Wanneer moet er overdrachtsbelasting worden betaald als mensen gaan scheiden. Het huwelijksgoederenregime speelt hierbij een belangrijke rol. Verder zijn de eigendomsverhoudingen relevant.
DOCUMENT
product
Zeker weten?!
In zijn rubriek bespreekt Kees Hoogland opvallend wetenschappelijk onderzoek naar rekenen-wiskunde.
LINK
product
Zeker weten?!
Kees Hoogland beschrijft opvallend wetenchappelijk onderzoek naar rekenen-wiskunde. Dit keer zijn het artikelen over statistiek en kansberekening voor het basisonderwijs.
LINK
product
Rekenen in Rotterdam
In 2009 is bij alle brugklasleerlingen van de scholen van de Stichting BOOR de DIA-taal
toets afgenomen in het kader van het ontwikkelen van taalbeleid.
In 2010 zijn de scholen begonnen met het ontwikkelen van rekenbeleid en
rekenonderwijs. Daartoe is het APS gevraagd de scholen te begeleiden. Om het
beginniveau van de eerstejaars leerlingen te bepalen is aan het lectoraat Gecijferdheid
van de Hogeschool Utrecht gevraagd om de ABC-toets voor rekenen in het voortgezet
onderwijs af te nemen. Dit is uitgevoerd in het najaar van 2010.
In totaal hebben 15 scholen en 1780 leerlingen deelgenomen aan de toets.
De scholen hebben alle in november 2010 een schoolrapportage ontvangen. Daarin
staan de resultaten van de leerlingen op leerling-niveau. Op basis daarvan kunnen de
scholen hun onderwijsaanbod afstemmen op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
In deze bovenschoolse rapportage vergelijken we de resultaten van de scholen met de
landelijke norm en met elkaar
DOCUMENT
product
Mooie stippen op de horizon
Een ontwikkelteam heeft een jaar lang gewerkt aan de actualisatie van kerndoelen voor rekenen en wiskunde voor het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Het is de bedoeling dat deze conceptkerndoelen na
een fase van beproeven vastgesteld worden. Wat staat leerkrachten te wachten?
DOCUMENT
product
Talen naar rekenen en rekenen op taal
“Leer kinderen problemen oplossen.” Dat is een belangrijk doel van het onderwijs van de toekomst, zowel binnen als buiten de rekenles. Als het gaat om het oplossen van non-routine rekenopgaven (opgaven waarbij kinderen zelf een oplossingsmanier construeren) is het van belang dat leerlingen daarover met elkaar in gesprek gaan. Dat vereist een adequate rekentaal waarmee ze hun rekenideeën kunnen verwoorden en die van anderen kunnen begrijpen. Leerlingen kunnen die rekentaal verwerven door met elkaar in gesprek te gaan over het oplossen van non-routine rekenopgaven. Dit lijkt een vicieuze cirkel, maar leerkrachten die zich ervan bewust zijn dat hun leerlingen tijdens het uitwisselen van oplossingsmanieren aan een dubbel doel werken, kunnen zorgen voor niveauverhoging, zowel in rekentaal als in probleemoplossende vaardigheden. Door feedback te geven op zowel het taalgebruik van de leerlingen als hun oplossingsmanieren, creëren ze een win-win-onderwijs-situatie.
DOCUMENT
product
Spelend rekenen met peuters en kleuters
In dit artikel wordt beschreven hoe aan de hand van rekenroutines de rekenwiskundeontwikkeling spelenderwijs kan worden gestimuleerd. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de verschillende domeinen binnen rekenen en wiskunde, en aan het inrichten van een uitdagende en kansrijke speelleeromgeving.
DOCUMENT
product
Inrichten distributienetwerk? Hou rekening met deze factoren
Logistieke kosten, service levels en beschikbaarheid van personeel zijn al jaren belangrijke uitgangspunten op basis waarvan bedrijven hun fysieke distributienetwerken inrichten. Toch zijn er zes minder bekende factoren waar bedrijven rekening mee houden bij het ontwerp van hun distributienetwerken.
DOCUMENT
product
Verrekening inkomsten uit werk bron van onrust
De Bijverdienpremie kan menig huishouden in de bijstand meer financiële ruimte en rust bieden. Maar dan moet de verrekening van inkomsten wel eenvoudig en inzichtelijk gebeuren. Anders geven bijstandsgerechtigden de voorkeur aan hun minimale zekerheid en blijven ze zitten waar ze zitten.