Door klimaatverandering worden in stedelijke gebieden steeds vaker normen en/of acceptatiegrenzen voor neerslag, hitte en droogte overschreden. Gemeenten en waterschappen hebben de taak om te zorgen voor een klimaatbestendige inrichting. Daarbij is de samenwerking met bewoners voor hen essentieel. Om de stap naar uitvoering te kunnen maken hebben professionals van gemeenten en waterschappen behoefte aan inzicht in effecten op microniveau (straten/gebouwen), lokale ervaringen en beleving door burgers, en hoe burgers betrokken kunnen worden bij maatregelen. Eén van de manieren om samen te werken met burgers is door hen te betrekken bij het in kaart brengen van risico's en maatregelen: burgerwetenschap. Burgerwetenschap en in het bijzonder participatieve monitoring is een vakgebied dat sterk in opkomst is. Het is een methode waarbij onderzoekers, professionals en maatschappelijke actoren zoals vrijwilligers en bewoners samenwerken om in lokale projecten data te verzamelen en te duiden.
MULTIFILE
De lange traditie en de kracht van zelfhulpgroepen krijgt nauwelijks aandacht. De rijksoverheid verwijst niet naar zelfhulp, kennisinstellingen en organisaties als VNG verwijzen er niet naar, plannen van lokale overheden laten het grotendeels ongenoemd. Dit boek wil zelfhulpgroepen uit hun relatieve onbekendheid halen en bekendheid geven bij professionals uit de sociale sector en (geestelijke) gezondheidszorg, en bij hen die mee vorm geven aan het sociaal beleid op lokaal, provinciaal of landelijk niveau.
In 2018 heeft Investeringsmaatschappij Driestar (onder meer eigenaar Hof van Saksen) het failliete vakantiepark Waterpark Veerse Meer overgenomen van de curator. Dit vakantiepark was in aanbouw met reeds een aantal gerealiseerde recreatiewoningen. Stichting Aqua Familia is de overkoepelende vereniging van eigenaren van alle bestaande 52 recreatiewoningen. Driestar wil het park graag doorontwikkelen met als werknaam ‘Waterpark Veerse Meer Nieuw’, maar hiervoor is een aanpassing van het huidige bestemmingsplan noodzakelijk. Stichting Aqua Familia heeft Markteffect gevraagd om, in samenwerking met Breda University of Applied Science een onderzoek te ontwerpen, op te zetten en uit te voeren om inzicht te krijgen in de meerwaarde van Waterpark Veerse Meer Nieuw. Door middel van diepte-interviews met diverse stakeholders (hoofdstuk 1), een online vragenlijst onder de bestaande huiseigenaren van recreatiewoningen op het huidige park (hoofdstuk 2) en een literatuuronderzoek naar de effecten van toerisme en recreatie (hoofdstuk 3), is een beeld geschetst van de mogelijke meerwaarde van het toekomstige waterpark. Partner: Markteffect, in opdracht van Stichting Aqua Familia.