Tussen 2011 en 2018 vond een archeologische noodopgraving plaats op de nieuwbouwlocatie Grooterkamp te Gorssel. Hier zijn vondsten aangetroffen uit het Mesolithicum tot en met de IJzertijd. Deze scriptie betreft de uitwerking van het aardewerk uit de IJzertijd. Een overzicht van het aardewerk uit de IJzertijd, in het bijzonder dat in Oost-Nederland, is tot op heden niet gemaakt. Terwijl over de IJzertijd in West-, Noord, en Zuid-Nederland in de afgelopen decennia proefschriften zijn verschenen, waarin de typochronologische ontwikkelingen van het aardewerk uit dit tijdvak uitgebreid wordt beschreven, is een dergelijk overzicht voor het oosten van Nederland tot op heden niet gemaakt. De hoofdvraag die hierbij gesteld kan worden is als volgt: In hoeverre kan het aardewerkcomplex uit de IJzertijd van de vindplaats in Gorssel-Grooterkamp een bijdrage leveren aan de aardewerktypologie, van Oost-Nederland, in het bijzonder die van de Midden-IJzertijd? Het aardewerk in Gorssel-Grooterkamp geeft een goed beeld van aardewerk uit de gevorderde Midden-IJzertijd. In dat opzicht levert het aardewerkcomplex een grote bijdrage aan de typologie van Oost-Nederland. Voor de Vroege- en gevorderde Late-IJzertijd moet gekeken worden naar andere vindplaatsen in de omgeving.
MULTIFILE
In dit onderzoek in het kader van de kenniskring ‘Surfen naar Zin’ van het lectoraat Praktische Theologie van de Fontys Hogeschool Theologie Levensbeschouwing in samenwerking met de Fontys Pabo’s is een verkenning verricht naar doeloriëntaties van Pabo-studenten. De ‘jeugd van tegenwoordig’ waar Pabo-studenten nog recentelijk deel van uitmaakten heeft een andere oriëntatie op religie en levensbeschouwelijkheid dan zo’n dertig jaar geleden. Op basis van de theoretische concepten over religieus leren van Grimmitt is onderzocht welke doelen studenten voor zichzelf en het levensbeschouwelijke onderwijs hanteren. Immers oriëntaties van studenten zijn beïnvloedend voor de wijze waarop ze levensbeschouwing aan basisschoolkinderen onderwijzen. Inzicht in de voorkeursdoeloriëntatie zou kunnen leiden tot verhoging van de expertise en innovatie van het huidige Pabo curriculum op dit gebied. De volgende indeling van doeloriëntaties is gehanteerd: het monoreligieuze model - learning in religion - , het multireligieuze model - learning about religion - en het interreligieuze model - learning from religion -. Met behulp van een schriftelijke vragenlijst zijn 120 studenten bevraagd op hun oriëntaties. Het blijkt dat de onderzoeksgroep een voorkeur heeft voor het model van ‘learning about religion’ In hoeverre dit beïnvloed wordt door persoonskenmerken, culturele diversiteit, relaties tussen religies, vindplaatsen, perspectieven en alternatieven in religieus beleven is niet significant gebleken. Naar aanleiding van dit onderzoek wordt gepleit voor een aanpassing van het curriculum van de Pabo in de richting van het ‘learning about religion’ model en voor verder onderzoek naar de doeloriëntatie van leerkrachten, ouders en kinderen in de basisschool.
DOCUMENT