Deze factsheet is gericht op het onderzoeken van de insectendiversiteit én de voedselbeschikbaarheid voor weidevogelkuikens. Veel weidevogelkuikens leven van insecten die ze uit de vegetatie halen. We kunnen die insecten vangen met plakplaten die in de vegetatie geplaatst worden. Zowel de aantallen en de soorten-verdeling van de insecten, als de voedselbehoefte van de weidevogelkuikens, veranderen gedurende het seizoen.
DOCUMENT
De omgeving bepaalt voor een groot deel welke soorten insecten er voorkomen in het landelijk gebied. Niet alleen klimaat en jaargetijde zijn belangrijk maar ook de hoogte en soort begroeiing of gewas. In deze factsheet worden meerdere manieren van vegetatiemetingen in grasland uitgelegd, die al dan niet met elkaar gecombineerd kunnen worden om een goed beeld te krijgen van de vegetatie.
DOCUMENT
PowerPointpresentatie gebruikt tijdens een workshop van Astrid Manhoudt (lector Weidevogels aan hogeschool Van Hall Larenstein) en Nick Pruijn (InHolland) op het symposium 'Samen voor natuur' op 29 november 2019 in Velp.
DOCUMENT
Lopende insecten zijn overal te vinden. De omgeving van deze insecten en/of kevers is erg bepalend voor de soorten en aantallen. Door potvallen wordt gemonitord hoeveel en welke diversiteit aan kruipende en/of lopende insecten aanwezig is. Deze factsheet legt uit hoe je deze insectenmonitoring uitvoert.
DOCUMENT
In dit rapport worden de verspreiding en habitatseigenschappen van de oliekever rondom het Haringvliet beschreven. Aanvullend is er een vragenonderzoek gedaan bij diverse experts en liefhebbers van oliekevers in het buitenland om meer informatie te verkrijgen over het soort habitat, de habitatbescherming en onderzoek naar de oliekever in de omringende landen. Het doel van dit alles is om een duidelijker beeld te krijgen van factoren in de verspreiding en welke kenmerken van de vegetatie hierbij mogelijk een rol spelen. De hoeveelheid literatuur over de oliekever is beperkt, vandaar ook dat de informatie van de benaderde personen in het buitenland bijdraagt aan de kennis over deze soort.
DOCUMENT
Dit lesmateriaal heeft tot doel de leerlingen meer bewust te maken van nut en noodzaak van biodiversiteit en zetten aan tot systeemdenken. Dit op onze schoolterreinen, in productiesystemen en in het stedelijk gebied. Leerlingen gaan deels zelf aan de slag met opdrachten binnen en buiten het schoollokaal. Het schoolterrein is hun onderzoeksgebied. Deze lessenserie heeft Leren voor Duurzame ontwikkeling (LvDO) en de Whole School Approach (WSA) als uitgangspunt voor het gebruikte didactisch model. Onderzoekend leren wordt gestimuleerd, alsmede eigen handelingsperspectief versterkt. Deze lessen zijn van toepassing in lessen Groene Productie (profielmodule 1) en Vergroening Stedelijke Omgeving (profielmodule 3), als PGP project, maar ook zijn ze zeer geschikt voor de lessen biologie (ecologie). Tevens sluit dit thema aan op diverse keuzevakken binnen het vmbo. Aanvullende trefwoorden: vegetatie, bodemdieren, nachtvlinders, inventarisatie, monitoring, onderzoekend leren, biodiversiteit, ecosysteemdiensten, biologie/ecologie, Whole School Approach (WSA), Leren voor Duurzame Ontwikkeling (LvDO), vmbo onderbouw, vmbo bovenbouw. Deze uitgave is tot stand gekomen in samenwerking met “Lectoraat Ecologisch Wijs, Insecten en Maatschappij” (NIOO) en Aeres Hogeschool Wageningen en de Vlinderstichting. Voor meer informatie en deelname aan het project kunt u contact opnemen met Marlies Beukenkamp via rewilding@aeres.nl. Bijbehorend docentenhandleiding: Rewilding docentenhandleiding VMBO bovenbouw Het bijbehorende lesmateriaal onderbouw: Biodiversiteit VMBO onderbouw.
DOCUMENT
Dit lesmateriaal heeft tot doel de leerlingen meer bewust te maken van nut en noodzaak van biodiversiteit en zetten aan tot systeemdenken. Dit op onze schoolterreinen, in productiesystemen en in het stedelijk gebied. Leerlingen gaan deels zelf aan de slag met opdrachten binnen en buiten het schoollokaal. Het schoolterrein is hun onderzoeksgebied. Deze lessenserie heeft Leren voor Duurzame ontwikkeling (LvDO) en de Whole School Approach (WSA) als uitgangspunt voor het gebruikte didactisch model. Onderzoekend leren wordt gestimuleerd, alsmede eigen handelingsperspectief versterkt. Deze lessen zijn van toepassing in lessen Groene Productie (profielmodule 1) en Vergroening Stedelijke Omgeving (profielmodule 3), als PGP project, maar ook zijn ze zeer geschikt voor de lessen biologie (ecologie). Tevens sluit dit thema aan op diverse keuzevakken binnen het vmbo. Aanvullende trefwoorden: vegetatie, bodemdieren, nachtvlinders, inventarisatie, monitoring, onderzoekend leren, biodiversiteit, ecosysteemdiensten, biologie/ecologie, Whole School Approach (WSA), Leren voor Duurzame Ontwikkeling (LvDO), vmbo onderbouw, vmbo bovenbouw. Deze uitgave is tot stand gekomen in samenwerking met “Lectoraat Ecologisch Wijs, Insecten en Maatschappij” (NIOO) en Aeres Hogeschool Wageningen en de Vlinderstichting. Voor meer informatie en deelname aan het project kunt u contactop nemen met Marlies Beukenkamp via rewilding@aeres.nl. Bijbehorend lesmateriaal leerlingen: Rewilding leerlingmateriaal VMBO bovenbouw. Het bijbehorende lesmateriaal onderbouw: Biodiversiteit VMBO onderbouw.
DOCUMENT
Dit lesmateriaal heeft tot doel de leerlingen meer bewust te maken van nut en noodzaak van biodiversiteit en zetten aan tot systeemdenken. Dit op onze schoolterreinen, in productiesystemen en in het stedelijk gebied. Leerlingen gaan deels zelf aan de slag met opdrachten binnen en buiten het schoollokaal. Het schoolterrein is hun onderzoeksgebied. Deze lessenserie heeft Leren voor Duurzame ontwikkeling (LvDO) en de Whole School Approach (WSA) als uitgangspunt voor het gebruikte didactisch model. Onderzoekend leren wordt gestimuleerd, alsmede eigen handelingsperspectief versterkt. Deze lessen zijn van toepassing in lessen Groene Productie (profielmodule 1) en Vergroening Stedelijke Omgeving (profielmodule 3), als PGP project, maar ook zijn ze zeer geschikt voor de lessen biologie (ecologie). Tevens sluit dit thema aan op diverse keuzevakken binnen het vmbo. Aanvullende trefwoorden: vegetatie, bodemdieren, nachtvlinders, inventarisatie, monitoring, onderzoekend leren, biodiversiteit, ecosysteemdiensten, biologie/ecologie, Whole School Approach (WSA), Leren voor Duurzame Ontwikkeling (LvDO), vmbo onderbouw, vmbo bovenbouw. Deze uitgave is tot stand gekomen in samenwerking met “Lectoraat Ecologisch Wijs, Insecten en Maatschappij” (NIOO) en Aeres Hogeschool Wageningen en de Vlinderstichting. Voor meer informatie en deelname aan het project kunt u contact opnemen met Marlies Beukenkamp via rewilding@aeres.nl. Bijbehorend lesmateriaal leerlingen: Biodiversiteit leerlingmateriaal VMBO onderbouw. Het bijbehorende lesmateriaal bovenbouw: Rewilding VMBO bovenbouw.
DOCUMENT
Klimaatbestendige ‘nature-based solutions’ hebben het doel om gezonde stedelijke omgevingen voor mensen, dieren en planten te creëren. De vraag is of er ook risico's aan klimaatadaptatiemaatregelen voor volksgezondheid kleven, zoals bijvoorbeeld mogelijke ziekterisico’s door muggen en teken.
LINK