Veiligheidszorg draait om beïnvloeding van gedrag, percepties en emoties van mensen. Langzaam maar zeker begint in de veiligheidzorg de idee te ontstaan dat die beïnvloeding (ook) kan plaatsvinden langs andere wegen dan de tot nu toe gebruikelijke. Bijvoorbeeld via directe beïnvloeding van de zintuigen. Op diverse andere vakgebieden zijn immers al interessante resultaten met deze manier van beïnvloeding geboekt. Op verzoek van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties initieerde het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid daarom een ontwikkelproject. Doel daarvan is praktisch uitvoerbare manieren te vinden om via zintuigbeïnvloeding bij te dragen aan veiligheid en veiligheidsbeleving in de (semi) openbare ruimte.
DOCUMENT
De aanpak van criminaliteit en overlast is een belangrijk onderdeel van de veiligheidszorg. Ook in de ogen van Marnix Eysink Smeets. Maar aandacht voor de subjectieve veiligheid van de burger vindt de onderzoeker veel belangrijker. “De overheid moet niet alleen oog hebben voor de objectieve veiligheid, maar ook voor de andere aspecten van goede veiligheidszorg: veiligheidsbeleving, vertrouwen en vrijheidsbeleving. Dat geldt eens te meer in onze emotiemaatschappij. Je bent immers zo veilig als je je voelt.” Eysink Smeets onderzoekt onder meer de tegenstrijdigheid tussen de dalende criminaliteitscijfers en de aanhoudende onrust onder de bevolking over de veiligheidssituatie
DOCUMENT
People have the habit to use the same door every time they enter and exit a building. When a certain entrance is widely preferred over the other, congestion can occur. This poster describes two experiments to persuade visitors to use another entrance by applying different persuasive techniques. This paper describes a study that was presented on a poster (for the Persuasive 2014 Conference, May 21-23, 2014 Padua, Italy) which explains the lay-out and results of two experiments to persuade people in using different en-trances.
MULTIFILE
Op 4 december 2014 vond de 3e bijeenkomst plaats van de zogenaamde Politiekring: een bijeenkomst van wetenschappers (van uiteenlopende disciplines) en de DG Politie (met vertegenwoordigers van zijn directoraatgeneraal), waarin vrijelijk van gedachten wordt gewisseld over uitdagingen voor de politie. De kring staat onder voorzitterschap van Job Cohen. De bijeenkomst stond dit keer in het thema van de relatie overheid- particulieren. De aftrap tot de discussie werd gevormd door de paper.
DOCUMENT
De meeste gemeenten hebben hun handen vol aan het werken aan veiligheid, maar ook de veiligheidsbeleving vraagt steeds meer de aandacht. Daaraan werken blijkt lastiger dan gedacht. De Toolkit Veiligheidsbeleving biedt handvatten, met concrete aanwijzingen voor professionals in de veiligheidspraktijk.
DOCUMENT
The Saxion University of Applied Sciences recently started the project “Safety atWork”. The objective of the project is to increase safety at the workplace by applyingand combining state of the art artifacts Ambient Intelligence, Industrial & ProductDesign and Smart Functional Materials [1].There is a human factor involved as well. Preliminary, safety is related to incidentshappening to persons who get injured or even die. In 97% of the cases where an injuryoccurs [2] that what happens is within someone’s control. Many incidents at work areoften the result of human behavior, how people interact with each other and howpeople cope with risks and guidelines. Industrial environments need to be organizedin such a way that people behave safely in an automatic way and that safety becomesa habit. Forcing safe behavior starts with safe products. However, in many cases thisis not sufficient, and incidents still occur. Therefore communication is often a moreeffective medium. One cost effective, asynchronous, and persisting way ofcommunicating to people is through ICT. The effort of changing behavior throughICT is called Persuasive Technology. In this paper we focus on ambient aspects ofsafety: influencing people in an invisible way to make industrial environments safer.Based on literature we work towards a model to systematically select measures toinfluence behavior to enhance safety. The model is a rudimentary framework still tobe filled out, which is the subject of our current research projects.
MULTIFILE
Het begrip high impact crime is niet echt meegegroeid met de veranderingen in de samenleving. Hoogste tijd dus om opnieuw na te denken over wat de high impact crimes van deze tijd eigenlijk zijn. Online slutshaming hoort daar zeker bij. Die erkenning is belangrijk zodat de jonge vrouwen die het treft weten dat ze niet alleen staan.
LINK
In deze eindnotitie wordt het project Wijkinformatie beschreven en er wordt een samenvatting gegeven van de resultaten en conclusies van dat project. Deze notitie is gebaseerd op het projectvoorstel Wijkinformatie en op de afstudeerscriptie van twee Saxion-studenten die het project hebben uitgevoerd. Uitgangspunt van het project Wijkinformatie is het naast elkaar bestaan van instrumenten om veiligheidsaspecten van wijken en buurten in kaart te brengen, zoals de wijkscans die binnen TWENS worden geproduceerd voor Twentse gemeenten en de wijkscans van de Politie Twente. Afstemming van deze instrumenten biedt een kans om de gebruikersdoelen verder aan te scherpen. Om hierin te voorzien is voorgesteld een project “Wijkinformatie” te starten.
MULTIFILE
Marnix Eysink Smeets, Eric Bervoets en Jan Nap stuiten in hun werk steeds vaker op criminele, overlastgevende en vooral intimiderende (jonge)mannen, omgeven door een sfeer van angst en intimidatie. Het gaat om ogenschijnlijk onaantastbaren, die niemand meer durft te corrigeren en waar ook de overheid geen vat op lijkt te krijgen. Hoe wijdverbreid is dit probleem precies, wat werkt het in de hand, en bovenal: welke aanpak zou hiertegen wél kunnen werken?
DOCUMENT
Rapportage van de tweede editie van het jaarlijkse RUIT onderzoek. RUIT staat voor: Regionaal Utrechts Integraal Veiligheidsbeleid & Trends. Centraal in het RUIT 2 onderzoek staat de vraag naar publiek vertrouwen en burgerparticipatie op veiligheidsgebied. Aan dit onderzoek namen zes gemeenten uit de Regio Midden-Nederland deel: drie grote/middelgrote gemeenten en drie kleine(re) gemeenten. Dit rapport geeft een eerste overzicht over de onderzoeksresultaten. In het volgende hoofdstuk wordt een korte theoretische inleiding in het vraagstuk van burgerparticipatie gepresenteerd (hoofdstuk 2). Aansluitend worden de gemeenten, de onderzoeksvragen en de erbij horende opzet per gemeente beschreven (hoofdstuk 3). In hoofdstuk wordt per gemeente beknopt gepresenteerd welke resultaten het onderzoek heeft opgeleverd. Daarna volgt in hoofdstuk 5 de conclusie en enkele bijlagen.
DOCUMENT