Max Verstappen heeft de populariteit van Formule 1 in ons land nieuw leven in geblazen. Ziggo Sport lijkt daarbij de grote winnaar. Het kocht de live uitzendrechten net voor de succesvolle doorbraak van de jonge Nederlandse coureur. De kijkcijfers zijn gigantisch. De NOS baalt en vindt dat de sport voor iedere Nederlander te zien moet zijn en dus niet op een zender (Ziggo Sport) die enkel door abonnees is te bekijken. Daarbij beroept de publieke omroep zich op de Evenementenlijst. Maar is dat wel gerechtvaardigd?
DOCUMENT
We bevinden ons in een snel veranderend medialandschap. Technologische ontwikkelingen zorgen voor veranderingen in het mediagedrag van de consument. On demand kijken is volledig ingeburgerd en zeker Millennials kijken nauwelijks nog op een lineaire manier televisie. Live sport lijkt een uitzondering en een garantie voor hoge kijkcijfers. Vanwege de real time suspense vormt sport namelijk een uitzondering op de regel. Het is dan ook niet gek dat de strijd om sportuitzendrechten heviger is dan ooit. De concurrentie komt daarbij niet langer alleen van collega-mediabedrijven, ook nieuwe en niet-traditionele mediapartijen mengen zich in de strijd.
DOCUMENT
Beschrijving van de ontwikkelingen in de sport vanuit het perspectief van zowel de markt als de overheid, met daarbij bespreking van enkele problemen en dilemma’s. Daarna wordt op zoek gegaan naar een concept van sportief ondernemerschap dat past bij de toename van sportbusiness, vanuit zowel de overheid als de markt. Er wordt afgesloten met de positionering en de plannen van het lectoraat met betrekking tot onderwijs en onderzoek.
DOCUMENT
Oratie over het commercialiseringsproces op sportgebied, uitgesproken op 18 oktober 2006 bij de openbare aanvaarding van het ambt van bijzonder hoogleraar op het vakgebied van de Sportontwikkeling aan de Universiteit Utrecht in de faculteit Rechtsgeleerdheid, Economie, Bestuur en Organisatie, departement Bestuurs- en organisatiewetenschappen.
DOCUMENT
Oratie bij de aanvaarding van het lectoraat Sportbusiness aan de Fontys Economische Hogeschool Tilburg op 8 juni 2005.
DOCUMENT
Hoofdstuk 4 in Mediamonitor. Mediabedrijven en mediamarkten 2012-2013 De Mediamonitor heeft als taak om concentratiebewegingen van mediabedrijven in kaart te brengen en na te gaan in hoeverre de pluriformiteit en de onafhankelijkheid van de media in gevaar komen. In dat kader wordt in dit rapport uitgebreid stilgestaan bij de ontwikkelingen op de regionale dagbladenmarkt. Om de context te schetsen is lector Massamedia en Digitalisering Piet Bakker gevraagd in een gastbijdrage de algemene ontwikkelingen op de dagbladenmarkt in de afgelopen decennia in kaart te brengen.
DOCUMENT
De geruchtmakende uitzending van Peter R. de Vries op 3 februari 2008 over de raadselachtige verdwijning van Natalee Holloway heeft naast psychologische en strafrechtelijke ook media-ethische vragen opgeroepen. Zo is er de vraag wanneer je in een informatief programma gebruik mag maken van de verborgen camera. En mag je iemand interviewen wanneer je merkt dat hij stoned is? Moet zo iemand niet tegen zichzelf in bescherming worden genomen? Wat te doen wanneer je als redactie tot de conclusie komt, dat iemand een pathologische leugenaar is? Moet je dat dan niet minstens expliciet in de uitzending melden? Zonder twijfel was er sprake van wat wel 'trial by media' genoemd wordt: los van de strafrechtelijke schuld en veroordeling is er de veroordeling door de media bij wijze van volksgericht. Voor het grote publiek is Joran van der Sloot de schuldige. De schandpaal staat niet meer op het marktplein, maar in onze huiskamers.
LINK
Cultuurbeschrijving ziekenhuizen naar aanleiding van de Zembla-uitzending over de hygiëne in ziekenhuizen uit 2009. Na deze uitzending zijn er regels en protocollen ingevoerd en hebben ziekenhuizen zich gecommitteerd aan een verandering van het gedrag van hun personeel.
DOCUMENT
Afgelopen week werd het programma Monitor uitgezonden met als een van de thema¹s de discussie rond de psychiater die patiënten door bleef behandelen na een veroordeling voor het bezit van kinderporno. Deze uitzending is terug te zien op Uitzending Gemist NPO. De omroep heeft een aantal begeleidende opnames gemaakt met meningen van mensen uit het veld. Deze staan op de website van de omroep. Zie de bijlage voor de reactie van Berno van Meijel op deze zaak.
DOCUMENT
Duurzaam ondernemen en het streven naar een meer circulaire economie worden steeds belangrijker. Een Tegenlicht uitzending liet een aantal voorbeelden zien die ook tijdens een meetup bijeenkomst op Strijp S besproken zijn.
LINK