Het Lectoraat Jeugd is door een Beleidsadviseur Sociaal Domein van de Gemeente Wijk bij Duurstede benaderd om de Pilot Onderwijs Zorg Arrangement (het OZA) in haar gemeente te evalueren. Binnen het OZA werken SBO-school De Driehoek, basisschool Het Baken en Loket Wijk (Sociaal Wijkteam) intensief samen met als doel kinderen binnen de gemeente op te vangen en zo te voorkomen dat zij aangewezen zijn op speciaal onderwijs buiten de gemeente. De Driehoek en het Baken verzorgen samen het onderwijsprogramma binnen de brede school Het Anker. Binnen het OZA worden zij ondersteund door de inzet van hulpverlening vanuit Loket Wijk (Collegevoorstel, 2017). De pilot werd vanaf januari 2017 gefinancierd door de gemeente en liep tot augustus 2018. Om tot besluitvorming te kunnen komen over al dan niet voortzetten van het OZA is de gemeente op zoek naar informatie over de meerwaarde van deze pilot. Dit in relatie tot de beoogde doelstelling: ‘Dat leerlingen onderwijs krijgen op de voor hen meest passende plek: daar waar zij zich in een veilige omgeving maximaal cognitief en sociaal emotioneel kunnen ontwikkelen. Zo mogelijk dichtbij huis en tevens in of dichtbij het regulier basisonderwijs, waar nodig ondersteund met specialistische voorzieningen.’ (Collegevoorstel zaaknummer 21231, 27 juni 2017, p. 1).
Om veranderingen succesvoller en duurzamer te maken, om het werklezier en de draagkracht van teams te bewaken en om alle lerenden optimale ontwikkelkansen te bieden, is het belangrijk dat er veranderkeuzes gemaakt worden die gestoeld zijn op evidentie, ingebed in een helder beleid. Minder veranderen, maar doordacht en onderbouwd. Daar zijn praktisch bruikbare veranderkennis, opleiding en professionalisering voor nodig. Daar zetten we met het lectoraat Organiseren van Verandering in Onderwijs (OVO) op in. Het doel is om inzichten, instrumentarium en modellen te ontwikkelen die helpen complexe veranderingen in onderwijs meer evidenceinformed te organiseren, te monitoren en evalueren en hiervoor capaciteit te ontwikkelen bij de organisatie en het team van onderwijsprofessionals.
"In Rotterdam staat het streven naar gelijke onderwijskansen voor alle kinderen hoog op de agenda. De kansenongelijkheid in het onderwijs groeit en daar wil de gemeente iets tegen doen, samen met onderwijsinstellingen en ouders. De aanpak richt zich onder meer op kwaliteit en toegankelijkheid van onderwijs. De gemeente wil in het onderwijs kansengelijkheid bevorderen en segregatie verminderen. Daarom verdient het nader onderzoek hoe aanmelden en inschrijven op basisscholen verloopt, aldus de gemeente. In 2022 kreeg het Kenniscentrum Gemengde Scholen de opdracht van de gemeente voor een onderzoek naar bovengenoemde vragen over de toegang tot basisscholen in Rotterdam. Dit onderzoek is kwalitatief van aard en gericht op zowel het beleid als de praktijk van het proces van aanmelden, toelaten, inschrijven en plaatsen van leerlingen. Het doel is om te achterhalen of alle ouders in de praktijk dezelfde kansen hebben om hun kind op de school van hun voorkeur geplaatst te krijgen. Zo’n gelijk speelveld draagt bij aan de kansengelijkheid voor alle kinderen en kan, in combinatie met specifieke voorrangsregels, ook de segregatie verminderen."
Mentale welzijn is een onderwerp dat, o.a. door de Corona pandemie, steeds meer zichtbaar is in de samenleving. Vaak wordt er gesproken over uitdagingen op de werkvloer of bij grote veranderingen in het leven, maar daarbij vergeten we nog wel eens de achteruitgaande trend in de mentale welzijn van jongeren. Zo blijkt uit het HBSC-onderzoek uit 2021 dat jongeren (de basisschool en voorgezet onderwijs) fors meer mentale problemen ervaren dan in 2017. De invloed van deze stress is ook later in het leven nog van significante impact: zo blijkt dat stress op jonge leeftijd (early life stress) een verhoogde kans op gezondheidsklachten zoals depressie, longziekten, harten vaatziekten en overgewicht met zich meebrengt. De GGZ en haar zorgprofessionals spelen een belangrijke rol in het aanpakken van deze uitdagingen. Echter, net zoals dat geldt voor de gehele zorgsector, lopen ze tegen een massief capaciteitsprobleem aan. De wachttijd om een professional te spreken kan wel tot een half jaar oplopen! Het is niet aannemelijk dat het tekort van personeel in de komende jaren opgelost gaat worden, dus moet er gekeken worden naar andere, meer schaalbare en gemakkelijk te gebruiken, toepassingen. Digitale middelen kunnen hier een essentiële rol in spelen! Binnen dit project wil het consortium haar expertise inzetten om te kijken of en hoe digitale technologie ingezet kan worden om het stressniveau van jongeren te verlagen. Specifiek gaan we kijken naar de mogelijkheden van virtual reality om bestaande behandelingen van jongeren op het gebied van stress te ondersteunen.
In dit onderzoeksproject wordt op zoek gegaan naar nieuwe manieren om betekenisvol lesmateriaal te maken op het snijvlak van technologie, wetenschap en kunst. Het lesmateriaal is gericht op het ontwikkelen van de 21e eeuwse vaardigheden creatief denken, probleem oplossen, kritisch denken en samenwerken voor leerlingen in het voorgezet onderwijs. Het beoogde lesmateriaal is transdisciplinair: dat wil zeggen dat expertises uit verschillende vakgebieden zodanig met elkaar verweven moeten wor-den dat er sprake is van een diepe integratie van kennis en vaardigheden (Marshall, 2014). Om dit les-materiaal te ontwikkelen wordt een team samengesteld met docenten (kunstvakken en bètavakken), kunstenaars, ontwerpers en wetenschappers. Deze heterogene groep gaat met elkaar aan de slag in ontwerplabs, waarin zij zich buigen over thema’s en vraagstukken uit de actuele praktijk van de bedrij-ven en collectieven in de Amsterdamse broedplaats A Lab. In de ontwerplabs ontwikkelen de deelne-mers lesmateriaal dat later geïmplementeerd wordt op de deelnemende VO-scholen.