Het voorliggende onderzoeksverslag inventariseert de effecten van het kabinetsbeleid op de bedrijfsvoering en dienstverlening van woningcorporaties. Hiervoor zijn 410 respondenten benaderd in augustus 2013 en is van 156 een volledig ingevulde enquête ontvangen. De enquête bestaat uit verschillende modules. Gevraagd is naar de doorgevoerde en voorgenomen veranderingen in bedrijfslasten, werkorganisatie, dienstverlening en digitalisering van de bedrijfsvoering.
DOCUMENT
Purpose: The Scored Patient-Generated Subjective Global Assessment (PG-SGA©) is a validated nutritional screening, assessment, triage, and monitoring tool. The aim of this study was to perform translation, cultural adaptation, linguistic, and content validation of the translated and culturally adapted version of the PG-SGA for the Polish setting. Methods: The study was performed in concordance with the International Society for Pharmacoeconomics and Outcomes Research (ISPOR) Principles. Patients (n = 174) and healthcare professionals (HCPs, n = 188) participated in the study. Comprehensibility and difficulty were assessed by patients for the PG-SGA Short Form, and by HCPs for the professional component. Content validity was assessed for the full PG-SGA by HCPs only. Evaluations were operationalized by a 4-point scale. Item and scale indices were calculated using the average item ratings divided by the number of respondents. Item indices < 0.78 required further analysis of the item, while scale indices ≥ 0.90 were defined as excellent and 0.80–0.89 as acceptable. Results: The PG-SGA Short Form was rated as excellent for content validity (Scale-CVI = 0.90) by HCPs and easy to comprehend (Scale-CI = 0.96) and use (Scale-DI = 0.94) by patients. The professional component of the PG-SGA was perceived as acceptable for content validity (Scale-CVI = 0.80), comprehension (Scale-CI = 0.87), and difficulty (Scale-DI = 0.80). The physical exam was rated the least comprehensible and the most difficult, and with the lowest content validity. We found significant differences in scale indices (p < 0.05 for all) between HCPs with different professions and between those being familiar with PG-SGA and not. Conclusion: Translation and cultural adaptation of the PG-SGA for the Polish setting preserved the purpose and conceptual meaning of the original PG-SGA. Validation revealed that the Polish version of PG-SGA is well understood and easy to complete by patients and professionals, and is considered relevant by professionals. However, detailed results indicate the need for appropriate training of the Polish HCPs, especially physicians and nurses, mainly in the worksheets related to the metabolic demand and physical exam.
DOCUMENT
Het verslag betreft het vervolgonderzoek naar de stand van zaken van de invoering van de code Goed Onderwijsbestuur per augustus 2010, na afloop van de overgangstermijn.
DOCUMENT
Hoe kan je met studenten onderwijskwaliteit versterken met behulp van de methodiek participatief actieonderzoek? In deze rapportage lees je hoe studenten van verschillende opleidingen in domein Gezondheid Sport en Welzijn van Hogeschool Inholland hun onderwijs ervaren, met welke acties ze hun onderwijs zouden willen verbeteren, hoe de methode participatief actieonderzoek dit proces vormt en welke kansen en uitdagingen deze methode hierbij biedt. Participatief actieonderzoek; PAO; PAR; participatory action research; student als partner; onderwijskwaliteit; kwaliteitscultuur; studentparticipatie.
DOCUMENT
Informatievaardigheden hebben betrekking op het oplossen van problemen of vraagstukken met behulp van informatie van het internet of uit een al of niet digitale bibliotheek. In het hoger onderwijs wordt er veel waarde aan gehecht dat studenten over deze vaardigheden beschikken. Maar hoe beoordeel je of studenten voldoende informatievaardig zijn? En wat voor soort beoordelingsinstrument is tevens geschikt om die vaardigheden te bevorderen? In dit proefschrift wordt onderzoek gerapporteerd dat aannemelijk maakt dat een scoringsrubriek de voorkeur heeft als je een instrument zoekt waarmee je informatievaardigheden zowel kunt beoordelen als stimuleren. Op basis van literatuurstudie en de uitkomsten van onderzoek onder studenten en docenten is een scoringsrubriek ontwikkeld. Vervolgens is het beoordelingsinstrument door middel van empirische studies getest en geëvalueerd.
DOCUMENT
Het ministerie van Economische zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I, thans EZ) heeft in 2012 het Lectoraat Welzijn van Dieren (Hogeschool VHL, Leeuwarden) gevraagd meer inzicht te verschaffen in de beweegredenen van mensen die kiezen voor een dier met een hoog welzijns- en gezondheidsrisico. Deze vraag werd gesteld vanuit het beleidsvoornemen deze groepen te bereiken met voorlichting aangaande de risico’s en alternatieven. De auteurs van het rapport doen meerdere aanbevelingen om particulieren te bereiken ter voorkoming van welzijnsproblemen bij hun huisdieren. Zij adviseren o.a. een cross-mediale aanpak waarin (aankomende) diereigenaren via verschillende kanalen en op verschillende manieren worden geïnformeerd over het houden van dieren. Ook bevelen de auteurs aan het gedrag van de diereigenaar bespreekbaar te maken in de discussie over het houden van ‘risicovolle’ dieren.
DOCUMENT