In dit artikel worden de posities van verschillende actoren, die actief zijn op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen en assurance, geïdentificeerd en geanalyseerd. De nadruk wordt momenteel gelegd op vrijwillige activiteiten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen en het rapporteren over deze activiteiten, ondanks dat een nieuwe richtlijn op Europees niveau bepaalde Nederlandse ondernemingen verplicht te rapporteren over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Door het vrijwillige karakter van rapportages over maatschappelijk verantwoord ondernemen en het ontbreken van formele regelgeving is er een verhoogd risico dat bedrijven misbruik maken van mvo-rapportages voor bijvoorbeeld zakelijk of persoonlijk gewin. De verwachting is echter dat het belang en de kwaliteit van mvo-rapportages zal toenemen in de nabije toekomst om transparantie te verhogen binnen verschillende branches en sectoren. Hierdoor kunnen mvo-rapportages en de controle hierop ingezet worden om onethisch gedrag te verminderen en meer openheid van zaken te geven hoe ondernemingen te werk gaan.
DOCUMENT
Met de transities in het sociale domein wordt van professionals gevraagd in de uitvoering van de maatschappelijke dienstverlening meer samen te werken met sociale netwerken en vrijwilligers. Internationaal is er veel bekend over het werken met vrijwilligers, maar de literatuur die hierover verschenen is wordt in Nederland nauwelijks gebruikt. Dit boek biedt een overzicht van de belangrijkste internationale publicaties over dit onderwerp en past het toe op ontwikkelingen in de jeugd- en sociale sector in Nederland.
DOCUMENT
In this article, we investigate how small museums running on volunteers deal with the challenge of innovation given that the future is becoming more digital. From the literature, little is known about the strategies and practices for designing innovative visitor experiences in small museums and about the skills needed for doing so. In particular, we were interested in understanding how professionals working in small museums design experiences that mainly appeal to and engage a younger public and how digital innovation can play a role in both attracting and keeping such audiences engaged with the museum. Our most important conclusion is that the question of “how to innovate” is misplaced and that small museums rather need to capitalize on the strong tie with the community they serve. Only in this way can they lower the threshold to access and connect to a broader public that is younger and more diverse.
DOCUMENT