Het onderwijs innoveert voortdurend. Traditioneel vinden innovaties plaats via projecten met een lineair proces en voorspelbaar verloop. De huidige onderwijsvernieuwingen volgen een grilliger pad in een sneller veranderende omgeving. Dit dynamisch innoveren vraagt om een andere opstelling, zowel van de hogeschool zelf als van veranderaars of innovatoren. Welk veranderrepertoire hebben veranderaars om effectief te zijn in onderwijsinnovaties? In opdracht van Zestor heeft het lectoraat Normatieve Professionalisering van Hogeschool Utrecht in samenwerking met betrokkenen uit het Kennisplatform Onderwijsinnovatie Hogescholen hier onderzoek naar gedaan.
DOCUMENT
In dit verslag wordt gerapporteerd over conversaties met opleidingsmanagers over het studiesucces van opleidingen aan de hand van managementinformatie. Binnen Zuyd Hogeschool is het Programma Succesvol Studeren actief dat opleidingen ondersteunt bij het creëren van meer studiesucces. Het Programma Succesvol Studeren is momenteel in een fase belandt waarin op een steeds grotere schaal opleidingen, met hulp van leden van het kernteam van dit programma, aan de slag gaan met interventies. Deze interventies houden verband met de Sleutels voor Studeerbaarheid (Van der Klink, 2017) en richten zich bijvoorbeeld op programmering, toetsing, didactiek of onderwijsklimaat. Op de langere termijn zullen deze interventies naar verwachting resulteren in zichtbare veranderingen in het studiesucces van de participerende opleidingen. Op de kortere termijn resulteert dit mogelijk in veranderingen die wellicht wat minder direct zichtbaar zijn en een meer diepgaande analyse van beschikbare managementinformatie vergt dan doorgaans gebruikelijk is. Om zicht te krijgen op mogelijk eerste signalen van verandering is in dit kortlopende onderzoeksproject geëxploreerd wat een mogelijke werkwijze is om deze veranderingen zichtbaar en bespreekbaar te maken. Het doel van het project is om te komen tot een werkwijze die behulpzaam is en die op bredere schaal kan worden toegepast binnen Zuyd Hogeschool.
DOCUMENT
Het onderwijs wordt voortdurend vernieuwd, maar niet altijd met succes. De klassieke projectrespons blijkt vaak inadequaat in complexe innovatieprocessen. Echter, een alternatieve verandermethodiek ontbreekt. In dit project ontwikkelen we een overzicht aan verandertechnieken voor complexe onderwijsinnovaties, weergegeven in de Veranderkaleidoscoop. Doel Doel van dit onderzoek was om een veranderrepertoire te ontwikkelen voor onderwijsinnovatie, door samen met veranderaars uit het hbo te onderzoeken welke aanpak, interventies en tactieken veranderaars inzetten en welke onderliggende mentale modellen aan die keuzes ten grondslag liggen. Resultaten De resultaten van het onderzoek zijn samengevat in wat we noemen ‘de Veranderkaleidoscoop’. De Veranderkaleidoscoop is: • een denkmodel waarmee je • kunt onderzoeken hoe je invloed uitoefent als veranderaar, waar nog • ontwikkelruimte zit en • welke aspecten ten grondslag liggen aan dat repertoire. Looptijd 01 september 2020 - 01 september 2022 Aanpak Ontwerponderzoek, waarin: (1) door middel van diepte-interviews is onderzocht welke interventies, tactieken en mentale modellen veranderaars inzetten (2) in een aantal rondes met veranderaars een denkmodel is ontwikkeld, de Veranderkaleidoscoop
Het onderwijs wordt voortdurend vernieuwd, maar niet altijd met succes. De klassieke projectrespons blijkt vaak inadequaat in complexe innovatieprocessen. Echter, een alternatieve verandermethodiek ontbreekt. In dit project ontwikkelen we een overzicht aan verandertechnieken voor complexe onderwijsinnovaties, weergegeven in de Veranderkaleidoscoop.