Full text via link.
Het gaat de goede kant op met de criminaliteitscijfers en veiligheidsbeleving van burgers in Zeist. Toch hebben de burgemeester en gemeenteraad van Zeist zich voorgenomen om een trendbreuk in de onveiligheid in Zeist te realiseren. De ambitie is om een versnellingsimpuls te realiseren in de verbetering van de veiligheid in Zeist. In dit innovatieonderzoek staat het verder bestendigen van professionals in de aanpak van veiligheid op het niveau van wijken en buurten in Zeist centraal. De hoofdvraag bij dit onderzoek luidt: Hoe kan de gemeente Zeist met al haar partners, binnen de grenzen van het mogelijke, meer veiligheid in wijken en buurten stimuleren? Om indrukken voor heel Zeist op te kunnen doen is er samen met de gemeente Zeist gezocht naar twee wijken die wat betreft veiligheid en bevolkingssamenstelling exemplarisch zijn voor de diversiteit in Zeist. Deze gebieden hebben wij gevonden in de wijken Vollenhove en Brugakker. Binnen de wijken zoomen we verder in op diversiteit in buurten. Voor Vollenhove onderzochten wij de Geroflat en omgeving en de Pedagogenbuurt. In Brugakker lag onze focus op de koopwoningen in het noordwesten van de wijk en de huurwoningen in ‘de Hoge Rug’. Via een verdiepende blik in de cijfers, gesprekken met buurtbewoners en betrokken professionals werkten wij naar gezamenlijk handelingsperspectief voor burgers en professionals op basis van verbonden veerkracht.
Uit de ongevallenstatistieken blijkt dat ouderen verhoudingsgewijs vaker betrokken zijn bij verkeersongevallen en vaker de veroorzaker van een ongeval zijn. Ze worden daarom als risicogroep in het verkeer aangeduid. Diverse eerder uitgevoerde onderzoeken verwachten dat rijhulpsystemen, de zogenoemde ‘Advanced Driver Assistance Systems’ (ADAS) het verhoogde ongevalsrisico van de oudere autobestuurder kan verlagen. Toch blijkt uit voorgaand onderzoek dat deze ADAS, die generiek ontwikkeld worden voor een universele gebruiker, juist bij oudere automobilist nog niet goed aanslaan en de potentie van een doelgroepgerichte ADAS voor ouderen niet optimaal benut wordt. De technische mogelijkheden om ouderen te ondersteunen bestaan al, maar het ontbreekt op dit moment nog aan praktische toepassingen. In BRAVO staat een doelgroepgerichte ADAS voor ouderen centraal en zullen de marktmogelijkheden samen met de mkb-partners onderzocht worden. Dit onderzoek vraagt om een multidisciplinaire benadering van zowel de problematiek, de huidige markt als de behoeften van de consument/doelgroep. BRAVO zal resulteren in een businesscase die scenario’s bevat waarin een doelgroepgerichte ADAS voor ouderen kan worden toegepast. Daarnaast zal dit verkennende onderzoek nieuwe inzichten geven die zullen leiden tot nieuwe (en grotere) onderzoeken naar het effect en de impact van een doelgroepgerichte ADAS voor ouderen. Met BRAVO wordt een eerste stap gezet naar de ontwikkeling van een doelgroepgerichte ADAS die kan bijdragen aan de verkeersveiligheid en het zelfstandige mobiliteitsbelang van de oudere bestuurder.
Het hoofddoel van het PD traject is preventie van het Wernicke-Korsakov Syndroom door het ontwerpen, implementeren, evalueren en transfereerbaar maken van een op te richten OSU waar patiënten met problematisch alcoholgebruik tijdig goede diagnostiek en behandeling en begeleiding ontvangen gekenmerkt door passende interprofessionele zorg. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de expertise van zorg- en welzijnsprofessionals en mantelzorgers bij de begeleiding van deze zorgmijdende doelgroep. Vanuit de OSU wordt kennis en ondersteuning verleend aan zowel medisch, zorg en welzijnsprofessionals. Wernicke Korsakov Syndroom (WKS) is een neurocognitief -psychiatrisch syndroom met acute verwardheid, ataxie, ongecontroleerde wandelgang en nystagmus. Daarnaast spelen er vele welzijnsproblemen zoals overlast, verkeersongevallen (huishoudelijk) geweld/mishandeling en problemen met het werk. De directe oorzaak is vitamine B1 tekort door een slechte voedingstoestand bij problematisch alcoholgebruik. Onbehandelde Wernicke leidt bij ca 5% van de ernstige alcoholisten tot het Syndroom van Korsakov met blijvende schade voor patiënt en een groot beroep op de (langdurige) gezondheidszorg. Toekenning van een diagnose en de inschatting van de prognose hangen af van de snelheid van beschrijvende diagnostiek, behandeling en begeleiding waarmee de acute fase volledig behandeld kan worden. Dit PD traject wil aansluiting gaan zoeken tussen zorg en welzijn en tussen de detoxbehandeling en (vroeg) diagnostiek en vervolgebehandeling. In het PD traject ontwikkelen we een zorg- en welzijnsarrangement (op maat). . Een belangrijke methode van dit ontwerpgerichte praktijkonderzoek is Research Trough Design, waar het ontwerpproces en de uitkomsten een legitiem onderdeel vormen van het iteratief onderzoeksproces. De resultaten hiervan moeten beantwoorden aan diverse standaarden zoals transparantie en overdraagbaarheid maar bovenal wordt de validiteit aangetoond door toetsing in de praktijk.