In de uitnodiging voor deze les wordt de vraag opgeworpen wat kwartiermaken betekent voor de opleiding tot sociale professional in tijden van materiële en morele onzekerheid. Zygmunt Bauman (2011) spreekt over vloeibare tijden waarin zowel instituties als het individuele leven vloeibaar, dat wil zeggen onzeker zijn. Dat leidt tot enerzijds desintegratie van het sociale leven en een teloorgang van bestaande instituties van collectief handelen. Van de mens wordt gevraagd flexibel te zijn en zich aan te passen aan de snelheid waarmee het bestaande vervloeit. Daarmee creëren deze vloeibare tijden hun eigen vreemdelingen; hun eigen harde grenzen tussen binnenstaanders en buitenstaanders (Schinkel, 2011). In het slothoofdstuk Utopia in een tijd van onzekerheid geeft Bauman ons als het ware de opdracht mee om te identificeren wie en wat die harde grenzen doen voortbestaan en om ruimte te geven aan tegenkrachten: de vreemdelingen en buitenstaanders en hun bondgenoten. Om hen te helpen om de druk om te aanvaarden zoals het is, te weerstaan. Na een persoonlijke inleiding introduceer ik in het navolgende kwartiermaken als een praktijk waarin wordt geprobeerd maatschappelijke contexten van bedoelde en onbedoelde uitsluiting te beïnvloeden. Voor het werken aan gastvrijheid voor vreemdheid zijn filosofische reflecties behulpzaam gebleken. Dat laat ik zien in het tweede hoofdstuk. Het derde hoofdstuk geeft weer hoe ik aankijk tegen onderzoek en welke thema’s ik bij de kop wil vatten. In het vierde hoofdstuk besluit ik met de opdracht die ik zie voor het onderwijs in deze vloeibare tijden. Tussendoor komt een drietal kwartiermakers aan bod.
De voorliggende voortgangsrapportage betreft een weergave op hoofdlijnen van de eerste fase van het onderzoek naar de ontwikkeling van nieuwe vormen van integraal wijkgericht werken. In de onderzoeksopzet formuleerden we dat we in deze fase door middel van literatuuronderzoek en verkenningen van de actuele beleidscontext binnen vier gemeenten (Utrecht, Nieuwegein, Wijk bij Duurstede, Zeist) in kaart brengen welke uitgangspunten leidend zijn bij de ontwikkeling richting (meer) integraal wijkgericht werken. We willen in beeld brengen binnen de vier gemeenten welke opdrachten voor de teams, die hierbinnen actief zijn, nu worden geformuleerd en welke vragen en dilemma’s deze teams in de praktijk tegenkomen. We focussen daarbij ook op de gevolgen voor bestaande organisaties, op hun huidige teams van professionals en op de positie en kwaliteiten van individuele professionals.
Tussen april 2017 en februari 2018 onderzochten hogeschool Utrecht en hogeschool Windesheim/Flevoland 20 ambitieuze sociale ondernemingen op succesfactoren en belemmerende factoren voor verdere groei in impact op arbeidsparticipatie. Meer informatie over het project: https://www.hu.nl/onderzoek/projecten/opschalen-van-sociale-ondernemingen-groei-in-impact en https://www.impactgroei.nl/
Een effectieve verpleegkundige bezetting is cruciaal voor de kwaliteit van zorg en kostenbeheersing. Uit de huidige literatuur blijkt dat dezelfde personeelsmodellen in verschillende contexten zorgen voor verschillende uitkomsten. Samen met een internationaal onderzoeksteam kijken we welk personeelsmodel werkt, voor wie, onder welke omstandigheden, hoe en waarom. Doel Achterhalen hoe uiteenlopende verpleegkundige personeelsmodellen in verschillende contexten via verschillende mechanismen invloed hebben op cliëntenzorg, op verpleegkundigen en op de gezondheidszorg in het algemeen. Resultaten De resultaten van dit onderzoek zijn het uitgangspunt voor de implementatie van verpleegkundige personeelsmodellen in verschillende contexten. Hierdoor worden de gewenste resultaten verkregen voor cliënten, de verpleegkundigen en de gezondheidszorg. Looptijd 01 mei 2020 - 01 april 2023 Aanpak De studie bestaat uit drie overlappende iteratieve fases waarbij we een Realist-perspectief hanteren. In de eerste fase wordt de literatuur verkend en worden focusgroepen gehouden. Gedurende de tweede fase worden de initiële onderzoeksvragen verfijnd. In de laatste fase worden verschillende programmatheorieën ontwikkeld die verklaren hoe verschillende verpleegkundige personeelsmodellen lijken te werken in verschillende contexten. Cofinanciering Dit onderzoeksproject wordt gefinancierd door het Canadese instituut voor onderzoek in de gezondheidszorg (CIHR, nummer 426039).