In dit rapport worden de volgende onderwerpen besproken: Deel 1 - Waarom een visie op vrijetijdslandschappen? Deel 2 benoemt wat vrijetijdslandschappen zijn in de vorm van een verhaallijn. Deel 3 geeft inzicht in verschillende varianten en condities die ertoe doen voor de ontwikkeling van vrijetijdslandschappen. Deel 4 gaat in op keuzes en de keuzeopties die ertoe doen voor de ontwikkeling van vrijetijdslandschappen. Wij presenteren het ‘Mengpaneel voor Vrijetijdslandschappen’ om deze opties en keuzes in beeld te brengen. Deel 5 sluit af met een aantal aandachtspunten die van belang zijn voor het werken met het begrip vrijetijdslandschappen.
DOCUMENT
Op basis van empirische data wordt aangetoond hoe in moderne gezinnen wordt omgegaan met de vrije tijd van kinderen.Zowel kinderen als hun ouders ontwikkelen een hoge mate van flexibiliteit om een evenwicht te vinden tussen vrije tijd als ontspanningstijd en vrijetijd als 'leertijd'. Ouders waarderen de vrijetijd van hun kinderen toenemend als 'leertijd' en stimuleren hen in deze richting. De vrijetijd wordt door ouders gezien als de tijd waarbinnen jongeren zelfstandigheid en verantwoordelijkheid ontwikkelen op het gebied van consumeren (besteding zakgeld, mobiliteit en tijdsmanagement (tijd vrijmaken voor zowel schoolverplichtingen/ huiswerk, hobbies en niets doen. Bezwaren van vooral ouders van dochters uit de lagere sociale milieus tegen het rondhangen op straat komt niet voort uit morele bezwaren, maar uit angst dat deze van het rechte pad afraken.
DOCUMENT
In het artikel gaan de auteurs na wat de historische wortels zijn van het gebruik van de vrije tijd als leertijd.
DOCUMENT