er de vraag wanneer je in een informatief programma gebruik mag maken van de verborgen camera. En mag je iemand interviewen wanneer je merkt dat hij stoned is? Moet zo iemand niet tegen zichzelf in bescherming worden genomen? Wat te doen wanneer je als redactie tot de conclusie komt, dat iemand een pathologische leugenaar is? Moet je dat dan niet minstens expliciet in de uitzending melden? Zonder twijfel was er sprake van wat wel 'trial by media' genoemd wordt: los van de strafrechtelijke schuld en veroordeling is er de veroordeling door de media bij wijze van volksgericht. Voor het grote publiek is Joran van der Sloot de schuldige. De schandpaal staat niet meer op het marktplein, maar in onze huiskamers.
LINK
Dit project richt zich op het verbeteren van de arbeidsmarktpositie van uitzendkrachten door het creëren van meer inzichten en kennisdeling onder stakeholders over duurzame loopbanen en duurzame inzetbaarheid in de uitzendbranche, om meer positieve beweging te kunnen faciliteren en goede praktijken beter te verankeren in bestaand beleid. De betrokken partijen, waaronder ABU, NBBU en DOORZAAM, willen interventies voor duurzame inzetbaarheid en een leven lang ontwikkelen, effectief implementeren en verankeren binnen de sector. Dit wordt onderzocht binnen zes regionale experimenten binnen fieldlabs per jaar en via het opzetten en actieleren binnen een landelijke Community of Practice (CoP).