Inleiding verandermanagement gebaseerd op IOV model. Boek behandelt ook de meets gangbare methoden zoals de kleuren van de Caluwe en het 8 stappenplan van J. Kotter
DOCUMENT
Aandacht voor goed bestuur bij mkb-ondernemingen kan een belangrijke bijdrage leveren aan de intentie tot verandering binnen de onderneming. Veranderingen initiëren en doorvoeren leidt tot een succesvoller Nederlands mkb. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Tips en valkuilen. Een situatie die veel finance professionals in hun dagelijkse werk zullen herkennen: het probleem is duidelijk […
LINK
Leidinggeven in de welzijnssector is geen sinecure. Het volstaat allang niet meer baas te spelen en te volgen of de boekhouding klopt. Verandermanagement, coachend leidinggeven, PR, waarderen en belonen: het zijn maar enkele onderdelen van de opleidingen die de Leuvense en Antwerpse universiteiten, en de Maastrichtse Hogeschool Zuyd aanbieden. In een interview met o.a. Chrit Leenders en Nol Reverda zocht “Weliswaar” de verschillen en overeenkomsten tussen de drie opleidingscentra.
DOCUMENT
Het Nieuwe Werken gaat momenteel een tweede fase in. Van een periode waarin de bricks en de bytes centraal stonden in het veranderingsproces, naar een periode waarin het veranderen van behaviour leidend is. Dit gaat gepaard met meer aandacht en ruimte voor individuele verschillen en het vraagt om innovatie op het snijvlak van HRM, ICT en FM. Wat betekent dit voor facility managers?
DOCUMENT
This Article presents the PSO matrix as a tool for making choices in change projects – choices for simplicity or for complexity. A good process structure is essential for a simple organization, but it is the employees and the managers who are expected to take the lead in the changes and the improvement proposals. The PSO matrix is a useful and usable instrument that promotes simplicity and respects the intelligence that is already present in the organization, particularly that of the ordinary employees. The approach leads to drastic savings. Do as much nothing as possible.
MULTIFILE
The Internet is changing the way we organize work. It is shifting the requirement for what we call the ‘schedule push’ and the hierarchical organization that it implies, and therefore it is removing the type of control that is conventionally used to match resources to tasks, and customer demand to supplies and services. Organizational hierarchies have become too expensive to sustain, and in many cases their style of coordination is simply no longer necessary. The cost complexity of the industrial complex starts to outweigh the benefits and the Internet is making it redundant.
MULTIFILE
Hoe enthousiast leiders in Nederland ook zijn over het hybride werken, dit model kan toch lelijk ontsporen. Onderzoeker Wouter Smit waarschuwt dat veel bedrijven niet weten welke regels er precies gelden. Onzorgvuldig gebruik kan leiden tot onrust. Maatwerk is belangrijk om hybride werken te laten bijdragen aan goed werkgeverschap.Onderzoeker Wouter Smit waarschuwt dat veel bedrijven niet weten welke regels er precies gelden. Onzorgvuldig gebruik kan leiden tot onrust. Maatwerk is belangrijk om hybride werken te laten bijdragen aan goed werkgeverschap.Vorige maand doken er tegenstrijdige onderzoeken op over hybride werken. Nederlandse CEO’s blijven eraan verknocht, terwijl hun buitenlandse collega’s een terugkeer naar kantoor nastreven. Wouter Smit, onderzoeker en docent in verandermanagement, organisatorische wendbaarheid en leiderschap, heeft wel een verklaring voor die ogenschijnlijke tegenstrijdigheid. Hij is verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam.
LINK
Organisaties vertrouwen erop goedkopere diensten te kunnen leveren met een betere service door onderdelen van bestaande bedrijfsfuncties te concentreren in een Shared Service Center. Die projecten zijn echter zeer complex en vaak mislukken ze, omdat (tegen)krachten ontstaan als gevolg van een verschuiving in de machtsbalans.
DOCUMENT
In dit artikel verkennen de auteurs de route naar hoe men een gewenste organisatiecultuur kan bereiken. In het artikel wordt gesteld dat het falen van veel grootschalige veranderprogramma’s binnen organisaties direct kan worden gerelateerd worden aan weerstand van medewerkers. Uitgangspunt is een theorie uit de managementschool die cultuur opvat als een aspect van een organisatie, in plaats van de antropologische opvatting, die organisatiecultuur als allesomvattend beschouwd. Centrale vraag in het artikel is: Hoe krijg je een gewenste organisatiecultuur? met twee subvragen: 1) Hoe komen we aan een scherp beeld van de organisatiecultuur? en 2) Hoe is cultuurverandering te realiseren? Concluderend stellen de auteurs dat cultuuronderzoek kan worden ingezet als middel om de beoogde veranderdoelen te bereiken. Door de toepassing van het onderzoek kan op verschillende onderdelen van de cultuur een scherp beeld ontstaan.
DOCUMENT