In this chapter we move back in time, to when it was not an usance to base our city designs on the natural systems of water and ecology. By the end of the 1980s the dogma of separation of functions, and dividing the city in areas for working, living, leisure and traffic was slowly abandoned and especially the focus on the traffic system, more in particular the car, was leading to uproar. In this timeframe an alternative to apply the principles of nature in urban design was very new and, in the beginning, needed to be conquered on the traditionalists who would pertain using their old-school design standards. In this chapter the development story of Westerpark, and Heilaar-Steenakker is presented. This area in the western outskirts of the city of Breda, in the south of the Netherlands, was one of the first, maybe even the first to use knowledge about the water system, ecological typologies and nature as the basis for urban planning. This article starts with a description in sections two and three of the policy context at national level to illustrate the momentum of change from rationalism towards ecological planning. In section four the policy context in Breda in the early nineties is presented as the context within which the planning of Heilaar-Steenakker (Sect. 8.5) and Westerpark (Sect. 8.6) could be based in a strong sense of the natural processes of ecology and water that formed the landscape in history.
LINK
The surge of smart city technology, thinking, publications and consultancy offerings is significant. This implies there is something seriously developing. But to what extent is this a new development? In this paper the case will be made that urban design has always had to include new technologies and the smart city movement is just another wave of technology that demands inclusion in urban design practice. Nevertheless, city designers and policy makers should make use of the new possibilities on offering. Interactive urban environments could support healthy living, while smart and responsive regulators could minimize our energy use, and anticipative traffic management could help minimising congestion. Further to this, crowd-sensing could smoothen urban mobility and new forms of 3d-printing may re-use and reduce waste. The core of all new technological potential however is still to service people and to make life for urban citizens better. How could people in search for a convenient life be better serviced? Many of them want to have a nice house, a clean, safe and healthy environment, access to resources such as clean water, renewable energy and healthy food, a resilient place that is not vulnerable for all kinds of climate impacts and possibly some room for contemplation. With Maslow’s ladder in mind, achieving this not only depends on the availability and use of technology, rather a well-designed and integrated urban plan is asked for. Meeting the needs of contemporary urban citizens must be served by what urban design is supposed to deliver, only now with current available technologies in the back pocket. The paper emphasises how to design the convenient city by making use of the available technology, but it also takes a stand on the relativity of the current hype of smart cities.
Het platform “Urban Energy”, met kennisuitwisseling tussen Hogescholen onderling en de Hogescholen en de TKI Urban Energy, biedt een belangrijke meerwaarde op verschillende terreinen. Dit is te vertalen naar de volgende hoofddoelen: 1. Verrijken onderzoeksportfolio en zichtbaarheid creëren rondom praktijkgericht onderzoek 2. Versnellen en versterken noodzakelijke curriculumvernieuwing 3. Verbinding met de context, zowel in de zin van uitdagingen vanuit maatschappelijke thematiek en bedrijfsleven. Het platform vult het gat op, wat nog vaak wordt ervaren tussen o.a. academisch onderzoek en bedrijfsleven maar ook tussen verschillende beleidsthema’s. De brug naar valorisatie bijvoorbeeld richting MKB kan zo meer gestalte krijgen doordat de, voor het MKB relevante, partners in onderzoek beter gevonden kunnen worden. Het platform leidt tot op elkaar afgestemde onderzoeksactiviteiten die goed oplijnen met de maatschappelijke uitdagingen van de energietransitie in de stedelijke context en zo bijdraagt aan de effectieve en efficiënte inzet van onderzoeksmogelijkheden, maar ook de continue verrijking van het curriculum aan praktijkgerichte onderwijsinstellingen en de versterking van het bedrijfsleven. Om dit te bewerkstelligen wordt gewerkt aan activiteiten als: • Programmering voor praktijkgericht onderzoek: gezamenlijk op een brede thema complementair bewegen • Kennisuitwisseling en ervaring delen vanuit lopend onderzoek in relatie tot de openstaande uitdagingen Het platform is zowel een goede gesprekspartner voor nationale en regionale overheid en bedrijfsleven, als ook kunnen onderzoeksactiviteiten verder versterkt en verbeterd worden. Daarnaast zal het platform ook een goede verbinding bewerkstelligen rond onderwijsvernieuwing op de beroepsinhoud en verbinding met praktijkplatforms b.v.: • Link maken met Teacher's learning rond het opzetten van gezamenlijke onderzoek/onderwijs instrumenten (minoren, afstudeer ateliers, jaarlijkse battle energie neutrale stad, etc.) • Link maken met mbo en hbo, en hbo en universiteiten, voor doorlopende leerlijnen via de band van het onderzoek en een grotere onderzoeksdynamiek • Inzet van Energielinq om koppeling te leggen met bedrijven, etc. • Effectief acteren in internationale dimensie